De eenden van Citroofreak
Geplaatst: vr 18 okt, 2013 02:25
Op dit onchristelijk tijdstip zal ik me toch even voorstellen. Ik ben Michiel, 27 jaar en woonachtig in het mooie Coevorden. Ik verdien de kost door met een vrachtwagen gekoelde producten te vervoeren. Dit verklaard ook meteen de rare tijdstippen dat ik online ben. Vanaf kinds af aan ben ik al helemaal gek van Citroën en dan met name de "eendauto", zoals ik deze als kind noemde. Ik ben groot geworden in 2 verschillende "Alfreds". De naam van de 2e en de 3e 2cv van m'n moeder zijn gestolen van de gelijknamige heldhaftige eend uit Groot Waterland. Beide eenden zijn trouwens niet meer in het bezit van moeders. Ik weet überhaupt niet of ze nog rijden. (HZ-67-TR Beige Colorado & HD-63-YH Bleu Nogwattus)
Zelf heb ik ook al een hele autohistorie opgebouwd. De Citroëns die de revue zijn gepasseerd zijn de volgende: 3x AX, 2x BX, 2x Xantia, 2x XM en een CX. Tja, ik hou nou eenmaal van afwisseling. 1 Xantia is trouwens nog steeds binnen het gezin. Voor de geïntresseerden: een 2.0i Turbo CT Activa in het prachtige Rouge d'Enfer. Een goede vriend van mij is Iwan Pasman. Van de misschien bij jullie bekende garage in Hardenberg. Ik help hem in m'n vrije uurtjes nog wel eens mee. Zo ook op een dag dat hij een flink aantal eenden in de verhuur had. Die dag heb ik (zoals wel vaker) weer een paar Deux Chevaux van A naar B mogen rijden. Ook ben ik nog met de Pasman CX Limo een eend wezen ophalen uit Genemuiden. Ik moest, na een periode geen CX te hebben gereden, enorm wennen aan de manier van rijden. De terugweg echter mocht ik weer plaat nemen achter het stuur van een prachtige Teneree eend, en ik voelde me dan ook direct weer thuis. Het rijden gaat gewoon automatisch en het knusse koetsje zit al een warme winterjas. En dat terwijl ik toch ruim 1,90m lang ben. Ik wist al lang dat ik ooit een eend voor mezelf wou hebben, maar vanaf dat moment wou ik het eigenlijk meteen.
Een weer later was ik weer op bezoek bij de garage. Het gesprek ging, als zo vaak, over ons geliefde autootje. Iwan had misschien nog wel een oud eendje voor me staan. Deze was tijdelijk uitgeleend aan een klant, maar die kon ook rustig een andere 2cv mee krijgen. Ik mocht de eend voor een prijsje hebben waar je tegenwoordig alleen een motorblok voor koopt. Nou was de waarschuwing ook: je koopt in principe ook alleen een (erg goede) motor en bak. Toevallig zit er ook een geldig kenteken bij en een paar maand APK. De koets is niet al te best, het chassis heeft ook betere tijden gekend maar we komen er de APK in maart ook nog wel mee door. Ik maakte meteen de opmerking (zonder dat ik de eend in kwestie had gezien) dat ik dan mijn BX er wel tegen wou ruilen. Nou, dat ging even niet door. De Bix mocht rustig bij Pasman op de site staan. Bij verkoop kwam ik dan gewoon weer langs met een zak centen en kon ik de eend meenemen. Na een stevig gesprek met m'n meissie (nou voorruit, omdat ik weet dat je er zo vrolijk van word) mocht dit door gaan. Wist zij veel dat ik drie dagen later de Bix had geruild tegen een XM en de XM weer tegen de eend. (de XM in nieuwstaat maar met 4 ton op de teller vertegenwoordigde ongeveer de waarde van de eend keer 2) Het ging moeder de vrouw iets te snel, maar ow wat was ik gelukkig. Ik had de eend nog niet gezien, maar ik was al verliefd. Ben dat nog steeds trouwens.
Voordat ik de volgende post de foto's plaats zal ik jullie vertellen wat de plannen zijn met mijn 84er Clubje. Allereerst lekker rijden. Vervolgens een langzame volledige restauratie. In ieder geval een nieuw chassis. Ik kijk nog of er een andere (met minder laswerk) koets op komt. De imitatie spatborden vervangen voor origineel Citroën en alles wat ik verder tegen kom. Het moet een Cuivre Indien 2cv6 Club worden. Helemaal origineel zoals ie in 82 (ja, in het officiële bouwjaar van de eend werd de kleur niet meer geleverd) in de showroom stond. Dus oranje bekleding en oranje dak enz enz enz. De eerste aanpassing was dan ook de chromen wieldoppen er af en de chromen ronde koplampen vervangen door plastic vierkant. Maar nu eerst: foto's....
Zelf heb ik ook al een hele autohistorie opgebouwd. De Citroëns die de revue zijn gepasseerd zijn de volgende: 3x AX, 2x BX, 2x Xantia, 2x XM en een CX. Tja, ik hou nou eenmaal van afwisseling. 1 Xantia is trouwens nog steeds binnen het gezin. Voor de geïntresseerden: een 2.0i Turbo CT Activa in het prachtige Rouge d'Enfer. Een goede vriend van mij is Iwan Pasman. Van de misschien bij jullie bekende garage in Hardenberg. Ik help hem in m'n vrije uurtjes nog wel eens mee. Zo ook op een dag dat hij een flink aantal eenden in de verhuur had. Die dag heb ik (zoals wel vaker) weer een paar Deux Chevaux van A naar B mogen rijden. Ook ben ik nog met de Pasman CX Limo een eend wezen ophalen uit Genemuiden. Ik moest, na een periode geen CX te hebben gereden, enorm wennen aan de manier van rijden. De terugweg echter mocht ik weer plaat nemen achter het stuur van een prachtige Teneree eend, en ik voelde me dan ook direct weer thuis. Het rijden gaat gewoon automatisch en het knusse koetsje zit al een warme winterjas. En dat terwijl ik toch ruim 1,90m lang ben. Ik wist al lang dat ik ooit een eend voor mezelf wou hebben, maar vanaf dat moment wou ik het eigenlijk meteen.
Een weer later was ik weer op bezoek bij de garage. Het gesprek ging, als zo vaak, over ons geliefde autootje. Iwan had misschien nog wel een oud eendje voor me staan. Deze was tijdelijk uitgeleend aan een klant, maar die kon ook rustig een andere 2cv mee krijgen. Ik mocht de eend voor een prijsje hebben waar je tegenwoordig alleen een motorblok voor koopt. Nou was de waarschuwing ook: je koopt in principe ook alleen een (erg goede) motor en bak. Toevallig zit er ook een geldig kenteken bij en een paar maand APK. De koets is niet al te best, het chassis heeft ook betere tijden gekend maar we komen er de APK in maart ook nog wel mee door. Ik maakte meteen de opmerking (zonder dat ik de eend in kwestie had gezien) dat ik dan mijn BX er wel tegen wou ruilen. Nou, dat ging even niet door. De Bix mocht rustig bij Pasman op de site staan. Bij verkoop kwam ik dan gewoon weer langs met een zak centen en kon ik de eend meenemen. Na een stevig gesprek met m'n meissie (nou voorruit, omdat ik weet dat je er zo vrolijk van word) mocht dit door gaan. Wist zij veel dat ik drie dagen later de Bix had geruild tegen een XM en de XM weer tegen de eend. (de XM in nieuwstaat maar met 4 ton op de teller vertegenwoordigde ongeveer de waarde van de eend keer 2) Het ging moeder de vrouw iets te snel, maar ow wat was ik gelukkig. Ik had de eend nog niet gezien, maar ik was al verliefd. Ben dat nog steeds trouwens.
Voordat ik de volgende post de foto's plaats zal ik jullie vertellen wat de plannen zijn met mijn 84er Clubje. Allereerst lekker rijden. Vervolgens een langzame volledige restauratie. In ieder geval een nieuw chassis. Ik kijk nog of er een andere (met minder laswerk) koets op komt. De imitatie spatborden vervangen voor origineel Citroën en alles wat ik verder tegen kom. Het moet een Cuivre Indien 2cv6 Club worden. Helemaal origineel zoals ie in 82 (ja, in het officiële bouwjaar van de eend werd de kleur niet meer geleverd) in de showroom stond. Dus oranje bekleding en oranje dak enz enz enz. De eerste aanpassing was dan ook de chromen wieldoppen er af en de chromen ronde koplampen vervangen door plastic vierkant. Maar nu eerst: foto's....