Pagina 1 van 1

Koppelingslager giert

Geplaatst: zo 2 mar, 2014 12:59
door Bull Frog Bleu
Gisteren de 2cv azam uit de stalling gereden.
De 18pk had er zin in en waggelde ons 150 km naar de bestemming.

Wilden vandaag te toeren maar opeens een oorverdovend lawaai uit het vooronder. Koppelingspedaal in geen probleem. Laat ik hem weer los dan ontstaat er een knerserd geluid. Lijkt wel metaal op metaal. Wat zou dit kunnen zijn? Koppelingslager of onjuiste afstelling koppeling?

Geplaatst: zo 2 mar, 2014 14:34
door TB
Het geluid zoals je omschrijft lijkt inderdaad op het druklager/ koppelingslager.
Was dit ook al voordat je m wegzette?

Irritant waarschijnlijk, maar het hoeft niet direct te betekenen dat je niet meer kunt koppelen. Ze kunnen er oud mee worden...

Geplaatst: zo 2 mar, 2014 14:56
door Bull Frog Bleu
Okee, dat wordt weer even een klusje.

Gekke is dat het niet zo was tijdens het wegzetten en tijdens de rit van gisteren. Wel heel ver weg af en toe een piepend geluid te horen.

Niet echt fijn. En dat ze er oud mee kunnen worden geloof ik graag maar dan wel met een slechthorende baas want het is echt een gruwelijk aanwezig geluid ;)

Geplaatst: zo 2 mar, 2014 15:16
door TB
Nou het hoort natuurlijk niet, maar komt vaker voor. En ik ken gevallen waarbij men er nog een hele tijd mee reed.

Ik weet niet hoe je koppeling verder aanvoelt?

Als het geluid te irritant is dan gewoon de boel openhalen en vervangen. Beter vervang je dan gelijk de hele koppelingsset.

Als het druklager de oorzaak is tenminste, want er zitten wel meer draaiende delen in het vooronder.

Geplaatst: zo 2 mar, 2014 15:53
door Bull Frog Bleu
Koppeling voelt verder goed aan. Slipt niet en voldoende druk.

Enkel nu gierend geluid bij een hoger toerental. stationair prima maar geef je gas dan komt er een snerpend geluid.
Denk even nieuw druklager erin. Zou deze passen op een 18pkje uit 64? http://www.burton2cvparts.com/druklager ... -4439.html

Geplaatst: zo 2 mar, 2014 16:15
door Bertje Beige
Volgens de beschrijving past die niet, en ik denk zelf ook van niet, jij hebt nl. geen "4" motortje (=435cc)
Ik weet niet eens of je wel een druklager hebt mijn 15 pk (1962) heeft een koolstofring, en ik dacht dat de 18 pk's die ook nog hadden, maar als dat niet zo is dan word ik wel weer verbeterd door iemand die dat wel zeker weet :wink:

Geplaatst: zo 2 mar, 2014 16:32
door André Post
Als het niet aangepast is heb je een koolring druklager.
Mogelijk dat dat stuk is.
Ik heb dat in de mijne aangepast door de metalen houder waar de ring in zit iets uit te ruimen waardoor een modern 2cv lager er in valt en dit vastgekit.
Die koolstof lagers sleten mij te snel.

Geplaatst: zo 2 mar, 2014 17:43
door Bull Frog Bleu
Volgens mij zat er inderdaad een koolstoflager op.
Is dat uitruimen eenvoudig zelf te doen? En welk modern lager past er dan op of in

Kan je met dergelijk lager nog paar kilometer rijden? Moet nog even naar mijn sleutelruimte namelijk. Dan de motor er maar uitlepelen.
Meteen de brilrubbers weer vernieuwen want die imitatierommel is een ramp. Lekt nog steeds wat olie.

Geplaatst: ma 3 mar, 2014 09:43
door Bull Frog Bleu
Nog even in het vooronder gedoken van de eend.
Gekke is juist dat bij het intrappen van koppelingpedaal het geluid bij gasgeven over is. Bij alle problemen met druklagers las ik het omgekeerd. Bij intrappen van het pedaal ging deze geluid maken.
Twijfel of het niet alleen het (koolstof)druklager is.

Vanmiddag uitbouwen dus ben benieuwd wat we tegenkomen.

Geplaatst: wo 12 mar, 2014 16:44
door Sjaak S.
wij zijn ook benieuwd wat je tegengekomen bent! Dus, hoe gaat dit verhaal verder ??

Geplaatst: wo 12 mar, 2014 17:52
door Bull Frog Bleu
Tijdens het ritje naar de stalling ging het geluid gek genoeg spontaan weg.

Weet niet wat dit nou geweest was/is.
Ik verdenk nog steeds iets in of nabij de koppeling.

Komende weken weer testrijden om te kijken of het geluid weer opduikt. Zo ja dan gaat hij alsnog uit elkaar

Geplaatst: wo 12 mar, 2014 17:53
door AZL57
misschien staat ie zo dat ie net de ring van de drukgroep raakt, even de kabel stellen om te proberen. En smeren mag je die ring ook met een paar druppel olie. Ik heb zelf eens gehad dat ie verschoven was uit de midden???? Een of ander vulringetje zat er niet meer in...
succes

Geplaatst: do 13 mar, 2014 09:20
door Bull Frog Bleu
Wordt vervolgd.

Even met de oliesnip er bij langs en even afstelling controleren.
Wie weet is dat het gezien de contramoer op de koppelingskabel ook ontbrak. Mogelijk door resonantie verlopen.