Pagina 1 van 2
Aangepast 2cv rijden
Geplaatst: za 2 nov, 2013 18:08
door Hermanske
Beste 2cv fans,
Ik heb een vraag aan jullie.
Ik ben sinds mijn 3e of 4e helemaal 2cv gek.
Nu 20 jaar later heb ik sinds 5 jaar mijn rijbewjjs.
En heb een eigen aangepaste auto. Maar helaas is dit geen 2cv
Ondanks dat blijft mijn passie voor deze auto enorm groot.
Zelf ben ik nu ook een aantal weken lid van de 2cvclub.
En daar zeggen ze dat het makkelijk moet kunnen om een eend aan gepast te krijgen. Als dit werkelijk zou kunnen zou ik dat natuurlijk super gaaf vinden.
Ik rijd zelf met handgas en handrem en heb een automaat. En daar ligt net het punt. Want ik kan namelijk niet net als een gezond iemand met mijn voet de koppeling bedienen omdat ik deze niet kan bewegen. Nu zeiden ze op de club dat dit makkelijk op te lossen is met een centrifugaal koppeling. Zodat ik niet hoef te ontkoppelen maar wel gewoon schakelen. En dat is opzich met een pookje ofzo wel bij het stuur te maken. Nu zeiden ze daar dat ik dit hier op het forum ook maar eens voor moest leggen. Om te kijken of iemand misschien nog meer ideeƫn heeft. Ik heb enkele foto's van mijn huidige aanpassingen bijgevoegd zodat jullie ongeveer kunnen zien hoe het er nu uitziet.
Ik hoop op reacties van jullie en dat hiermee alsnog mijn droom om ooit in een 2cv te rijden in vervulling kan gaan.
Groetjes,
Bart

Geplaatst: za 2 nov, 2013 22:37
door tinouck
Je kunt je andere been/voet wel gebruiken?
ik zag pasgeleden dat engelse programma van fuzz en zijn maat die oude auto's in ere herstellen, een soort omkeer systeem voor Gas/Remmen
Aangepast voor de eigenaar, maar ook zo dat zijn familie ermee kon rijden.
De pendalen konden omhoog/omlaag geklapt worden naar believe.
Succes!
Geplaatst: za 2 nov, 2013 22:40
door Hermanske
Hallo tinouck,
Nee ik kan beiden voeten niet bewegen.
Bij mijn huidige auto kunnen de pedalen ook neergeklapt worden zodat iemand anders er mee kan rijden.
Geplaatst: za 2 nov, 2013 22:49
door tinouck
Hermanske schreef:Hallo tinouck,
Nee ik kan beiden voeten niet bewegen.
Bij mijn huidige auto kunnen de pedalen ook neergeklapt worden zodat iemand anders er mee kan rijden.
@Hermanske , ik ben eigelijk geheel niet technisch

, maar dit was mij opgevallen in dat programma.
Ik neem aan dat jij dan zo'n systeem zal hebben in je huidige auto, hij is in ieder geval frans
Ik weet wel dat een Centifugaal koppeling alleen werkt in de 1e en 2e versnelling, bv met optrekken /file rijden.
Er is ooit al eens een topic over geweest (maar er is eea gewist ivm ruimtegebrek destijds).
Succes!
Geplaatst: za 2 nov, 2013 23:37
door brammie
Ja er zijn al meerdere topics hierover op dit forum
Zoek die ook ff op
Handgas bouwen is geen probleem
Stuurbekrachtiging is ook te doen, kost goed geld maar daar heb je miss hien subsidie voor.
Remmen met een remhandel ook geen probleem is te maken
Maar nu het hekele punt
Met een centifugaalkoppeling kan je niet rijden als een automaat
In zijn 1e ja dat wel
Maar met overschakelen heb je echt die koppeling nodig
Maar ik denk dan eens verder
Mensen bouwen visa motoren, gs motoren in eenden
Met eenden versnellingen er achter dus..
Een eend motor met gs bak moet ook kunnen
En de gs is ook met automaat geleverd
Dus conclusie
Heel veel denk en puzzelwerk
Heel veel uitvoerwerk
Heel veel zoekwerk
En heel veel kosten
Maar alles kan gemaakt worden
Ps in zuidamerika schijnt een bedrijf te zijn die variomatic bakken maakt voor eenden
Maar ik geloof niet dat iemand al reacties op meerdere mails hebben gehad
Geplaatst: za 2 nov, 2013 23:44
door AZL57
Je kunt een vacuum gestuurde koppeling monteren, we hebben ooit in frankrijk een ami bak met zo'n vacuumzuiger gevonden. Voor de grap nhebben we dit gemonteerd op een eend. Hij werd via een elektrische klep op het spruitstuk van onderdruk voorzien. De klep werd bediend met een knopje dat we op de versnellingspook monteerden. Het werkte prima. Dus die optie is er. Kijk ook eens naar het programma Car SOS van national geographic daar hebben ze eens een Ford Zephir aangepast.
Succes
Geplaatst: za 2 nov, 2013 23:49
door tinouck
Dat Programma bedoel ik , met Fuzz en Tim
daar zag ik ook die speciale pedalen set.
@ Brammie, ik meen dat er een heel stuk text verloren is gegaan ?!
(ivm plaatsgebrek op t forum)
Geplaatst: za 2 nov, 2013 23:54
door brammie
Dit is iig 1 topic erover
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=594 ... rachtiging
Gaat meer over stuurbekrachtiging maar staat meer nuttigs in
Geplaatst: zo 3 nov, 2013 13:09
door Rossero
Het is in een eend gewoon mogelijk, met wat oefening, geduld en precisie, om te schakelen zonder de koppeling te gebruiken!
Uit de versnelling trekken is geen probleem, bij het inschakelen moet je er voor zorgen dat het toerental van de motor overeenkomt met dat van de beoogde versnelling. Bij het opschakelen is dit makkelijk, je laat je gas los, trekt de pook uit de versnelling en je drukt heel lichtjes de pook tegen de volgende versnelling. Mij het terugzakken van het toerental moet hij op een gegeven moment overeen komen waarna hij gewoon in de volgende versnelling valt. Bij terugschakelen moet je tussengas geven!
Alleen vanuit stilstand is dit niet mogelijk, bij het stoplicht zou je de motor uit moeten zetten en in zijn 1 starten. Een centrifugaalkoppeling zou hierbij helpen!
Succes in ieder geval. Een automatische gs-bak zou ook moeten kunnen, maar ik kan helaas niets vinden over deze variant...
Succes!
Geplaatst: zo 3 nov, 2013 20:19
door Michiel van G.
Dan zou je inderdaad een C-matic moeten nemen. Dat is een automaat met koppelomvormer die je zelf schakelt. Een 3-bak.
Geen idee of een 2cv motor daar voldoende vermogen voor heeft, mogelijk dat het kan.
Geplaatst: zo 3 nov, 2013 22:20
door Hermanske
Hoi Allemaal,
Bedankt voor de vele goede reacties.
Ik laat ze op de club eens een keer lezen aan mede fans die al wat technischer zijn met de eend als ik. En wie weet komen we er dan wel uit. Mocht het inderdaad mogelijk zijn deze manieren dan laat ik het weten.
alvast heel hartelijk bedankt.
groetjes,
Bart
Geplaatst: zo 3 nov, 2013 23:50
door 2Camargue
tinouck schreef:Dat Programma bedoel ik , met Fuzz en Tim
Je bedoeld
Car Rescue op Discovery.
Anders ga is praten met een gespecialiseerd bedrijf . Waaienberg of zo
Geplaatst: ma 4 nov, 2013 07:20
door BasvanEerden
Dat Argentijnse bedrijf heet Savoia Cars en heeft een agent in Frankrijk zitten.
http://www.savoiacars.com/
Geplaatst: ma 4 nov, 2013 08:36
door brammie
Schakelen zonder koppeling is leuk als je kabel geknapt is
Maar in rare situaties niet echt veilig en praktisch
Houd de discussie hier ook maar op gang met je clubvrienden
Altijd leuk om te zien of iemand het nu eindelijk gaat redden bij savoia
En of er nu eindelijk een automaateend komt
Vermogen zit je wel mee met een automaatbak
Geplaatst: ma 4 nov, 2013 12:21
door Captain Krimson
Om te schakelen zonder te ontkoppelen met een gewone koppeling (in dit geval een centrifugaal i.v.m. wegrijden) moet je tegelijk gas doseren en schakelen. Amerikaanse vrachtwagenchauffeurs deden dat vroeger, op youtube vind je wel filmpjes daarvan, daar hoor je regelmatig flink geknars. Als je dat met je handen moet doen dan hou je geen hand over om te sturen. Behalve dat is het inderdaad in druk verkeer best ingewikkeld om dat goed te blijven doen. Daarnaast zal je versnellingsbak af en toe flinke klappen krijgen. Een vacuümgestuurde koppeling lijkt me een beter idee.