Pagina 1 van 1
AZ 12pk slecht lopen
Geplaatst: ma 21 apr, 2014 15:37
door pimvanderheijden
Beste citrofielen,
Ik ben samen met een vriend een AZ uit 56 aan het opknappen maar Motor loopt onrustig en slecht stationair. Als je het gas loslaat blijft de motor nog enige seconden in hogere toeren hangen.
Motorcode/nummer “AZ” 02621297
Carb 26 cbi
Centr. Koppeling
Carburateur gereviseerd incl. asje gasklep.
Spruitstuk gecontroleerd op lekkages, ook getest met remreiniger, geen resultaat.
Kleppen gesteld
Nieuwe bougie`s
Nieuwe bougiekabels
Nieuwe contactpunten en condensator + afgesteld
Verse benzine
Nieuwe kabelboom
Goede bobine
Nieuwe accu 6v
Wie o wie weet raad..??
Geplaatst: ma 21 apr, 2014 16:39
door Hans B
Dynamo laadt goed bij?
Uitlaat goed?
Blokje is uit elkaar geweest of niet?
Geplaatst: ma 21 apr, 2014 16:52
door siemen
moeten die kleppen niet warm gesteld worden?
Geplaatst: ma 21 apr, 2014 17:06
door pimvanderheijden
Dynamo laadt bij (maar dit heeft toch niets te maken met slecht lopen?); veld is zelfs opnieuw gemagnetiseerd. Spanningsregelaar lijkt ook goed te zijn.
Uitlaat is nieuw en goed, kleppen zijn warm gesteld.
Geen idee of blokje uit elkaar is geweest; het is wel zo dat zowel koppen als cilinders en zuigers er af zijn gehaald en gecontroleerd zijn; daar kunnen we niets raars aan vinden.
Ik weet dat het toerental langzamer terugloopt in vergelijking met een motor met gewone koppeling; maar enkele seconden is mijn inziens niet goed omdat zo niet te schakelen valt.
Motor start wel gewoon, zonder problemen
Geplaatst: ma 21 apr, 2014 17:16
door Geert
Ben je het veertje aan de gasstang niet vergeten ?
En anders de carb . nog eens nastellen.
Ik heb er ook lang over gedaan voordat mijn motor goed liep.
Geplaatst: ma 21 apr, 2014 17:49
door pimvanderheijden
Veertje zit aan de gasstang; anders zou hij echt blijven hangen.
Ga nog maar eens proberen met nastellen; blijkbaar is dat nogal moeilijk met een 12pktje
Geplaatst: ma 21 apr, 2014 18:48
door Bull Frog Bleu
Geen speling op de gasklepasjes en lekkage bij spruitstuk?
Geplaatst: zo 27 apr, 2014 16:22
door pimvanderheijden
Het is opgelost.
Op advies van Harry uit Apeldoorn hebben we de onderbrekersnok een halve slag gedraaid en de ontsteking opnieuw afgesteld. Loopt als een zonnetje.
Centifugaalkoppeling grijpt nu ook lekker op tijd aan en toerental valt mooi terug als het gaspedaal losgelaten wordt.
Harry, bedankt
Geplaatst: zo 27 apr, 2014 20:14
door André Post
????????? Maar dan is de ontsteking vrijwel niet op tijd te stellen zonder het huis op extreme posities te zetten.
Lijkt me dat je dat toch merkt.
Geplaatst: zo 27 apr, 2014 20:37
door pimvanderheijden
Nee, want je kunt de onderbrekingsnok een halve slag draaien omdat hij 2 uitstulpingen heeft; per omwenteling van de nokkenas waarop de onderbrekersnok is bevestigd (en die met de halve snelheid van de krukas ronddraaid) openen de contactpunten 2 keer.
Eigenlijk draai je de helft van de centrifugaalvervroeging een halve slag; hoogstwaarschijnlijk is in de loop der jaren het veerstaal van de vervroeging wat vervormd en heft het draaien de vervorming (gedeeltelijk) op
Geplaatst: zo 27 apr, 2014 21:15
door André Post
Ok
Geplaatst: do 29 okt, 2015 17:07
door harry.2cv
Oud trucje, in Frankrijk geleerd.