vraag afstellen ontstekingstijdstip

Plaats reactie
peter_Z
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: za 6 apr, 2013 20:38

vraag afstellen ontstekingstijdstip

Bericht door peter_Z » za 5 okt, 2013 18:57

ik heb een lampje aangesloten aan de bobine en massa, wat ik niet snap is dat het lampje constant blijft branden als ik het vliegwiel rond draai. Deze moet toch uitgaan behalve op het moment van ontsteking of klopt dit wel?

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Re: vraag afstellen ontstekingstijdstip

Bericht door LPGo » za 5 okt, 2013 19:45

peter_Z schreef:ik heb een lampje aangesloten aan de bobine en massa, wat ik niet snap is dat het lampje constant blijft branden als ik het vliegwiel rond draai. Deze moet toch uitgaan behalve op het moment van ontsteking of klopt dit wel?
Je hebt het bijna helemaal goed.....

Volgens mij kun je het beste 1 kabeltje van het lampje aansluiten op het kabeltje dat van je contactpuntjes komt en de andere kant aan de plus. als de puntjes uit elkaar gaan,
gaat je lampje uit en anders brand het....

Dus de stroom gaat dan niet door de bobine......

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » za 5 okt, 2013 20:33

Ik sluit het lampje altijd aan tussen de bobine en de min. Je moet het stekkertje van de bobine niet verwijderen maar zover lostrekken dat je er het klemmetje van je testlampje bij kan zetten. Let er wel op dat je die draad van de bobine gebruikt die naar de contactpuntjes gaat.
Ik gebruik dit soort testlampje.
Afbeelding
De krokedillenbek zet ik vast op de aansluiting van de bobine. De andere zijde klem in vast op de olievulpijp. De klem hiervan iets oplichten, lampje er tussen steken en de klem weer vast maken.
Schultenbräu das ist mein Bier !

peter_Z
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: za 6 apr, 2013 20:38

Bericht door peter_Z » zo 6 okt, 2013 00:32

Juist, ik was er inmiddels achter dat mijn fout inderdaad het helemaal loshalen van het draadje van de bobine was. de ontsteking is nu weer afgesteld.

Ik ben wel benieuwd naar "hoe goed" de ontsteking nu staat afgesteld, heeft iemand nog een tip om dit enigszins te kunnen meten?

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1921
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 6 okt, 2013 08:51

dan heb je een stroboscoop nodig.

eerst het pennetje wat je gebruikt bij ontsteking stellen in de motor doen en zorgen dat het pennetje in het gat valt. Dan met wat witte verf of bv type-ex één van de tanden op de starkrans wit maken, en daar tegenover op het blok een wit streepje zetten. Dat is je referentei.

dan pennetje er uit, motor starten en stroboscoop aansluiten. Zo'n ding is een flitsbuis die een flits geeft als de bougie een stroompuls krijgt.
nu met lopende motor de stroboscoop op het witte streepje richten. Door het flitsen lijkt het nu alsof het witte streepje op de starterkrans stilstaat bij het witte streepje op het blok. Als je gasgeeft moet het streepje een cm of zo verschuiven; daaraan kan je zien of de vervroeger goed werkt.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie