Pagina 1 van 2
Bruine stekker over!
Geplaatst: za 11 jan, 2014 14:09
door theoenmarion
Ik houd in het dashbordpaneel een bruine stekker over!
Iemand enig idee waar deze thuis hoort?
Ook heb ik nog een controle lampje met groene en bruine draad. Het is een lamp met een erg lange bedrading.

Geplaatst: za 11 jan, 2014 16:50
door TB
Ik kan de bruine stekker even niet zo snel bedenken... Die is wel origineel hoor.
Dat blauwe blokje niet en dat is ook niet echt degelijk. Kennelijk heeft men hiermee stroom afgetapt van de draad van de bruine stekker.
Naar wat voor soort lampje gaat die lange draad dan?
Geplaatst: za 11 jan, 2014 18:58
door theoenmarion
Van die blauwe blokjes kom ik er meer tegen TB.
Ook een van de blauwe kabel van het contact naar de rempedaal. Klopt dat wel?
En naar welk soort lampje de lange draad gaat weet ik niet.
Ik was namelijk de glaasjes kwijt die bij de controle lampjes hoort.
Geplaatst: zo 12 jan, 2014 08:52
door DucKKnutsel
gewoon de accu er een x aanhangen dan zie je toch wat je nog mist. Die blauwe blokjes moet je er tussen uit halen. Samen met het vocht in een eend zijn dit vaak een grote bron van ergernis en storingen. Bij het rempedaal word vaak een de plus draad voor een radio weggehaald door mensen die te lui zijn om een degelijke kabel direct van uit de accu te trekken
Geplaatst: zo 12 jan, 2014 10:43
door theoenmarion
Klopt Duckknutsel, ik dacht al dat de radio er achter had gezeten. Er zit een zwevende zekering bij achter. Ga ik dus gelijk veranderen.
Weet jij trouwens, op het contactslot komen twee gele draden en een blauwe. Ik weet waar de blauwe aan komt, maar kan ik de gele door elkaar halen, en gewoon een pool pakken?
Geplaatst: zo 12 jan, 2014 11:19
door DucKKnutsel
als je weet welk draadje het maak contact is van de startmoter die komt op de laatste pool (met de klok mee) die andere 2 kan je er gewoon opdrukken
Geplaatst: zo 12 jan, 2014 13:58
door 2cvmaarten
theoenmarion schreef:op het contactslot komen twee gele draden en een blauwe. Ik weet waar de blauwe aan komt, maar kan ik de gele door elkaar halen, en gewoon een pool pakken?
Die 2 gele,
1=constante +
1=geschakelde +
Hoop dat hiermee je vraag beantwoord is.
En idd die blauwe scotchs blokjes zsm verwijderen, je knipt in principe je bestaande kabel voor de helft door om een aftakking te creeeren. Hierdoor wordt de weerstand in de kabel een stuk hoger met alle gevolgen vandien. Beste is of kabel vanaf accu met zekeringkastje, of solderen met een krimpkous.
Succes!
Geplaatst: zo 12 jan, 2014 17:58
door SPOTeend
2cvmaarten schreef:
En idd die blauwe scotchs blokjes zsm verwijderen, je knipt in principe je bestaande kabel voor de helft door om een aftakking te creeeren. Hierdoor wordt de weerstand in de kabel een stuk hoger met alle gevolgen vandien. Beste is of kabel vanaf accu met zekeringkastje, of solderen met een krimpkous.
Met dat laatste heb je gelijk, die blauwe blokjes kun je beter niet toepassen. Maar zo'n blauw blokje verwijderen (zoals je zegt) maakt niet dat die 'half doorgeknipte draad' zomaar weer hersteld wordt. Het leed is immers al geschiedt.
Alstie er eenmaal zit kun je hem beter laten zitten. Of als dat kan de hele draad vervangen.
Geplaatst: zo 12 jan, 2014 21:40
door TB
Het blijft gevoeliger voor vocht. Ik heb ze bij mijn eend ook verwijderd en de draad weer dicht gemaakt met een stukje krimpkous. En uiteindelijk vanaf de accu een kabel aangelegd naar een extra zekeringkastje.
Geplaatst: ma 13 jan, 2014 22:13
door 2cvmaarten
SPOTeend schreef:
Maar zo'n blauw blokje verwijderen (zoals je zegt) maakt niet dat die 'half doorgeknipte draad' zomaar weer hersteld wordt. Het leed is immers al geschiedt.
Alstie er eenmaal zit kun je hem beter laten zitten. Of als dat kan de hele draad vervangen.
Tuurlijk niet, daar heb je helemaal gelijk in.
2 opties over in dit geval;
1, nieuwe kabel trekken.
2, Het stuk vanaf de beschadiging vervangen en nieuw ertussen solderen en een krimpkous er overheen trekken.
Geplaatst: vr 24 jan, 2014 21:22
door theoenmarion
DucKKnutsel schreef:als je weet welk draadje het maak contact is van de startmoter die komt op de laatste pool (met de klok mee) die andere 2 kan je er gewoon opdrukken
Vandaag even geƫxperimenteerd met de accu lader er achter.
Heb dus spanning naar contactslot en de verlichting ( voor ) doet het. Verder niks, nada!
Op de zekeringkast is alleen maar spanning op 1 zekering.
Misschien moet de blauwe van het cont.slot toch op de andere pool.
Morgen maar eens verder zoeken.
Geplaatst: za 25 jan, 2014 14:38
door 2cvmaarten
Dat is snel gecontroleerd. Controleer ook je contact rol, deze wil ook wel eens roet inhet eten gooien.
Geplaatst: za 25 jan, 2014 15:11
door theoenmarion
Hoe controleer ik de contactrol?
Gewoon uitproberen?
Geplaatst: za 25 jan, 2014 17:24
door theoenmarion
Contactslot werkt. En de rest ook.
Volgende week alles in het instrumentenpaneel op de juiste plek monteren. Controle lampjes , schakelaars enz.
Lichtschakelaar is niet helemaal vlekkeloos, maar kan ik altijd nog vervangen. Probleem zal nog worden om alles er weer netjes in te krijgen.
Geplaatst: zo 26 jan, 2014 14:56
door 2cvmaarten
Kijk al gaandeweg kom je er wel! Het wordt inderdaad flink duwen en trekken om alleserin te krijgen veel plezier hiermee

neem er de tijd voor een niet bang zijn om wat kracht te gebruiken.