motor achterin...
motor achterin...
Hallo,
ik ben van plan om een motor achterin te bouwen op een aangepaste 2cv koets maar het originele chassis te behouden.
Voor-en achteras worden dus 2 voorassen,met dien verstande dat de achteras vastgelaste fusees zal hebben.Het blok met bak zal liggen in dezelfde richting als normaal dwz de bak zal helemaal achteraan de auto zitten.Dus NIET zoals op de sahara waar de motor helemaal achteraan zit en de bak in de koets. Op die manier hoef ik het differentieel in de bak niet om te draaien en behoud ik een lage achterkant .
heeft er iemand reeds die aanpassing gedaan en zo ja op welke problemen kan ik stuiten? Lopen de aandrijfassen tegen het chassis aan? Moet de achteras aangepast worden? Dit allemaal om geen overbodige of net de juiste aanpassingen te doen.
Alvast bedankt voor jullie advies!
Oli.
ik ben van plan om een motor achterin te bouwen op een aangepaste 2cv koets maar het originele chassis te behouden.
Voor-en achteras worden dus 2 voorassen,met dien verstande dat de achteras vastgelaste fusees zal hebben.Het blok met bak zal liggen in dezelfde richting als normaal dwz de bak zal helemaal achteraan de auto zitten.Dus NIET zoals op de sahara waar de motor helemaal achteraan zit en de bak in de koets. Op die manier hoef ik het differentieel in de bak niet om te draaien en behoud ik een lage achterkant .
heeft er iemand reeds die aanpassing gedaan en zo ja op welke problemen kan ik stuiten? Lopen de aandrijfassen tegen het chassis aan? Moet de achteras aangepast worden? Dit allemaal om geen overbodige of net de juiste aanpassingen te doen.
Alvast bedankt voor jullie advies!
Oli.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
dan zul je iets moeten creeren om de versnellingsbak aan op te hangen (deze zal niet meer aan de vooras hangen) verder weet ik niet hoe het met de hoogte van de as zet. ga je hier met je versnellingsbak/motor overheen of kom je in de knel.
ook je je je koellucht ergens vandaan moeten gaan halen (buiten neem ik aan)
wat bedoel je met behoud ik de lage achterkant?
bij de sahara is de achterkant nl qua omvang niet aangepast. de vorm is nog gelijk met die van de 2cv
ook je je je koellucht ergens vandaan moeten gaan halen (buiten neem ik aan)
wat bedoel je met behoud ik de lage achterkant?
bij de sahara is de achterkant nl qua omvang niet aangepast. de vorm is nog gelijk met die van de 2cv
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
Ik heb jaren geleden een 4x4 gebouwd met motor achterin extra. Beide motoren werkten onafhankelijk en ik kon dus voor of achter motor aanzetten of beide. Alleen de achtermotor was geen succes. De constructie van de wielophanging is bedoeld om te trekken zoals op de vooras. Achter ga je duwen met als resultaat kromme armen. De Mehari 4x4 had hier ook al last van en de fabriek stelt een versteviging voor als je stoere wegen gaat rijden. Omdat de wielophanging andersom gaat werken lijkt het dus eigenlijk of je met de Eend achteruit rijdt, en we weten allemaal dat een Eend dan niet erg stabiel is. Ik heb dat zelf ondervonden. Crosskarts met 2CV motor gebruiken dan ook een andere draagarmconstuctie.
Ik rij nu al jaren met 2cv's 4x4 met 1 of meerdere motoren. Ik heb nooit een kromme draagarm gehad, ook al ben ik met mijn Sahara replica (2x visa zuigers en cilinders op een 2cv carter) 2 x open limburgs trail-kampioen geworden (wil alleen maar zeggen dat ik er best wel (heftig) mee off--road gereden heb).
Dus ik kan me er niets in voorstellen dat je zo maar eventjes armen krom rijdt door er alleen maar naar te kijken. Dit is dus de reinste flauwekul (mijn mening)...
Wat wel waar is, is dat je rijgedrag helemaal anders wordt. Als ik mijn Sahara alleen op de achterste motor rijd en ik trek op dan voel je de wagen achter echt uit de veren komen en dan pas ga je vooruit... en ook in bochten weet je niet wat je meemaakt (niet te zuinig overstuur) ik denk dat dit alleen maar versterkt wordt als je de voorste motor eruit laat waardoor de neus dan nog lichter wordt t.o.v. (mijn/een) Sahara...
Ik zou de uitsparing die je hebt tussen motor en versnellingsbak precies op de as leggen
en dan kijken hoever je komt met met de aandrijfassen... Mischien de as ook nog een beetje afvlakken (2 tot 3cm in hoogte kleiner maken) (daarna extra verstevingen)
Een paar mooie luchthappers in de achterdeuren en dan maar scheuren....
Ik zeg DOEN!!!
ps. eerst langs de RDW als je klaar bent en dan lekker scheuren.... RDW is geen probleem als het netjes maakt......
p.s. hier staat een heel topic van deze auto
http://www.international2cvfriends.com/ ... +lookalike
Dus ik kan me er niets in voorstellen dat je zo maar eventjes armen krom rijdt door er alleen maar naar te kijken. Dit is dus de reinste flauwekul (mijn mening)...
Wat wel waar is, is dat je rijgedrag helemaal anders wordt. Als ik mijn Sahara alleen op de achterste motor rijd en ik trek op dan voel je de wagen achter echt uit de veren komen en dan pas ga je vooruit... en ook in bochten weet je niet wat je meemaakt (niet te zuinig overstuur) ik denk dat dit alleen maar versterkt wordt als je de voorste motor eruit laat waardoor de neus dan nog lichter wordt t.o.v. (mijn/een) Sahara...
Ik zou de uitsparing die je hebt tussen motor en versnellingsbak precies op de as leggen
en dan kijken hoever je komt met met de aandrijfassen... Mischien de as ook nog een beetje afvlakken (2 tot 3cm in hoogte kleiner maken) (daarna extra verstevingen)
Een paar mooie luchthappers in de achterdeuren en dan maar scheuren....
Ik zeg DOEN!!!
ps. eerst langs de RDW als je klaar bent en dan lekker scheuren.... RDW is geen probleem als het netjes maakt......
p.s. hier staat een heel topic van deze auto
http://www.international2cvfriends.com/ ... +lookalike
schroef schreef:Ik heb jaren geleden een 4x4 gebouwd met motor achterin extra. Beide motoren werkten onafhankelijk en ik kon dus voor of achter motor aanzetten of beide. Alleen de achtermotor was geen succes. De constructie van de wielophanging is bedoeld om te trekken zoals op de vooras. Achter ga je duwen met als resultaat kromme armen. De Mehari 4x4 had hier ook al last van en de fabriek stelt een versteviging voor als je stoere wegen gaat rijden. Omdat de wielophanging andersom gaat werken lijkt het dus eigenlijk of je met de Eend achteruit rijdt, en we weten allemaal dat een Eend dan niet erg stabiel is. Ik heb dat zelf ondervonden. Crosskarts met 2CV motor gebruiken dan ook een andere draagarmconstuctie.
Och mijn armen waren pas krom na een paar uur in ruig terrein.
Hierbij een link naar een afbeelding van de versteviging van de achterarmen:
http://2cvtravel.nl/techniek/icicommenc ... ure-08.htm
Je Eend zal er met zo'n wijziging in ieder geval niet beter door gaan rijden, maar dat is MIJN mening.
Als het goed is komt van de week een 4X4 chassis binnen met ander model achterdraagarmen. Louis Barbour komt het persoonlijk brengen. Ik zal zijn mening eens vragen, hij heeft ook een ruime ervaring....
Hierbij een link naar een afbeelding van de versteviging van de achterarmen:
http://2cvtravel.nl/techniek/icicommenc ... ure-08.htm
Je Eend zal er met zo'n wijziging in ieder geval niet beter door gaan rijden, maar dat is MIJN mening.
Als het goed is komt van de week een 4X4 chassis binnen met ander model achterdraagarmen. Louis Barbour komt het persoonlijk brengen. Ik zal zijn mening eens vragen, hij heeft ook een ruime ervaring....
kun jij het m ook vragen
http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopic.php?f=47&t=532
foto van de kromme armen.
http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopic.php?f=47&t=532
foto van de kromme armen.
Fijn dat jullie zo'n goede verre vriend hebben. En vraag aan hem anders ook even hoe het zit. Daar heb je de hele nacht voor.
Mij lijkt dat je zonder motor voorin veel ste weinig druk hebt op je voor wielen. Is het dan niet wat om met een cardanas de achter wielen aan te drijven en dus de motor voor in te laten?
Heb je ook aan de remmen op de voor assen gedacht? Daar zal je iets aan de wiel kant moeten maken omdat je evt geen bak meer daar hebt liggen waar de trommels of schijven aanhangen.
Mij lijkt dat je zonder motor voorin veel ste weinig druk hebt op je voor wielen. Is het dan niet wat om met een cardanas de achter wielen aan te drijven en dus de motor voor in te laten?
Heb je ook aan de remmen op de voor assen gedacht? Daar zal je iets aan de wiel kant moeten maken omdat je evt geen bak meer daar hebt liggen waar de trommels of schijven aanhangen.
https://www.facebook.com/events/1016945 ... _tab=posts
http://www.tjoosten.nl/wp/zob/
ZuidOost Brabant Meeting!
http://www.tjoosten.nl/wp/zob/
ZuidOost Brabant Meeting!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Creatief met motoren.
Wat ik van de topicstarter begrijp is dat hij er nog een motor achterin wil lepelen in dezelfde lengte richting als voor. Volgens mij gaat dat lastig omdat de veerbuis in de weg zit. Met beetje mazzel kom de ventilator er net achter te zitten.
Indien dat niet past zou je kunnen overwegen deze door te zagen en er een vlakke maar dikke strip tussen te lassen en die te gebruiken als motorsteun. Alleen de koeling wordt lastig. Misschien via de achterdeuren lucht aan laten zuigen.
@ LPGoGaaf ding die replica sahara overigens. Rij je er nog regelmatig mee?
Wat ik van de topicstarter begrijp is dat hij er nog een motor achterin wil lepelen in dezelfde lengte richting als voor. Volgens mij gaat dat lastig omdat de veerbuis in de weg zit. Met beetje mazzel kom de ventilator er net achter te zitten.
Indien dat niet past zou je kunnen overwegen deze door te zagen en er een vlakke maar dikke strip tussen te lassen en die te gebruiken als motorsteun. Alleen de koeling wordt lastig. Misschien via de achterdeuren lucht aan laten zuigen.
@ LPGoGaaf ding die replica sahara overigens. Rij je er nog regelmatig mee?
Citroén rolls better than a Rolls!
Heb ik ooit samen gebouwd met een vriend van mij (AZL057 hier op het forum), staat door omstandigheden al jaren stil helaas, maar is niet eens in heel slechte staat......... staat in de wachtrij om rijdend gemaakt te worden, ligt ook aan de regering als het echt doorgaat met de oldtimer-wet dan ga ik hier echt weer mee rijden.....Bull Frog Bleu schreef:@ LPGoGaaf ding die replica sahara overigens. Rij je er nog regelmatig mee?
sorry even off topic dit
p.s. als je alleen achter een motor wil hebben dan zou ik de voorste versnellingsbak laten zitten, motorsteun maken waar normaliter de motor zit, de bak helemaal leeg maken behalve het kroonwiel en het diff...
en scheuren maar
ik zeg nog steeds DOEN!!
Hoop alleen dat de topic starter zich nog eens meld......
Hallo!
Leuk en héél onverwacht om zo veel uiteenlopende en constructieve reakties te lezen!
Omdat jullie zo goed reageren ben ik jullie wel een beetje uitleg verschuldigd....
Bedoeling is dus wel om een lege bak voorin te hebben met schijfremmen.
Het dak van de auto gaat eraf en de achterkant van de auto (het kontje) moet zo veel mogelijk naar beneden lopen, niet met een originele kofferklep maar met iets die de ronding van de wagen volgt.
Het wordt van ver zoiets, ik bedoel het zal die richting uitgaan maar niet helemaal.:
http://img856.imageshack.us/img856/4870/hgyr.jpg
Het zit zo, ik heb een origineel chassis verlengd, middendoor en stuk ertussen,ik wil de voorste wielen evenver laten uitkomen als de neus van de auto dat kan onmogelijk met een motor voorin, tenzij je de gans boel omgekeerd monteerd... maar dat zie ik niet zitten.
De voorkant van het chassis is momenteel verstevigd, de achterkant nog niet omdat ik niet weet hoe hoog, breed en lang de achterste draagarmen moeten komen.Moeten er uitsparingen (een "U" -vorm) in om de cardans plaats te laten? Moeten de cardans recht op recht staan tov van de versnellingsbakuitgangen? Is een plat dik ijzer van 5mm genoeg om de achteras te vervangen? enz enz... hoop dat jullie m'n Vlaams een beetje bergrijpen! )
Nogmaals, de motor zal dus niet zoals bij de sahara geplaatst worden, maar wel in dezelfde richting als normaal.
Alvast bedankt!!!
Oli.
Leuk en héél onverwacht om zo veel uiteenlopende en constructieve reakties te lezen!
Omdat jullie zo goed reageren ben ik jullie wel een beetje uitleg verschuldigd....
Bedoeling is dus wel om een lege bak voorin te hebben met schijfremmen.
Het dak van de auto gaat eraf en de achterkant van de auto (het kontje) moet zo veel mogelijk naar beneden lopen, niet met een originele kofferklep maar met iets die de ronding van de wagen volgt.
Het wordt van ver zoiets, ik bedoel het zal die richting uitgaan maar niet helemaal.:
http://img856.imageshack.us/img856/4870/hgyr.jpg
Het zit zo, ik heb een origineel chassis verlengd, middendoor en stuk ertussen,ik wil de voorste wielen evenver laten uitkomen als de neus van de auto dat kan onmogelijk met een motor voorin, tenzij je de gans boel omgekeerd monteerd... maar dat zie ik niet zitten.
De voorkant van het chassis is momenteel verstevigd, de achterkant nog niet omdat ik niet weet hoe hoog, breed en lang de achterste draagarmen moeten komen.Moeten er uitsparingen (een "U" -vorm) in om de cardans plaats te laten? Moeten de cardans recht op recht staan tov van de versnellingsbakuitgangen? Is een plat dik ijzer van 5mm genoeg om de achteras te vervangen? enz enz... hoop dat jullie m'n Vlaams een beetje bergrijpen! )
Nogmaals, de motor zal dus niet zoals bij de sahara geplaatst worden, maar wel in dezelfde richting als normaal.
Alvast bedankt!!!
Oli.