aanhangwagen

Reparaties, modificaties en onderhoud
Nirvana01
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 112
Lid geworden op: za 9 mar, 2013 13:08
Locatie: wetteren

aanhangwagen

Bericht door Nirvana01 » di 8 apr, 2014 13:51

Ik zou mijn 2pk'tje willen meenemen op een aanhangwagen. Ik heb eens goed onder de wagen gekeken en vraag mij af wat de beste manier zou zijn om een 2pk vast te maken aan de aanhangwagen. Hoe zouden jullie de wagen vastleggen t.t.z. aan welk mechanisch gedeelte van de wagen.

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » di 8 apr, 2014 16:48

Ik doe altijd spanbanden om de draagarmen en werkt goed. Om de wielen/ banden kan ook. Zo kan de auto gewoon vereb eb beschadig je niets.

Nirvana01
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 112
Lid geworden op: za 9 mar, 2013 13:08
Locatie: wetteren

Bericht door Nirvana01 » di 8 apr, 2014 17:46

Zijn de banden niet te smal, glijden de riemen niet te vlug van de banden af?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3069
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 8 apr, 2014 18:34

Ik doe de sjorbanden aan de sleepogen.

Nirvana01
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 112
Lid geworden op: za 9 mar, 2013 13:08
Locatie: wetteren

Bericht door Nirvana01 » di 8 apr, 2014 18:57

De sleepogen, zijn dat de ogen die aan het chassis bevestigd zijn? Er zijn er 2 vooraan en 2 achtereen. Zijn deze sleepogen sterk genoeg en vervormt het chassis niet als men deze sleepogen gebruikt?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3069
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 8 apr, 2014 19:10

Normaal gesproken zijn ze stevig genoeg tenzij je een Argentijns happiewappie chassis hebt.

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 302
Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
Locatie: Horssen (bij Druten)
Contacteer:

Bericht door vanVeller » wo 9 apr, 2014 00:35

Nadeel van de sleepogen is dat de eend niet meer kan veren. Je tr ekt de eend in zijn vering, ga je een heuveltje over veert de eend in daarna uit en de trekband stopt dit abrubt. Dit stoppen geeft een behoorlijke belasting op het chassis/sleepogen. Het zijn ook sleepogen en geen bevestigingsogen.
Bij optie van over de draagarmen altijd goed kijken of je geen remleiding gaat klemmen, achter.
De meeste sleepdiensten doen een sjorband over de band, kan voor elke auto en hij staat stevig vast.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
Locatie: Oostvoorne

Bericht door Titatommeke » wo 9 apr, 2014 23:14

Vast maken met spanbanden over de wielen was bij ons in ieder geval stevig genoeg voor een rit van 250 km op een autoambulance. Tip: controleer wel om de bijvoorbeeld 75 km om te kijken of alles nog strak staat. De eend kan een beetje gaan schuiven.

Nirvana01
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 112
Lid geworden op: za 9 mar, 2013 13:08
Locatie: wetteren

Bericht door Nirvana01 » wo 9 apr, 2014 23:25

Zijn het gewone spanbanden of zijn het speciale spanbanden met zijriemen om het schuiven van de spanbanden tegen te gaan.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 9 apr, 2014 23:34

Er zijn speciale banden om over de wielen te doen. Die heb ik ook eens gebruikt toen ik de eend op een autoambulance vervoerde.

Die komen echt niet los, maar zijn wel prijzig.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Bericht door SPOTeend » do 10 apr, 2014 01:12

Ik deed altijd 4 lange spanbanden, aan elk sleepoog 1.
Daarbij trok ik de voorste sleepogen naar achteren en de achterste naar voren. Zo kon de eend niet naar voren en niet naar achteren en kon gewoon nog op en neer veren.

Ik sjorde zo achter mijn HY een Méhari o.a. naar Slovenië en Zuid Frankrijk. Nooit problemen, ook geen vervormde sleepogen of chassis.

Nadeel van de sjorbanden aan de draagarmen is dat op lange ritten de spanband kan doorslijten omdat de draagarm niet superglad is.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » do 10 apr, 2014 07:52

Ik doe al zo'n 30 jaar de banden om de armen en elke vier of vijf jaar vervang ik de spanbanden. Kosten een paar tientjes. Ik heb ze voor de voorzijde ingekort. Voor slijten ze bijna nooit door, maar worden vies van het smeervet van de fuseepennen. http://bergingsmaterialen.nl/

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » vr 11 apr, 2014 19:22

Als je de spanbanden om de wielarmen spant, pas dan bij de achterwielen op dat je de remleidingen niet kapottrekt

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3069
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 12 apr, 2014 07:50

Wat een gedoe. Gewoon aan de sleepogen vastmaken dan blijft de verf ook nog op je draagarmen zitten. Je spanbanden slijten amper en het spulletje blijft prima staan.
Sjor de banden zo ver aan dat hij een stukje inveert, dan heb je die kracht er ook weer bij en danst de Eend niet op je kar.

Afbeelding

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 12 apr, 2014 19:16

ik zet altijd vast aan de sleepogen helemaal in de veering trekken, ik rijd hier over heel veel overharde wegen en dit is wat mij betreft de meest stabiele manier! anders danst ie er af....

Plaats reactie