Pagina 1 van 1
Draagarmen ami8 vs acadiane
Geplaatst: ma 9 dec, 2013 23:09
door TimVS
Hallo,
Ik benbezig met het bouwen van een raid Dyane. Mij werd aangeraden om acadiane voorarmen te gebruiken (steviger?), Zijn de ami8 armen ook steviger ivm hoger gewicht?
Geplaatst: vr 13 dec, 2013 10:07
door TimVS
Ik zal mijn eigen post maar beatwoorden,
Ik heb info gevraagd bij een 2cv garage in de noorderkempen
Ami8 assen zijn ook verstevigd. Dit zou te zien zijn aan de lip die op de eindstop komt.
Geplaatst: vr 13 dec, 2013 10:48
door Bull Frog Bleu
Zijn inderdaad sterke dan die van de acadiane. Alleen is het de achterste spoorbreedte smaller.
Geplaatst: vr 13 dec, 2013 11:29
door marcopr
Heeft ami 8 dezelfde spoorbreedt voor als een acadiane? Want die is breder dan bij eenden en gewone dyanes dacht ik.
Geplaatst: vr 13 dec, 2013 12:22
door LPGo
marcopr schreef:Heeft ami 8 dezelfde spoorbreedt voor als een acadiane? Want die is breder dan bij eenden en gewone dyanes dacht ik.
Voor is alles gelijk behalve een AMI super die is breder, achter zijn alle Ami types 122cm i.p.v. 126cm (alle overige)......
Het schijnt dat de asbuizen van een Ami super veel dikker zijn als van de overige types...
Bij latere types 4x4 Mehari (platte spatborden achter) wordt de voorste asbuis vastgezet met 8 schroeven door het chassis i.p.v. 4....
Veel extra stevigheid brengen de verstekingsstukken in de kromming van de draagarm, maar persoonlijk heb ik liever een kromme draagarm dan een asbuis die afbreekt bij het chassis, De voorste asbuis kun je ook nog eens versterken aan de achterzijde (U profiel oplassen) en de pen die naar de achterste motorsteun gaat wordt ook wel eens versterkt.....
Daarna kun je weer verder met extra verstevingings platen in de zijkant van je chassis en ondertussen is het einde aardig zoek.

Geplaatst: vr 13 dec, 2013 18:42
door martijntje
ha tim, tof! loop zelf ook al een tijd met hetzelfde idee rond om daarna met emily naar Marokko te rijden voor een tour. Kun je eens wat foto's plaatsen van de vorderingen en aanpassingen? Ben erg benieuwd.
Ici Commence L'Adventure is een boekje van citroen waar de aanpassingen in beschreven staan.
edit: Ici:
http://www.barbour4x4.com/Resources/aventure.pdf
Geplaatst: vr 13 dec, 2013 20:07
door LPGo
Overigens de nieuwste trend is het om alles zo licht mogelijk te houden, hoe lichter hoe minder belast, hoe minder stress in de onderdelen waardoor minder schade..........
Geplaatst: vr 13 dec, 2013 20:56
door Joos
Hou er bij ami8/ACA draagarmen rekening mee dat de wiellagers en stofkappen groter zijn, als ge deze ooit moet vervangen.
Geplaatst: vr 13 dec, 2013 21:37
door martijntje
LPGo schreef:Overigens de nieuwste trend is het om alles zo licht mogelijk te houden, hoe lichter hoe minder belast, hoe minder stress in de onderdelen waardoor minder schade..........
waar kan je op besparen dan qua bewicht?
Geplaatst: za 14 dec, 2013 10:23
door Ramon
geen rolkooi
Geplaatst: za 14 dec, 2013 12:42
door LPGo
geen zwaardere assen, zo min mogelijk versterkingen.... bij de laatste Touarec-trails mogen ook ongeprepareerde eenden meedoen en die hebben soms minder problemen, dan de volgeladen eenden......
Wie weet hier meer over???? van Veller???...
Meestal worden er gewoon teveel spullen, gereedschap en reserve onderdelen meegesleept.
Geplaatst: za 14 dec, 2013 14:44
door vanVeller
Stelregel is zo min mogelijk gewicht. Elke versteviging verlegt het probleem naar een ander zwak punt. Soms is verstevigen juist erger omdat je bij een schade het niet meer kan repareren.
Voor alles geldt: rij niet te snel en ga om de obstakels heen.
Geplaatst: ma 16 dec, 2013 09:42
door TimVS
Gewicht is inderdaad de boosdoener.
@martijntje Ici Commence L'Adventure heb ik thuis liggen en gebruik ik ook als leidraad
@Joos, de wiellagers zijn inderdaad van een andere afmeting
@Ramon een rolkooi ben ik niet van plan.