Pagina 1 van 2

Hoe licht en startknop aansluiten

Geplaatst: do 13 feb, 2014 15:26
door frenkie
Hoi allen,

Wie heeft er een schema of kan een goed schema tekenen, voor een aansluiting van de lampen en een startknop? Dus dat je lampen alleen branden als je contact aan staat en je vervolgens kunt starten met een startknop en je lampen dan tijdens het starten even van het stoom verbroken zijn.

Mijn 2de vraag, heb ik hier 1 of 2 relais voor nodig

Re: Hoe licht en startknop aansluiten

Geplaatst: do 13 feb, 2014 20:10
door LPGo
frenkie schreef:Hoi allen,

Wie heeft er een schema of kan een goed schema tekenen, voor een aansluiting van de lampen en een startknop? Dus dat je lampen alleen branden als je contact aan staat en je vervolgens kunt starten met een startknop en je lampen dan tijdens het starten even van het stoom verbroken zijn.

Mijn 2de vraag, heb ik hier 1 of 2 relais voor nodig

Volgens mij hoef ik het niet echt te tekenen, je moet de draad (van je contactslot) die naar de startmotor gaat ook naar een relais laten gaan, als je dan start zal de het relais bekrachtigd worden.

De verlichting moet dan op het relais aangesloten worden en wel zodanig dat als het relais niet bekrachtigd word je licht brand en als je start (het relais wordt bekrachtigd) het licht uitgaat.

Als je wilt maak ik wel een schema...

Je hebt dus maar 1 relais nodig.....

Ik zou wel een relais pakken dat minsten 30 Ampere kan verdragen en dan de + draad onderbreken die naar de lichtschakelaar toe gaat...


Geo.

Geplaatst: do 13 feb, 2014 20:18
door LPGo
Lees nu pas dat dit de halve oplossing is, het licht wordt dan nog niet over het contact geschakeld, dan kun je inderdaad het beste een 2e relais toepassen.

Dus dan bekrachtigd de + van achter je contactslot het 2e relais.
De + van de verlichting gaat dan over het 2e relais....


Ik ga wel een schema voor je maken...... :? :twisted: :twisted:

Geplaatst: do 13 feb, 2014 20:34
door frenkie
okay, dank je. Ik vraag niet voor niets om een schema :wink: Ik had al het grapje met het contact uit = licht uit, maar ik vertrouw mijn contact slot niet meer en dus wil ik er een startknop syteem op zetten. Zelf aangesloten schakelaars zijn veiliger volgens mij.

En ik ben iemand die niet meteen alles snapt wat er geschreven wordt, maar een niet te ingewikkelde tekening(schema) maakt veel duidelijk.

Geplaatst: do 13 feb, 2014 20:37
door frenkie
met een duidelijke tekening kunnen meer mensen hier hun voordeel mee doen

Geplaatst: do 13 feb, 2014 21:10
door LPGo
Nou bij deze. Hoop dat het zo duidelijk is anders hoor ik het wel....

Afbeelding

Dus contact uit = licht uit

Contact aan = licht aan (wel je verlichting aanzetten)

Contact aan en startmotor aan = licht uit...

Volgens mij is dit wat jij bedoelt..... (hoop ik)

Geplaatst: do 13 feb, 2014 22:08
door frenkie
okee, dank je. Dat is duidelijk genoeg hoor!
:wink:

Geplaatst: do 13 feb, 2014 22:11
door frenkie
die 87a links moet gewoon 87 zijn neem ik aan? Oh nee ik zie het al, het zijn vijfpolige relais met 87a en 87 aansluiting.

Geplaatst: do 13 feb, 2014 22:13
door LPGo
87A moet volgens mij 87A zijn.... volgens mij heet dit een wissel-relais. Normale relais hebben deze aansluiting niet (in het midden)

Geplaatst: do 13 feb, 2014 22:18
door André Post
Denk er aan, de rood getekende kontakten zijn eigenlijk de relais spoelen.
Ook een mogelijkheid is van het lichtrelais de min kant van de spoel aan het start kontakt te leggen.
Het start relais heeft een veel lagere weerstand dan het lichtrelais en wordt 12 volt tijdens starten, het relais valt dan af en wordt weer bekrachtigd bij loslaten van de startknop..
Scheelt een relais.

Geplaatst: do 13 feb, 2014 22:33
door LPGo
André Post schreef:Denk er aan, de rood getekende kontakten zijn eigenlijk de relais spoelen.
Ook een mogelijkheid is van het lichtrelais de min kant van de spoel aan het start kontakt te leggen.
Het start relais heeft een veel lagere weerstand dan het lichtrelais en wordt 12 volt tijdens starten, het relais valt dan af en wordt weer bekrachtigd bij loslaten van de startknop..
Scheelt een relais.
Relais wordt dan niet bekrachtigd als je het contact aanzet.... startcontact is dan open...
ok. over de spoel van het startrelais naar massa...
Geef je het voordeel van de twijfel.... maar met een beetje pech begint je startmotor te starten :roll: :roll:

+ door spoel relais 2 geeft + aan relais startmotor ajjjjjj

Geplaatst: do 13 feb, 2014 22:36
door frenkie
en de bobine moet ik aansluiten op het punt van de ruiterwisser?

Geplaatst: do 13 feb, 2014 22:42
door LPGo
frenkie schreef:en de bobine moet ik aansluiten op het punt van de ruiterwisser?

Nou ik zou hem onder de motorkap monteren en niet op de punt van de ruitenwisser :lol: :lol: :lol: grapje... correct op het aansluitpunt van de ruitewisser....

Alleen als je het contact aanzet krijgt je bobine dan stroom (maar dit is nu ook al zo)

Dit is een getekend schema, het beste kun je de 2 draden kort bij je contactslot aftappen
( dus je originele draden laten zitten) en naar de beide relais leiden...

Geplaatst: do 13 feb, 2014 22:50
door frenkie
sorry, het zijn 6 polige relais

Geplaatst: do 13 feb, 2014 22:55
door LPGo
frenkie schreef:sorry, het zijn 6 polige relais
getekend zijn hier 5 polige relais...

85-86 en 30-87A/ 87