Pagina 1 van 1

597 cc

Geplaatst: do 13 feb, 2014 13:00
door guido
ik ga een Duitse Charleston van 1986 opmaken. Inmiddels al helemaal gedemonteerd, en nu is de motor aan de beurt.
Deze heeft volgens de Farhzeugbrief een 597cc motor. Na wat opzoekingswerk blijkt dat het in Duitsland gebruikelijk was de 602 te reduceren om fiscale redenen.

Zijn er zaken die ik moet weten bij de revisie die verschillen met een gewone 602?

Kan op dit motortje een revisieset van 602 cc geplaatst worden mocht dit nodig zijn of zitten er addertjes onder het gras?

(A06/664 blok dus af fabriek geschikt voor euro 95)

Noot: op de kunststof koelbeplating staat in grote cijfers 602: kan het zijn dat het om een "papieren" 597 gaat?


Graag jullie ervaringen.

Geplaatst: do 13 feb, 2014 13:46
door -niels-
Ik ga er vanuit dat ze zoveel mogelijk standaard onderdelen hebben gebruikt, vandaar de 602 op de koelbeplating. Ik ben verder niet bekend met dit blok, mijns inziens is de makkelijkste manier om de inhoud te verlagen om de zuigers iets hoger te maken of de drijfstangen langer.

Geplaatst: do 13 feb, 2014 14:03
door guido
mochten de drijfstangen langer zijn dan zit ik met een probleem indien de zuigers moeten vervangen worden.
bij mijn weten bestaat er slechts één type van drijfstang

kan ik aannemen dat de cilinderhoogte vergroot werd om de inhoud te reduceren en bijgevolg een standaardmaat nieuwe cilinder/zuiger kan gemonteerd worden?

Geplaatst: do 13 feb, 2014 16:40
door Bartje
100% zeker weet ik het niet, maar volgens mij werd in duitsland met een rekentrukje van 602cc 597cc gemaakt.
Mij nedelandse eend heeft bij invoer in 'schland ook 597cc gekregen ipv 602, terwijl ik nergens aan gesleutelt heb.
Reden dat men in Duitsland 597cc in de papieren heeft is dat je hier per 100cc belasting betaalt, dus met 602 zit je op het volgende iets hogere belastingtreedje.

Geplaatst: do 13 feb, 2014 17:08
door guido
had dit indertijd met mijn moto: 100 pk op de officiele papieren, echter in werkelijkheid >150.
werd door de merkdealer grootmoedig toegegeven dat dit enkel was om de klanten ettelijke euro's te besparen, die anders rechtstreeks naar de staatskas gingen.

al bij al, ik zal bij demontage de boring en slag meten, dan weet ik het zeker.

Geplaatst: do 13 feb, 2014 19:04
door Bartje
kan me niet voorstellen dat citroen de slag aan zou passen om iets minder cc te krijgen. Een iets kleinere clinderdiameter is veel makkelijker te realiseren.

Geplaatst: do 13 feb, 2014 20:40
door Bertje Beige
Volgens mij zijn het gewoon 602 cc motoren waar een bougie in werd gedraaid met een langere schroefdraad en daarmee werd de cilinderinhoud iets verkleind.

Vraag me nou niet waar ik deze wijsheid vandaan heb, dat weet ik dus niet meer :oops:

Geplaatst: do 13 feb, 2014 21:40
door Ducksen
Is dat niet gewoon een papier boel truukje?

Geplaatst: do 13 feb, 2014 21:56
door guido
Ducksen schreef:Is dat niet gewoon een papier boel truukje?
wel ik raak er ook meer en meer van overtuigd dat het truken van de foor zijn.

Geplaatst: do 13 feb, 2014 22:02
door André Post
De motor inhoud veranderd niet door bougie of zuigerhoogte, wel compressie.
Inhoud is bepaald door cilinder diameter en slag.
Dus tenzij er echt andere diameter zuigers/cilinders of een andere krukas inzit is het gewoon eenzelfde motortje.

Geplaatst: do 13 feb, 2014 22:51
door guido
Wikipedia.de geeft het antwoord:

Nach deutscher Steuerformel werden die 602-cm³-Motoren durch das Abrunden von π/4 auf 0,78 beim Kolbenquerschnitt auf 597 cm³ heruntergerechnet


op deze of gene manier afgerond is het en blijft het een 602 :o