Project Z - restauratie van een 2CV Spécial 1977
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
De koets is van het chassis; de Eend is veranderd in een berg onderdelen!
Alles ging goed los, behalve de laatste traversebout. Die zat volledig vastgeroest in zijn
behuizing. En natuurlijk net achter de draagarm, zodat je er niet goed bijkomt. Na
anderhalf uur hadden we 'm eindelijk los.
Groet van
Jesper
Alles ging goed los, behalve de laatste traversebout. Die zat volledig vastgeroest in zijn
behuizing. En natuurlijk net achter de draagarm, zodat je er niet goed bijkomt. Na
anderhalf uur hadden we 'm eindelijk los.
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Dat kan ik bevestigen. Mijn rug piept ook en ik ben de 35 gepasseerd...dyane_maniac schreef:ik heb nog steeds last van mn lijf en zo'n avondje tot laat doorklussen gaat je ook niet meer in de koude kleren zitten als je de 35 gepasseerd bent
Edoch nogmaals dank voor uw hulp!
Overigens moet ik bekennen dat de gele versie van dit model volgens Jan de Lange
inderdaad niet met 6-blokje is geleverd, dus alleen in het rood, zoals een aantal van jullie
hier al hebben aangegeven. Geel = 4, rood = 6. Mea culpa. Dan kunnen we gerust
concluderen dat mijn blok dus niet origineel af fabriek is.
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Omdat het een AK2 met enkelvoudige carburateur uit dezelfde periode (1970-1978) is,TB schreef:Blijf je wel bij een 6 blok? Of ga je voor het origineel?
ga ik die hergebruiken.
Voor mij is nog onduidelijk waarom deze Eend frotteurs en batteurs voor heeft. Ook dat
kan toch eigenlijk niet origineel zijn?
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Het niet-originele - want 602 cc - AK2-blok lag vandaag op de pijnbank (of beter gezegd:
werkbank). De Eend heeft 80.000 km op de teller staan. Hoeveel km's het motorblokje
gedraaid heeft, who knows?
Het kwam mooi uit elkaar. De oliekoeler kwam zonder kleerscheuren los. De zuigers
zien er van binnen netjes uit. Met nieuwe zuigerveren op de cilinders zijn deze
waarschijnlijk her te gebruiken. De krukas is spelingsvrij. En de nokkenas heeft ook
geen zichtbare slijtagesporen.
Al met al een fijne start van de motorrevisie.
Groet van
Jesper
P.S.: Voor een overzicht van de restauratie, kan je ook hier terecht:
http://www.glimeend.nl/zdz.html
werkbank). De Eend heeft 80.000 km op de teller staan. Hoeveel km's het motorblokje
gedraaid heeft, who knows?
Het kwam mooi uit elkaar. De oliekoeler kwam zonder kleerscheuren los. De zuigers
zien er van binnen netjes uit. Met nieuwe zuigerveren op de cilinders zijn deze
waarschijnlijk her te gebruiken. De krukas is spelingsvrij. En de nokkenas heeft ook
geen zichtbare slijtagesporen.
Al met al een fijne start van de motorrevisie.
Groet van
Jesper
P.S.: Voor een overzicht van de restauratie, kan je ook hier terecht:
http://www.glimeend.nl/zdz.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Heavy user
- Berichten: 3019
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Sommige mensen hebben ook altijd geluk....De zuigers zien er van binnen netjes uit. Met nieuwe zuigerveren op de cilinders zijn deze
waarschijnlijk her te gebruiken. De krukas is spelingsvrij. En de nokkenas heeft ook
geen zichtbare slijtagesporen.
Zo goed als ik het kan lezen heb je een Dyane-blok (AM2).
Dat is een heel ander blok dan een 2CV heeft. Je zou ook de Turbo-pijp er in moeten maken.....
Je zuigers hebben compressie 9,0 i.p.v. 8,5.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Thijs, vergis je niet. Het is een AK2-blok en geen AM2! Met AM2 en AM2A heb ikThijs schreef:Sommige mensen hebben ook altijd geluk....De zuigers zien er van binnen netjes uit. Met nieuwe zuigerveren op de cilinders zijn deze
waarschijnlijk her te gebruiken. De krukas is spelingsvrij. En de nokkenas heeft ook
geen zichtbare slijtagesporen.
Zo goed als ik het kan lezen heb je een Dyane-blok (AM2).
Dat is een heel ander blok dan een 2CV heeft. Je zou ook de Turbo-pijp er in moeten maken.....
Je zuigers hebben compressie 9,0 i.p.v. 8,5.
ervaring in de Acadiane. Die is ook geel, maar daar houdt dan ook elke vergelijking op.
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Vandaag met sleutelmaatje D. te A. het chassis in stukken gezaagd en afgevoerd, nadat
we de laatste bruikbare onderdelen eraf hadden gehaald: handremsteun, een paar
carosseriekooimoeren en twee schokbrekerbouten. Bij nadere beschouwing was het
chassis echt niet meer te redden. Niet dat ik daar twijfels bij had...
En met toewijding heb ik daarna de carterhelften van binnen en van buiten
schoongemaakt. Geen schone klus, wel een fijne. De carterhelften zijn alweer klaar
voor wederopbouw.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
we de laatste bruikbare onderdelen eraf hadden gehaald: handremsteun, een paar
carosseriekooimoeren en twee schokbrekerbouten. Bij nadere beschouwing was het
chassis echt niet meer te redden. Niet dat ik daar twijfels bij had...
En met toewijding heb ik daarna de carterhelften van binnen en van buiten
schoongemaakt. Geen schone klus, wel een fijne. De carterhelften zijn alweer klaar
voor wederopbouw.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
En vandaag maar weer verder gegaan met schoonmaken van de koelbeplating. Smerig
klusje, maar met bruin resultaat.
Ook de oliekoeler is aan een eerste ronde vetontsmetting onderworpen. Blijkt er toch
een kleine beschadiging aan te zitten: een slijtspoor van een v-snaar.
Groet van
Jesper
klusje, maar met bruin resultaat.
Ook de oliekoeler is aan een eerste ronde vetontsmetting onderworpen. Blijkt er toch
een kleine beschadiging aan te zitten: een slijtspoor van een v-snaar.
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Goed bezig!
Dat chassis ziet er niet zo mooi meer uit inderdaad.
Mooi dat de oliekoeler heel is gebleven dat scheelt weer een paar tientjes.
Dat chassis ziet er niet zo mooi meer uit inderdaad.
Mooi dat de oliekoeler heel is gebleven dat scheelt weer een paar tientjes.
Je wisselt de term zuiger en cilinder om denk ikjesper schreef:Het kwam mooi uit elkaar. De oliekoeler kwam zonder kleerscheuren los. De zuigers
zien er van binnen netjes uit. Met nieuwe zuigerveren op de cilinders zijn deze
waarschijnlijk her te gebruiken. De krukas is spelingsvrij. En de nokkenas heeft ook
geen zichtbare slijtagesporen.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Dat jullie meelezen stimuleert ook om bezig te blijven.
De beschadiging op de oliekoeler is oppervlakkig. Mijn inschatting was
inderdaad dat ik 'm wel kan hergebruiken als ik de motor ga opbouwen.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
De beschadiging op de oliekoeler is oppervlakkig. Mijn inschatting was
inderdaad dat ik 'm wel kan hergebruiken als ik de motor ga opbouwen.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html
Laatst gewijzigd door Jesper op vr 24 jan, 2014 11:02, 2 keer totaal gewijzigd.
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)