Pagina 1 van 2
Dyane aankopen voor dagdagelijks gebruik?
Geplaatst: vr 14 feb, 2014 10:09
door pedro
Hallo allemaal, ik bezoek dit forum al een aantal jaar als gast en heb me nu geregistreerd omdat ik jullie advies eens nodig heb.
Ik zal eerst een kort verhaal vertellen waarom ik mijn vraag wil stellen. Ik ben kortelings geleden ontslagen op mijn werk en ga nu voor een 1 of 2 jaar terug studeren. Momenteel heb ik als dagelijkse wagen een Bmw 5 reeks, maar die zal met veel spijt in het hart verkocht moeten worden omdat de maandelijkse aanbetaling te duur word.
Toen ik 23 jaar geleden mijn rijbewijs behaalde ben ik meteen met 2cv beginnen rijden omdat deze auto me al fascineerde van toen ik kind was. Als laatste auto heb ik dan een Dyane gehad. Ondanks dit mijn laatste 2pk gerelateerde auto was, is dit gevoel steeds in mijn hart gebleven.
Gezien ik noodgedwongen naar een goedkopere auto moet gaan, kreeg ik het idee, waarom niet terug een Dyane? Maar................is dit verstandig?
Ik zou wel uitkijken naar een "harde" en rijdende auto, geen opknapper!
Grote afstanden rijden doe ik niet echt, dus dat is al geen probleem.
Anderzijds, wil ik ook spaarzaam zijn op een eventuele Dyane, dus zoveel mogelijk uit de regen blijven en binnen stallen. Ik wil immers ten koste vermijden dat ik bijvoorbeeld na 2 jaar gebruik, een wrak overhoud.
Na mijn studies is het toch de bedoeling dat ik terug naar een hedendaagse auto kan overstappen MAAR de Dyane wil bijhouden.
Dus, is een Dyane aankopen voor dagdagelijkse auto (voor ongeveer twee jaar) verstandig??
Graag jullie mening(en)/tips van de specialisten ter zake.
Alvast bedankt!
Groeten uit België,
Pedro
ps: ik hoop dat mijn posting in de juiste topic staat
Geplaatst: vr 14 feb, 2014 11:05
door Kulio
Hallo Pedro,
Als je twee linkerhanden hebt zou ik er niet aan beginnen. De auto's zijn prima, maar er is altijd wel wat mee, dat overigens meestal zelf oplosbaar is. Maar dat moet je wel kunnen en je moet er wel zin in hebben.
Een Dyane is naar mijn idee in jouw situatie een betere keus dan een 2CV omdat ze meestal goedkoper zijn dan 2CV's. Zoek wel een auto met een 602 CC motor.
Geplaatst: vr 14 feb, 2014 11:26
door pedro
Dank voor je antwoord Kulio. Twee linkerhanden heb ik zeker niet hoor. Ik heb een jaar of 15 geleden avondschool carrosserieherstelling/restauratietechnieken gevolgd en op dat vlak is zeker geen probleem maar ik zoek geen Dyane waar laswerk aan zit want daar heb ik geen behoefte aan, dat kan ook niet want ze moet dienen om me te vervoeren en niet om uit elkaar geschroefd in de garage te staan want dan kan ik evengoed geen auto kopen.
Sowieso zou ik voor een Dyane gaan hoor, niet omdat ze goedkoper zijn dan een geit (of eend) maar wel omdat een Dyane voor mij dat" net ietsje meer heeft"

Geplaatst: vr 14 feb, 2014 11:34
door the Nosepicker
Is prima te doen hoor, een 2cv achtige voor dagelijks gebruik. Het is niet zo dat er 'altijd' iets mee is. Bij normaal onderhoud -en soms dat beetje extra- is hij prima geschikt voor dagelijks gebruik. 2 rechterhanden is wel zeer handig en kostenbesparend als er wél een keer iets mee is.
Geplaatst: vr 14 feb, 2014 13:21
door pedro
Ook jij dank voor je reactie Nosepicker. Goed verzorgen doe ik mijn auto,s wel, altijd al gedaan. Destijds deed ik ook het onderhoud bij mijn geitjes,/Dyane. olie verversen, bougies, remmen enz enz... . Tot hier ook geen probleem. Enkele jaren geleden heb ik zelfs een keertje een chassiswissel gedaan bij een vriend van mij zijn geit en dit gaf ook geen problemen. Zo ingewikkeld is een 2cv nu ook weer niet.
Zware problemen heb ik vroeger nooit gehad aan mijn 2cv,s, ik kon er altijd op rekenen en ze hebben me nooit in de steek gelaten. Starten, rijden en remmen, winter en zomer.
Eén keer een versnellingsbak kapot gehad, voor de rest..nooit geen problemen. Waar ik wél problemen mee had, was.....roest. Dit is ook de reden waarom ik van pure ellende gestopt ben met 2cv rijden. In deze periode had ik nog geen opleiding gedaan voor carrosserieherstelling/restauratietechnieken, dus lassen kon ik toen nog niet.
Waar het nu vooral over gaat, ondertussen zijn we wel 20 jaar verder en zijn de auto,s die nog bestaan ook 20 jaar ouder, vandaar dat ik ook voorzichtig wil zijn met het aankopen van een Dyane, zeker voor dagelijks gebruik.
Geplaatst: vr 14 feb, 2014 18:11
door renate
Ik rijd sinds 2010 dagelijks met mijn Acadiane. Na in het begin wat achterstallig onderhoud bijgewerkt te hebben zijn er alleen "normale" reparaties aan geweest.
Maar wel gewoon elke dag present, weer of geen weer.
Dus bij voldoende onderhoud (gaat dit niet voor elke auto op?) een probleemloos vervoermiddel.
Greetzz Renate.
Geplaatst: vr 14 feb, 2014 18:20
door Ramon
ik en mijn vriendin rijden allebei dagelijks in een dyane heeeeerlijk!!!
kan niet anders zeggen dat ik dit het de meest lekkere a type vind (qua rijden) eet ook graag eend…haha
Geplaatst: vr 14 feb, 2014 21:04
door pedro
Dank voor jullie reactie,s. Ik heb gekregen wat ik moest weten. We gaan het erop wagen, al zal het wel wennen zijn van een 5 reeks naar een Dyane

Geplaatst: vr 14 feb, 2014 21:14
door Thijs
Mijn ervaring is dat van de twee A-types die verzekerd zijn, er meestal maar 1 rijdbaar is.
Er is altijd wel wat.
Je moet wel twee rechterhanden hebben anders sta je om de haverklap bij de garage wat ook nog eens een vermogen kost.
Ironisch genoeg is nu mijn dagelijkse auto defect en rijd ik nu noodgedwongen in mijn enige nog rijdende A-type.
Dat is wel wat afzien aangezien ik 1000km per week rijd.....

Geplaatst: za 15 feb, 2014 00:59
door JanR
Ik had een Saxo en een Dyane, ik heb de Saxo onlangs verkocht, en rij nu nog alleen in de Dyane.
het maakt niet uit, autorijden, of je nu een moderne auto rijdt of een klassieke Dyane, het kost geld.
De onderhoudskosten kunnen wellicht wat tegenvallen, daar staat tegenover dat je weinig wegenbelasting en verzekeringspremie betaalt, je afschrijving meestal nihil is, of de restwaarde is altijd beter dan die van een moderne auto.
Moderne auto's zijn door hun ingewikkelde techniek veel storingsgevoeliger en je kunt er niks zelf aan doen, bij sommige merken kun je niet eens de lampen vervangen.
En aan roest en roestpreventie kun je genoeg doen, om nog lang van je klassieke Dyane te genieten.
Geplaatst: za 15 feb, 2014 07:53
door Thijs
Op zich kan het allemaal wel maar het maakt veel uit of je afhankelijk bent van de auto en hoeveel kilometers je maakt.
Als mijn auto het 's morgens niet doet dan heb ik geen enkele mogelijkheid om op mijn werk te komen.
Hier is geen openbaar vervoer en 144km fiets je ook niet even op een dag.
Geplaatst: za 15 feb, 2014 10:08
door Boudewijn
Ramon schreef: eet ook graag eend…haha
Ik vindt dit geen gepaste opmerking op dit forum. Kan er een Mod in gijpen? Dezelfde persoon plaatst ook vaak foto's van zonnige oorden terwijl wij hier in de regen zitten te bibberen van de kou.
Ik rij alweer 6 jaar eend. In de zomer als dagelijkse auto. Vorig jaar inclusief de rit naar de meeting in Spanje ruim 10.000 Km gereden. De auto is zeer betrouwbaar gebleken, maar het blijft een oude auto en kan altijd problemen geven, maar er rijden ook nieuwe auto's rond met problemen. Op mijn werk hebben we een Volkswagen waarmee ik de reis naar Spanje niet aangedurfd zou hebben, en die is maar 4 jaar oud. Je moet wel twee rechter handen hebben en onderdelen zijn goed leverbaar maar kun je vaak niet even om de hoek kopen. Via de post heb je ze wel snel in huis.
Geplaatst: za 15 feb, 2014 10:14
door the Nosepicker
Boudewijn schreef:Ramon schreef: eet ook graag eend…haha
Ik vindt dit geen gepaste opmerking op dit forum. Kan er een Mod in gijpen? Dezelfde persoon plaatst ook vaak foto's van zonnige oorden terwijl wij hier in de regen zitten te bibberen van de kou.
Ramon heeft onze aandacht..

Geplaatst: zo 16 feb, 2014 15:50
door pedro
Ook dank aan de mensen die nog reacties hebben gepost.
Wil hier nog wel aan toevoegen dat ik me er heus wel bewust van ben dat autorijden geld kost hoor. Het is niet dat ik denk gratis te kunnen rijden want dan kan je evengoed geen auto kopen, zelfs geen Dyane.
@jan R: Daar heb je gelijk in. Ik had eind vorig jaar een lampje kapot in mijn voorlicht en dacht dit even zelf te doen. Uiteindelijk ben ik er voor naar de Bmw dealer moeten rijden. Bleek dat je er een speciaal stukje gereedschap voor nodig had om eraan te kunnen

.
Met een Dyaantje zal ik dat probleem al niet hebben

Geplaatst: zo 16 feb, 2014 16:14
door André Post
Ik rijd ook met 2 A- types, met een BX als backup.
Het gebeurt maar zelden dat er 1 niet kan rijdenvanwege problemen.
De BX pak ik zo af en toe om alles gangbaar te houden.