Pagina 1 van 3

Sputtert bij gas geven.

Geplaatst: za 5 okt, 2013 14:51
door Bas r
Wanneer ik de eend start, met de choke, loopt hij stationair goed.
Als ik vervolgens met de choke wat extra gas geef gaat hij wat extra toeren maken en loopt hij nog steeds goed.
Het probleem is echter, wanneer ik het gaspedaal intrap dan begint hij te sputteren en valt vervolgens uit.

Komt dit door de benzine aanvoer?, te weinig of te veel?
Of kan dit ook komen door de lucht aanvoer?, er zit namelijk een grote scheur in het rubberen inlaatstuk bovenop de carburateur, deze wordt natuurlijk zsm. vervangen.

Of moet ik dit probleem in de ontsteking zoeken?

Eend heeft 10 jaar stil gestaan is helemaal opnieuw opgebouwd.
Er zitten nieuwe bougies, bougie kabels, luchtfilter, pakkingen en brilrubbers op.
Het enige waar niets aan gedaan is is de ontsteking.

Geplaatst: za 5 okt, 2013 14:58
door Geert
Het kan zijn dat de acceleratiepomp niet goed werkt, maar als er scheuren in het rubber van de luchtinlaat zitten kan het daar ook aan liggen.
Ik zou het rubber eens in tapen met isolatietape of ducktape , kijken of dat verschil maakt.
Als dat niet zo is tip ik op het membraan van de acceleratiepomp.

Geplaatst: za 5 okt, 2013 15:02
door Bas r
Hallo Geert,

Ik dacht dat we alle onderdelen onderhand al wel gehad hadden.
Benzinepomp is wel voorzien van een nieuwe membraan.

tip om de scheur in de luchtinlaat dicht te tapen is inderdaad wel slim, zal ik straks eens proberen.

Zal zodra ik weer onderdelen moet bestellen sowieso een nieuw membraan mee bestellen.

Geplaatst: za 5 okt, 2013 15:32
door Boudewijn
Valt hij uit bij koude motor of ook bij een warme motor?
Scheur in rubber zal niet zoveel invloed hebben.
Ik zou de contact punten wel vervangen. Zijn de kosten niet. Als hij bij warme motor ook uitvalt, controleer het vlotterniveau eens.

Geplaatst: za 5 okt, 2013 17:36
door Geert
Bas r schreef:Hallo Geert,

Ik dacht dat we alle onderdelen onderhand al wel gehad hadden.
Benzinepomp is wel voorzien van een nieuwe membraan.

tip om de scheur in de luchtinlaat dicht te tapen is inderdaad wel slim, zal ik straks eens proberen.

Zal zodra ik weer onderdelen moet bestellen sowieso een nieuw membraan mee bestellen.
De motor van mijn AZU liep eerst ook niet erg lekker, ook van alles vervangen.
Uiteindelijk toch goed gekomen, maar je weet af en toe niet meer wat je nog vervangen moet. :)

edit:
Ik heb het nog eens nagelezen , eigenlijk zo'n beetje mijn problemen.
Mijn oplossing was uiteindelijk een nieuwe carburateur, omdat de oude, en de carb. die ik gebruikt erbij gekocht had lucht lekten op de asjes van de choke en gasklep.

Geplaatst: zo 6 okt, 2013 19:30
door Bas r
Vanmiddag even op zoek geweest tussen de reserveonderdelen.
Ik heb nog een rubberen luchtinlaatstuk gevonden, deze is dus vervangen.

En ook een carburateur met een goed acceleratie membraan.
Vervolgens het membraan en de deksel omgezet, er zat namelijk wat verschil in de lengte van het pennetje op het membraan waardoor het oude dekseltje en het nieuwe membraan niet goed functioneerde.

Helaas is er geen verschil te merken.
Volgende stap wordt dus zoals Boudewijn al aangaf, de contactpunten vernieuwen.
Mocht dit ook nog niet gaan werken dan ga ik ook de carburateur welke ik gevonden heb tussen mijn reserve onderdelen eens monteren.

Ik hou jullie op de hoogte!
Bedankt voor de reacties.

Geplaatst: di 8 okt, 2013 17:37
door Bas r
Nog even een vraag welke in mij op kwam....

Kan dit probleem ook veroorzaakt worden door te weinig benzine?
Bv. door een niet goed werkende benzinepomp om carburateur :?:

Geplaatst: di 8 okt, 2013 22:05
door Geert
Zou kunnen, maar ik dacht dat het membraan van de benzinepomp al vervangen was .
Ik gok toch op de carburateur of inderdaad contactpunten.

Geplaatst: wo 9 okt, 2013 11:54
door Oiseau blanc
Ik denk dat het probleem rond de carburateur te vinden is. Wellicht het mengsel of de gasklepveer?

Geplaatst: wo 9 okt, 2013 12:10
door LPGo
grotere sproeier 1e trap

Geplaatst: wo 9 okt, 2013 19:56
door Bas r
Het lijkt aan de benzinepomp te liggen.
Op de werkbank getest met 2 potjes benzine.
2 pompen werken.
Na montage werken ze niet meer.
Kan het aan het asje wat de benzinepomp indrukt liggen?

Geplaatst: wo 9 okt, 2013 20:58
door Boudewijn
Het asje moet 1.2 mm boven de flenspakking uit steken, anders een dunnere flenspakking monteren. Om te meten de motor zo verdraaien dat het asje in de onderste stand staat. Let er ook op dat het asje soepel in de geleiding loopt.

Zo staat het in "De Vraagbaak" .

Geplaatst: do 10 okt, 2013 21:23
door Bas r
Hallo Boudewijn, Dank je voor je reactie!,

we hebben de maat gecontroleerd met een schuifmaat en dit klopte.
Uiteindelijk hebben we de oude benzinepomp werkend gekregen.
Echter lopen we nog tegen de volgende dingen/problemen:

Benzinepomp lekt benzine tussen de flenspaking en de pomp, vloeibare pakking tussen doen?

benzinepomp zuigt de benzine wel aan uit een bakje maar niet via de benzineleiding (nieuw) van achter.
als ik achter op de vulpijp van de tank blaas komt er druppelsgewijs benzine uit de leiding lopen.
kan dit komen doordat er dan geen tankdop op zit?
Misschien sluit de tankdop te goed af?

binnenkort wil ik de tank er onderuit halen omdat de benzinemeter nog niet werk, hoe moet de benzineleiding nu op de tank aangesloten worden?
volgens mij heb ik een stukje dikke slang op de tankaansluiting geschoven en daarin de transparante dunne benzineslang.
moeten daar nog slangklemmen rond?

Geplaatst: do 10 okt, 2013 23:07
door Boudewijn
Als er benzine lekt tussen de pakking en de pomp, dan komt de benzine ook in het carter. Daar helpt ook geen vloeibare pakking tegen. Ik zou er een nieuwe pomp op zetten.
Als je op de vulpijp blaast, dan moet er volgens mij een goede straal uit de leiding komen (zonder gemonteerde pomp). Als dat niet zo is kijk dan eens de benzine leiding na of er geen knik in zit.

Geplaatst: do 17 okt, 2013 21:51
door Bas r
Hoi Boudewijn,

Als je het zo uitlegt klinkt het inderdaad erg dom om vloeibare pakking te gebruiken.
er hoort daar geen benzine te komen.

Inmiddels is de pomp vervangen voor een nieuwe.
We waren er ook achter gekomen dat de vlotter volledig versleten was, hierdoor zat het eind van de leiding volledig dicht.
Deze ook maar meteen vervangen voor een nieuwe.
Vervolgens ook nog een benzine filter geplaatst en de ontsteking vernieuwt.

het enige wat nu nog moet gebeuren is de ontsteking afstellen.

Bedankt voor je reacties!