Pagina 1 van 1

Olieleiding schroef dol, wat te doen?

Geplaatst: wo 26 mar, 2014 21:07
door 123bollen
Hoi de schroeven van mijn olieleiding zijn dol, kan je dit simpel oplossen? Het motorblok ligt uit elkaar kan dus nu overal makkelijk bij:)

Groet uit eindhoven

Geplaatst: wo 26 mar, 2014 21:18
door HansV
Ik weet niet of een helicoil goed afsluit?

Geplaatst: wo 26 mar, 2014 21:34
door André Post
De schroef of het draad in de kop?
Helicoil doet het goed op die plaats in de kop.
Zit ook in 1 van de koppen van mijn 18PK.

Geplaatst: wo 26 mar, 2014 21:36
door Denny
helicoil heb ik ook

Geplaatst: wo 26 mar, 2014 21:39
door DucKKnutsel
als je het juiste gereedschap hebt valt het wel mee. een helicoil er in zetten. Maar das niet goedkoop zo'n setje kost gemiddeld een euro of 80. Dus als je niet van plan bent om dat nog een x stuk te draaien kan je dat goedkoper laten doen door een revisie bedrijf.

Tip! Doe de volgende x nieuwe koper ringetjes er tussen hoeft je het niet zo vast te draaien om het lekdicht te krijgen.
Zijn die nieuwe koper ringetjes ff niet voor handen kan je de ringetjes ook uit gloeien.

Koper heeft de nare eigenschap dat het op de duur hard word en is dan niet meer geschikt als pakking. Maar stook je dit dan met een brander of bv gaspit rood gloeiend dan word het weer zacht en is het wel her te gebruiken.
Let op dit geld alleen voor koper ringen dus niet voor de ringen die onder je kop bouten zitten.
Dit is messing een hele ander legering.

Geplaatst: wo 26 mar, 2014 21:49
door azuiper
@ DucKKnutsel :

- KOPER zoals gebruikt in koperen ringen is geen legering, maar 99.9% zuiver koper (Cu)
- MESSING daarentegen is wel een legering, om precies te zijn van Koper en Zink, meestvoorkomende verhouding is 63% koper en 37% Zink ( handelsbenaming MS63 of CuZn37)

dit ter leringhe ende vermaeck

Geplaatst: wo 26 mar, 2014 21:52
door DucKKnutsel
dat zij ik toch ook precies zo :D

Geplaatst: do 27 mar, 2014 09:47
door Wim van den Bergh
De meeste 2CV specialisten hebben zo'n helycoil set liggen en kunnen dat tegen geringe vergoeding voor je repareren. De ANWB had ze vroeger ook standaard in de wagen.

Een andere cilinderkop is ook een optie (als je die hebt liggen).

Helycoils voor de olieleidingbout en bougies heb ikmeermaals laten plaatsen (in diverse blokken) en na re4paratie nooit meer problemen gehad op die plek. Het is een afdoende oplossing.

Geplaatst: do 27 mar, 2014 14:17
door KeesU
De schroefdraad loopt in de koppen verder door dan dat de bout lang is. Wat ik in het verleden gedaan heb, is mbv een kolomboor in de lengterichting van een iets langere M7 bout een gat van voldoende diameter geboord (even groot als oude bout). Net onder de boutkop de schroefdraad weggevijld en vervolgens daar een gaatje in geboord, net zoals in de oude bout. Checken dat de doorgang vrij is. Doordat de nieuwe bout iets langer is, pakt deze weer in de schroefdraad van de kop. Goedkope oplossing. Vraagt alleen een beetje geduld en handigheid. En een kolomboor natuurlijk, want recht boren is cruciaal........

Geplaatst: za 29 mar, 2014 19:53
door 123bollen
Super bedankt voor jullie reactie ik kan weer aan de slag:)

Geplaatst: za 29 mar, 2014 20:26
door Thijs
Bedankt wel dat de gaten van dezelfde diameter moeten zijn omdat anders de andere kant niet genoeg olie krijgt (of te veel).

Geplaatst: do 3 apr, 2014 13:28
door Erikjan
Helicoil setje is de oplossing, zelf ook 2 koppen met helicoil. werkt al 75.000 km.

setje kost zn 30 euro bij de plasticleverancier.