Pagina 1 van 1
aandrijfassen
Geplaatst: wo 18 sep, 2013 17:22
door guido
beide aandrijfassen -oftewel cardans- vertonen redelijk wat speling, niet meer op te lossen met de vetspuit.
Zo schommel ik nog wat heen en weer na gestopt te zijn, en gezien ik geen noodstop wil maken met een gebroken cardan zou ik ze moeten vervangen.
nu is mijn vraag of ik beide delen moet vervangen, maw wielkant en versnellingsbakkant, of slechts een van beide ?
Geplaatst: do 19 sep, 2013 21:49
door DucKKnutsel
Ik snap niet zo goed wat je met speling bedoelt als je de steek assen bedoeld die zijn kapot als je ze hoort knakken wanneer je het stuur helemaal onder draait en rondjes gaat rijden. Je hoort dan echt knak knak ........... dit beide kanten op proberen. als je niets hoort zijn ze wel ok. je kan ze apart verwisselen van elkaar. Bang voor afbreken hoef je niet te zijn hoor gebeurt niet.
Geplaatst: vr 20 sep, 2013 09:01
door achtpeter
DucKKnutsel schreef:Ik snap niet zo goed wat je met speling bedoelt als je de steek assen bedoeld die zijn kapot als je ze hoort knakken wanneer je het stuur helemaal onder draait en rondjes gaat rijden. Je hoort dan echt knak knak ........... dit beide kanten op proberen. als je niets hoort zijn ze wel ok. je kan ze apart verwisselen van elkaar. Bang voor afbreken hoef je niet te zijn hoor gebeurt niet.
Nou, breken kunnen ze echt wel. Onlangs een Burton onderhanden gehad met een gebroken homokineet (wielzijde). Lag echt in tweeeën. Blijkbaar was ooit de stofhoes vervangen zonder de voorgeschreven klodder vet. De in tweeën gescheurde hoes en de klauwen waren gortdroog, de kogels waren weggevlogen. Extreem, natuurlijk - maar het kan dus wel.
Geplaatst: vr 20 sep, 2013 09:10
door vanVeller
De andere kant kan ook kapot. In Marokko werd het 'knak knak' steeds erger en plotseling aandrijving weg en bleek de homokineet uit elkaar te liggen. Als de kogels klein genoeg zijn versleten schieten ze er vroeg of laat uit.
Geplaatst: vr 20 sep, 2013 09:13
door Erikjan
Op de pickup zijn een paar maanden terug ook 2 compleet nieuwe assen gegaan.
Als er speling op zit rijdt het gewoon niet fijn. Voor dat ze afbreken moet er wel iets heel gek gaan. Zo als achtpeter zegt zonder vet draaien ofzo maar dan ben je volgens mij allang gek geworden van het knakken en andere geluiden. Als je dan gewoon doorrijdt tja..
Als de auto op de handrem staat en je kan hem toch een heel stuk een en weer duwen zit er speling op de assen. Dat is wel de complete speling over de hele as.
Er kan speling zijn op zowel de 2 homokineten als op het schuifstuk. En bij elkaar opgeteld kan dat aardig op lopen.
als je nieuwe assen heb even kijken welke schuifstukken het best bij elkaar passen met de minste speling. Daar kan verschil in zitten. Ik had zelfs 1 combinatie die niet eens in elkaar paste.
Geplaatst: vr 20 sep, 2013 09:47
door guido
zal s trachten met wat ik nog los liggen heb een spelingsarme combinatie te maken. Gekraak in de bochten is wel er nog niet bij
Geplaatst: vr 20 sep, 2013 10:46
door TimVS
De cardans aan bakzeide kan je gewoon kopen van vb skf. Ze kosten iets meer als 50 per kant
Geplaatst: vr 20 sep, 2013 17:18
door TB
Ik heb bij mijn vorige eend ook nieuwe assen erop gezet. Wereld van verschil omdat ik de ruimte op de assen merkte tijdens schakelen. Wereld van verschil.
Bij mijn huidige eend is de ruimte niet zo groot dus dat laat ik lekker zo.
Geplaatst: vr 20 sep, 2013 19:14
door guido
ok thx vr de reacties
zo weten we weer wat doen in de schaarse vrije tijd
