Project Z - restauratie van een 2CV Spécial 1977

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » vr 17 jan, 2014 14:05

De koets is van het chassis; de Eend is veranderd in een berg onderdelen!

Afbeelding

Alles ging goed los, behalve de laatste traversebout. Die zat volledig vastgeroest in zijn
behuizing. En natuurlijk net achter de draagarm, zodat je er niet goed bijkomt. Na
anderhalf uur hadden we 'm eindelijk los. ;-)

Afbeelding

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 17 jan, 2014 15:05

ik heb nog steeds last van mn lijf en zo'n avondje tot laat doorklussen gaat je ook niet meer in de koude kleren zitten als je de 35 gepasseerd bent ;)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » vr 17 jan, 2014 15:57

dyane_maniac schreef:ik heb nog steeds last van mn lijf en zo'n avondje tot laat doorklussen gaat je ook niet meer in de koude kleren zitten als je de 35 gepasseerd bent ;)
Dat kan ik bevestigen. Mijn rug piept ook en ik ben de 35 gepasseerd... ;-)
Edoch nogmaals dank voor uw hulp!

Overigens moet ik bekennen dat de gele versie van dit model volgens Jan de Lange
inderdaad niet met 6-blokje is geleverd, dus alleen in het rood, zoals een aantal van jullie
hier al hebben aangegeven. Geel = 4, rood = 6. Mea culpa. Dan kunnen we gerust
concluderen dat mijn blok dus niet origineel af fabriek is. ;-)

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 17 jan, 2014 16:27

Blijf je wel bij een 6 blok? Of ga je voor het origineel?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » vr 17 jan, 2014 17:27

TB schreef:Blijf je wel bij een 6 blok? Of ga je voor het origineel?
Omdat het een AK2 met enkelvoudige carburateur uit dezelfde periode (1970-1978) is,
ga ik die hergebruiken.

Voor mij is nog onduidelijk waarom deze Eend frotteurs en batteurs voor heeft. Ook dat
kan toch eigenlijk niet origineel zijn?

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » zo 19 jan, 2014 23:28

Het niet-originele - want 602 cc - AK2-blok lag vandaag op de pijnbank (of beter gezegd:
werkbank). De Eend heeft 80.000 km op de teller staan. Hoeveel km's het motorblokje
gedraaid heeft, who knows?

Afbeelding

Het kwam mooi uit elkaar. De oliekoeler kwam zonder kleerscheuren los. De zuigers
zien er van binnen netjes uit. Met nieuwe zuigerveren op de cilinders zijn deze
waarschijnlijk her te gebruiken. De krukas is spelingsvrij. En de nokkenas heeft ook
geen zichtbare slijtagesporen.

Afbeelding

Al met al een fijne start van de motorrevisie.

Groet van
Jesper

P.S.: Voor een overzicht van de restauratie, kan je ook hier terecht:
http://www.glimeend.nl/zdz.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 19 jan, 2014 23:31

Schoonmaken en zoveel mogelijk hergebruiken dus. Super dat het meezit wat betreft het motortje.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 20 jan, 2014 21:34

De zuigers zien er van binnen netjes uit. Met nieuwe zuigerveren op de cilinders zijn deze
waarschijnlijk her te gebruiken. De krukas is spelingsvrij. En de nokkenas heeft ook
geen zichtbare slijtagesporen.
Sommige mensen hebben ook altijd geluk....

Zo goed als ik het kan lezen heb je een Dyane-blok (AM2).
Dat is een heel ander blok dan een 2CV heeft. Je zou ook de Turbo-pijp er in moeten maken.....
Je zuigers hebben compressie 9,0 i.p.v. 8,5.

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » di 21 jan, 2014 01:15

Thijs schreef:
De zuigers zien er van binnen netjes uit. Met nieuwe zuigerveren op de cilinders zijn deze
waarschijnlijk her te gebruiken. De krukas is spelingsvrij. En de nokkenas heeft ook
geen zichtbare slijtagesporen.
Sommige mensen hebben ook altijd geluk....

Zo goed als ik het kan lezen heb je een Dyane-blok (AM2).
Dat is een heel ander blok dan een 2CV heeft. Je zou ook de Turbo-pijp er in moeten maken.....
Je zuigers hebben compressie 9,0 i.p.v. 8,5.
Thijs, vergis je niet. Het is een AK2-blok en geen AM2! Met AM2 en AM2A heb ik
ervaring in de Acadiane. Die is ook geel, maar daar houdt dan ook elke vergelijking op. ;-)

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » di 21 jan, 2014 01:18

Vandaag met sleutelmaatje D. te A. het chassis in stukken gezaagd en afgevoerd, nadat
we de laatste bruikbare onderdelen eraf hadden gehaald: handremsteun, een paar
carosseriekooimoeren en twee schokbrekerbouten. Bij nadere beschouwing was het
chassis echt niet meer te redden. Niet dat ik daar twijfels bij had... ;-)

Afbeelding

En met toewijding heb ik daarna de carterhelften van binnen en van buiten
schoongemaakt. Geen schone klus, wel een fijne. De carterhelften zijn alweer klaar
voor wederopbouw.

Afbeelding

Groet van
Jesper

http://www.glimeend.nl/zdz.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 21 jan, 2014 09:28

Nou, ik ben anders erg blij met de twee in best goede staat verkerende achterpoten van het chassis :)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » do 23 jan, 2014 01:07

En vandaag maar weer verder gegaan met schoonmaken van de koelbeplating. Smerig
klusje, maar met bruin resultaat.

Afbeelding

Ook de oliekoeler is aan een eerste ronde vetontsmetting onderworpen. Blijkt er toch
een kleine beschadiging aan te zitten: een slijtspoor van een v-snaar.

Afbeelding

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 23 jan, 2014 11:01

Lekker bezig en ik blijf dit topic echt volgen.

Die beschadiging op de oliekoeler lijkt me niet zo heel erg. Het is alleen het bovenste afdekplaatje en hij lijkt me nog goed bruikbaar.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 23 jan, 2014 12:51

Goed bezig!
Dat chassis ziet er niet zo mooi meer uit inderdaad.

Mooi dat de oliekoeler heel is gebleven dat scheelt weer een paar tientjes.
jesper schreef:Het kwam mooi uit elkaar. De oliekoeler kwam zonder kleerscheuren los. De zuigers
zien er van binnen netjes uit. Met nieuwe zuigerveren op de cilinders zijn deze
waarschijnlijk her te gebruiken. De krukas is spelingsvrij. En de nokkenas heeft ook
geen zichtbare slijtagesporen.
Je wisselt de term zuiger en cilinder om denk ik ;)

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » do 23 jan, 2014 13:13

Dat jullie meelezen stimuleert ook om bezig te blijven. ;-)

De beschadiging op de oliekoeler is oppervlakkig. Mijn inschatting was
inderdaad dat ik 'm wel kan hergebruiken als ik de motor ga opbouwen.

Groet van
Jesper

http://www.glimeend.nl/zdz.html
Laatst gewijzigd door Jesper op vr 24 jan, 2014 11:02, 2 keer totaal gewijzigd.
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Plaats reactie