kabelboom analyse en oplossing?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
kabelboom analyse en oplossing?
Hoi allen, ik ben bezig met de analyse (uitpluizen) van mijn kabelboom.
Ik heb een 2cv6 club special uit 1986.
Nu zie ik dat er 3 hoofdgroepen zijn, namelijk: het start sercuit; de lampen (constante plus) en de verdere verbruikers (geschakelde plus). De lampen bestaat uit ongeveer 6 aansluitingen op de plus, de rest bestaat uit ongeveer tien aansluitingen op de geschakelde plus. Nu lopen er dus 1x 6 draden en 1x 10 draden de kabelboom in + nog wat wirwar van draden. Is het nu niet veel handiger dat er 1 dikke draad voor de lampen door het gat gaat en 1 dikke draad voor de rest en dat er een verdeel blok ergens in je dashboard zit en je daar al je verbruikers op aansluit? Uiteraard ook een blok met aarde. In totaal zitten er dan 4 blokken in je dashboard en 2 pluskabels, de 2 aarde kabels kun je via je chassis laten lopen. Sommige verbruikers ( verlichting o.a. ) zullen nog een extra draadje naar de motoruimte nodig hebben,maar dat is te overzien.
Graag meningen hierover.
Ik heb een 2cv6 club special uit 1986.
Nu zie ik dat er 3 hoofdgroepen zijn, namelijk: het start sercuit; de lampen (constante plus) en de verdere verbruikers (geschakelde plus). De lampen bestaat uit ongeveer 6 aansluitingen op de plus, de rest bestaat uit ongeveer tien aansluitingen op de geschakelde plus. Nu lopen er dus 1x 6 draden en 1x 10 draden de kabelboom in + nog wat wirwar van draden. Is het nu niet veel handiger dat er 1 dikke draad voor de lampen door het gat gaat en 1 dikke draad voor de rest en dat er een verdeel blok ergens in je dashboard zit en je daar al je verbruikers op aansluit? Uiteraard ook een blok met aarde. In totaal zitten er dan 4 blokken in je dashboard en 2 pluskabels, de 2 aarde kabels kun je via je chassis laten lopen. Sommige verbruikers ( verlichting o.a. ) zullen nog een extra draadje naar de motoruimte nodig hebben,maar dat is te overzien.
Graag meningen hierover.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
De schakelaars heb ik allemaal al verplaatst naar het dashboard, dus gewoon tussen de kabels van betreffende lampen en/ of gebuikers gezet,alleen sommige gebruikers heb ik nog niet naar gekeken vanwege aparte stekkertjes en ik niet weet hoe het precies loopt. Maar als ik het opnieuw aanleg weet ik het natuurlijk wel.
Ik ben ook een flinke tijd bezig geweest om alles weer uit te zoeken. Ondanks dat het een simpel draadboompje is zijn er toch een aantal dingen niet helemaal logisch, alsof ze bij het ontwerpen erachter kwamen dat er nog een draadje miste en er toen maar een hebben bijgeplakt. Zo heb ik 2 zekeringdoosjes en zit de draad die naar het 2e doosje gaat (slechts 1 zekering) half in/aan de rest van de draadboom geplakt, dat soort dingen zou inderdaad een stuk makkelijker en duidelijker kunnen. Ook zo handig dat bijna alle draden groen zijn, je blijft draden doormeten.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
Als je gewoon een goed werkend circuit hebt en je zit er verder niet aan, geloof ik best dat het jaren goed blijft gaan. Maar als je hier en daar eens wat anders aan wilt sluiten of er is eens een keer een lekkage of kortsluiting geweest, weet je vaak niet meer waar je het moet zoeken. Alles doormeten is mij dan te veel werk. Ik wil geen handeltje drijven, maar gewoon een goed veilig werkend circuit die ik snel ff kan controleren op een evt. fout.
Laatst gewijzigd door frenkie op di 4 feb, 2014 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
En ik ga zeker met steek zekeringen werken, want die glazen dingetjes op het vochtgevoelige schutbord is natuurlijk een beetje gepruts. Heb je wel eens in het donker onder de motorkap staan kijken bij -10 om te zien welke zekering er door is? Ik blijf dan liever in mijn auto en kijk van binnenuit met een lampje naar mijn zekeringen. Beter is nog om in het zekeringkastje met een een lampje op batterijen te plaatsen en reserve zekeringen uiteraard.
Laatst gewijzigd door frenkie op ma 12 jan, 2015 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 495
- Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50
Er zijn steekzekeringen met ingebouwd lampje, als de zekering kapot is gaat het lampje branden...... dus je ziet meteen welke zekering kapot is... hebben ze volgens mij extra gemaakt voor mensen zoals jij
Kijk ook eens in het topic van ErikJan Pickup verbouwing; die heeft me toch een mooi zekering kastje....
Kijk ook eens in het topic van ErikJan Pickup verbouwing; die heeft me toch een mooi zekering kastje....
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
Mm, dat zekeringen kastje is zeker handig lijkt mij.
Ik heb al een paar keer mijn motor uitgebouwd, maar nooit problemen met de kabelboom gehad. Die paar kabeltjes naar de verlichting, startmotor en dynamo haal je er zo ff af, dus dat is geen probleem.
Ik wil al die rare doorverbindingen kwijt. Op het moment ben ik mijn kabelboom aan het ontrafelen. Ik schrijf op waar de draden naar toe gaan en kijk of dit een beetje klopt met het schema. Ik wil wel het officiële schema zo veel mogelijk benaderen en maak er dan een geplastificeerde kaart van die ergens in de auto komt.
Ik heb al een paar keer mijn motor uitgebouwd, maar nooit problemen met de kabelboom gehad. Die paar kabeltjes naar de verlichting, startmotor en dynamo haal je er zo ff af, dus dat is geen probleem.
Ik wil al die rare doorverbindingen kwijt. Op het moment ben ik mijn kabelboom aan het ontrafelen. Ik schrijf op waar de draden naar toe gaan en kijk of dit een beetje klopt met het schema. Ik wil wel het officiële schema zo veel mogelijk benaderen en maak er dan een geplastificeerde kaart van die ergens in de auto komt.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
Heb je wel eens in het donker onder de motorkap staan kijken bij -10 om te zien welke zekering er door is? Ik blijf dan liever in mijn auto en kijk van binnenuit met een lampje naar mijn zekeringen. Beter is nog om in het zekeringkastje meteen een lampje op batterijen te plaatsen en reserve zekeringen uiteraard.
Dit is juist de charme van de eend Ik heb er nog geen problemen mee gehad. Schone zekeringen en contacten doen ook wonderen.
Citroén rolls better than a Rolls!