Pagina 1 van 1

Terug naar trommelremmen

Geplaatst: ma 11 nov, 2013 22:26
door Michiel van G.
Ik heb een vraagje over het volgende (en er is veel over geschreven, maar altijd in de andere richting)

een maatje van me heeft een 2cv4 uit '72. Daar is ooit eens een schijvenbak en 2cv6 motor ingezet. De achteras is van het 'nieuwe' type, dus met de gekrulde remleiding ipv. remslang.

Nu wil hij eigenlijk weer terug gaan naar een 2cv4 motor, máár, een 2cv4 motor op een schijvenbak is nooit geleverd.
Stel nou dat je een 4-trommelbak neemt en deze op LHM laat werken?
Is er iemand bekend met nieuwe WRC's die tegen LHM kunnen? Want dan is het te doen. (anders moet het binnenste van de 2cv4-bak in een 2cv6 bak en dat is ook al een flinke klus) .
En om nou het hele remsysteem weer te gaan ombouwen naar Dot4 is ook erg kostbaar.

Geplaatst: ma 11 nov, 2013 22:34
door AZL57
je meet de doorsnede van de remzuigers van de orginele WRC weten. Dan kijken of je LHM-WRCs van die maat kunt vinden. Mogelijk die van de DS achter?

Geplaatst: ma 11 nov, 2013 22:41
door Boudewijn
Ik kan je geen technisch advies geven maar ik ben blij dat er nog mensen zijn die er weer gewoon een 435 cc blok in willen zetten. Helaas zijn veel oude eenden verziekt door er een 602 in te zetten met schijfremmen.

Geplaatst: di 12 nov, 2013 07:36
door dezilverlinde
Goh, blij te lezen dat er inderdaad mensen zijn die een oud 4tje respecteren. Ik heb het ook met mijn dyane gedaan. Teruggebracht naar het originele 4 tje. En t rijdt best lekker. Rijd alleen maar 4, zou niet eens meer weten hoe een 6je rijdt.. Hoewel, mijn eerste 4 blok kon maar 90, terwijl degene die ik er nu in heb gemakkelijk 110 haalt.. Succes met ombouwen!

lhm-dot 4

Geplaatst: di 12 nov, 2013 08:13
door wusten-fuchs
voor circa 12 jaar geleden ,ooit als experiment een oude dyane met trommels ( dus dot 4 ) de dot 4 vloeistof vervangen door LHM NIKS aan het remsysteem veranderd !

gewoon om te kijken wat er stuk ging,,, met groen licht van de eigenaar natuurlijk ,, de auto rijd anno nu nog steeds rond met lhm geen lekkage,s of dergelijke ??? dus dit was wel een eenmalige gebeurtenis bij deze auto geen problemen durf niet te zeggen of dat in alle gevallen zo werkt

Geplaatst: di 12 nov, 2013 09:02
door Michiel van G.
Het is ook de vraag natuurlijk hoeveel rubber er in zo'n wielremcilinder zit dat gevoelig is voor de LHM. Zitten er cupjes in zoals bij een hrc? Of is het enige echte rubber de stofhoes?

Ik heb wel eens gekeken naar de wielremcilinder van een DAF, en die had gewoon twee zuigertjes in een cilinder, geen cupjes, en een stofhoesje aan de buitenkant dat geen contact had met de vloeistof.
Als dát zo bij een 2cv WRC ook zo is, dan zou die LHM inderdaad weinig kwaad kunnen, zeker gezien het feit de rest van het remsysteem al LHM is.

Geplaatst: di 12 nov, 2013 09:16
door TB
Ik weet dat bij achterste wielremcylinders er om de zuigertjes nog een rubberen o-ring zit. Die komt wel in contact met de vloeistof.

Ik denk dat dit bij de voorste ook zo kan zijn.

Geplaatst: di 12 nov, 2013 10:37
door Michiel van G.
ah, dat is interessant! Als die o-ringtjes te vervangen zouden zijn voor exemplaren die LHM-bestendig zijn scheelt dat weer.

Geplaatst: di 12 nov, 2013 12:24
door LPGo
Als je een beetje geluk hebt met de 2cv4 bak dan zitten hier wel al de ogen aan om de remklauwen te monteren. Deze hoef je dan alleen uit te boren en er draad in te tappen dan kunnen de remschijven zo op je 4 bak......
Dan heb je een tussenoplossing... wel de lusten 435 motor maar niet de lasten (vast zittende remmen door de bijtende dot vloeistof).

Geplaatst: di 12 nov, 2013 12:40
door Michiel van G.
dat kan natuurlijk ook nog! Maar dan moet het wel een heel late 2cv4 bak zijn, ik meen dat de 2cv4 tot 1979 gemaakt is, dus ergens in die periode moeten de 4 bakken in ieder geval een beetje voorbereid zijn :)

dot 5

Geplaatst: wo 27 nov, 2013 14:00
door Le Patron
Dot 5 er in, geschikt voor beide rubbers.

http://www.lepatron.nl/catalog/product_ ... c52f8fa7a4

Geplaatst: wo 27 nov, 2013 17:05
door Michiel van G.
maar dan moet wel het systeem gespoeld worden en er nieuwe remcilinders (=rubbers) geplaatst worden, want het mag niet gemengd worden.

Spoelen

Geplaatst: wo 27 nov, 2013 17:35
door Le Patron
Wel goed spoelen en schoonmaken.
Nieuwe rubbers lijkt me dan niet nodig.