Pagina 1 van 6
Splitsen en controleren motorblok
Geplaatst: di 24 dec, 2013 21:53
door Thijs
Vanmiddag heb ik geprobeerd een AM2 motorblok te splitsen.
Volgens mij heb ik alle bouten er uit gehaald maar er zit geen beweging in de helften.
Is er een truukje voor of doe ik iets verkeerd?
Geplaatst: di 24 dec, 2013 22:18
door TB
Je hebt 4 van die grotere moeren. En langs de buitenzijde een paar kleinere. Kan niet missen.
En anders proberen om ze voorzichtig van elkaar af te tikken met bv. een kunststof hamertje.
Geplaatst: wo 25 dec, 2013 08:10
door Hans B
Oliepomphuis ook losgemaakt? oliezeefje ook? Dan kan het blok gesplitst worden.
Succes!
Geplaatst: wo 25 dec, 2013 16:47
door Thijs
Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb die 4 grote bouten over het hoofd gezien.

Geplaatst: wo 25 dec, 2013 19:02
door Hans B
Tsja, die kun je ook makkelijk over het hoofd zien...

Geplaatst: wo 25 dec, 2013 23:21
door TB
Thijs schreef:Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb die 4 grote bouten over het hoofd gezien.

Wel tof om dat te melden. Je kunt ze ook wel makkelijk over het hoofd zien... Gebeurt je geen 2e keer!
Geplaatst: do 26 dec, 2013 09:09
door Thijs
Nee, dat zeker niet. Ik schaam me diep.
Alleen na verwijder van de 4 grote bouten komt de onderzijde nog niet los.
De olieopvangzeef is los en de kleine boutjes er uit.
Moeten de cilinderdraadeinden er ook uit dan?

Geplaatst: do 2 jan, 2014 19:38
door Thijs
Het blok is uit elkaar en de krukas en nokkenas liggen er uit.
Er lijkt nergens speling in te zitten.
Moet ik iets nameten?
Het blok waar dit in moet blijkt na controle een kapot drijfstang lager te hebben.
Aan 1 kant kan in de drijfstang 3mm heen en weer bewegen....
Geplaatst: do 2 jan, 2014 22:24
door Thijs
Oliezeef:
Aftapplug:
Nokken:
En dit lag op de bodem:

Geplaatst: do 2 jan, 2014 22:43
door TB
Lijkt me duidelijk. Heb dus ooit een ratelend blokje meegemaakt waarmee doorgereden is tot de drijfstang los brak van de krukas. Zelfde ellende van binnen maar dan meer ijzerdeeltjes.
Krukas kun je wel enigszins controleren. Pak het uiteinde van een drijfstang in een vuist beet. Sla met je andere hand op de vuist/ drijfstang. Zo kun je voelen of er speling op zit. Niet heel nauwkeurig, maar probeer maar eens met de krukas waar de speling op zit en die andere. Het verschil voel je dan vast.
En dan bedoel ik met de krukas vrij in de lucht hangend.
Geplaatst: vr 3 jan, 2014 09:05
door Thijs
De originele krukas hoef ik niet te controleren want je kunt de drijfstang zo heen en weer rammelen.
Maar ik zal de donor krukas inderdaad even checken.
Geplaatst: vr 3 jan, 2014 09:21
door voeteir
Je kan de hoogte van de nokken van de nokkenas meten.
De nokkenas op de foto ziet er behoorlijk ingelopen uit.
Het kopvlak van de nokvolgers moet vlak zijn en niet uitgehold.
de zijdelingse speling van de tandwielen van de oliepomp is 0.1mm.
Als je de oliezeef van de foto wil hergebruiken zou ik ze openmaken en goed reinigen.
Geplaatst: vr 3 jan, 2014 09:35
door -niels-
de nokkenas die ik heb liggen ziet er precies zo uit, daar is weinig meer van te maken
Geplaatst: vr 3 jan, 2014 10:43
door Thijs
Even voor de duidelijkheid:Wat zie je aan de nokkenas waardoor hij niet meer goed lijkt?
Er lijkt op sommige stukken roest/pitjes in die as te zitten. Wat zou dat betekenen?
Ik kwam er net achter dat er een oliekoeler van een 435CC op zit.
Volgens de vraagbaak moet je hem altijd vervangen als er een lager is uitgelopen. Dat komt dan mooi uit.
Geplaatst: vr 3 jan, 2014 12:27
door voeteir
Het oppervlak van de nokken moet mooi vlak zijn en inderdaad niet geroest, gepit.
Ik zou de hoogte van de nokken eens meten.
Veel kans dat die te klein zullen zijn.
Nieuw zijn ze 33 mm geloof ik.
Ik had toen ik mijn blokje opengedaan heb ergens een minimum waarde voor de nokken maar ik vind die niet direct.