Pagina 1 van 3

Over Daisy, een Provençaalse Acadiane

Geplaatst: di 22 apr, 2014 21:59
door Zuiderzeeeend
Hallo allemaal,

Lang geleden beloofde ik mijzelf om later, als ik groot zou zijn, een eend te kopen en daarmee avonturen te beleven. Want dat deed ik toen met mijn vader en zijn eend ook.
De jaren verstreken, vele auto's kwamen en gingen, maar de gedachte over ooit een eend bleef. Hardnekkig. Het werd dus tijd om mezelf aan mijn belofte te houden - en mijn spaarvarken stuk te slaan.
Ouch, dat viel tegen. Dus op zoek naar die ene eend die niet bestaat maar die iedereen toch wil: een mooie voor weinig. Inderdaad, niet gevonden. Dat werd dus kiezen: doorsparen of een projecteend.

Toen werd het verhaal opeens anders. "Neem haar maar mee, ze staat hier toch maar te staan", vertelden mijn ouders tussen twee slokken Cabernet Sauvignon door. 'Haar' is Daisy, de Acadiane (1982, beige colorado) waarmee ze tussen de Provençaalse wijngaarden door hobbelden om boodschappen te doen. Die tijd is voorbij en Daisy staat er nu wat treurig bij. Dat doet best wel een beetje pijn...

Ik sprong natuurlijk een gat in de lucht! Einde zoektocht, zomaar een auto, nota bene met enige familiegeschiedenis, rijker. Aanstaande donderdag stap ik in het vliegtuig, deze keer een enkele reis. Na aankomst ontferm ik mij over Daisy, ik heb drie dagen de tijd voor een grondige inspectie en het ongetwijfeld moeten vervangen van elementaire zaken als ruitenwissers, accu, bougiekabels en meer van zulks. Bijkomend voordeel is dat Daisy in de buurt van Cassis woont, en daar... Afijn, meer hoef ik niet te zeggen.

Na die drie dagen stap ik achter het stuur en gaan we samen ons eerste reisavontuur beleven: binnendoor van Zuid-Frankrijk naar Almere. Eenmaal thuis gaat dan, na de belevenissen bij de RDW, Het Grote Onderhoud beginnen: Daisy verdient een blakende conditie, en niets minder. Dat zal niet in een keer gaan, er moet vooral ook gereden worden. Ik voel een rijdend project aankomen...

Met een groet van

Eric

Geplaatst: di 22 apr, 2014 22:40
door Boudewijn
Gefeliciteerd Eric.
Ik weet niet hoe lang Daisy al stil staat, maar kijk goed naar droogscheuren in de banden voordat je aan de reis begint. Ik kocht mijn eend met goede banden (lees voldoende profiel) maar heb ze allemaal lek gereden.

Geplaatst: wo 23 apr, 2014 09:38
door AK350
Dit is een mooi verhaal en een spannende onderneming.

Maar ik neem aan dat je Daisy al een beetje kent als ze van je geweest ouders is.

Veel succes foto's zijn natuurlijk ook leuk, en met je vragen kun je hier terecht ;)

Geplaatst: wo 23 apr, 2014 15:21
door Jeroen-citroen
Welkom :!:

Geplaatst: wo 23 apr, 2014 18:11
door Bertje Beige
Welkom, wat een heerlijk vooruitzicht :lol: , veel plezier en houd ons op de hoogte :)

Geplaatst: wo 23 apr, 2014 20:04
door Ed147
Welkom!
Inderdaad een prachtig verhaal.
Doe kalm aan met Daisy, breng haar heelhuids naar Almere!

Geplaatst: wo 23 apr, 2014 23:51
door Zuiderzeeeend
Dank voor jullie reacties!

@Boudewijn: 4 banden lek gereden, dat moet zuur zijn geweest... Ik zal ze goed controleren, de zon is daar genadeloos voor rubber.

@AK350: foto's gaan zeker komen. Tijdens de heenreis heb ik alle tijd om me te verdiepen in de kunst van het plaatsen.

@Bertje Beige: ik ga jullie op de hoogte houden. Dat is ook part of the fun!

@Ed147: na 32 jaar locale rondjes te hebben gereden gaat Daisy ineens emigreren - en dat op eigen stoom! Dat ga ik inderdaad heel kalm aan doen.

Geplaatst: do 24 apr, 2014 11:38
door 2cvmaarten
Wat een leuk verhaal! Geniet van de terugreis, lijkt me ook al een gaaf avontuur op zich :)

Geplaatst: do 24 apr, 2014 21:25
door Denny
succes

Geplaatst: vr 25 apr, 2014 16:01
door TB
Dit klinkt veelbelovend. Succes en een veilige reis! En we zien graag de foto's.

Geplaatst: vr 25 apr, 2014 20:59
door Zuiderzeeeend
Ben inmiddels in de Provence beland en heb vandaag Daisy onderworpen aan De Grote Controle. Dat was toch even slikken:

de bodemplaten zijn rot (ondanks het droge klimaat, dankzij die ellendige mat...)
3 van de 4 wiellagers vertonen excessieve speling en maken lawaai (ook als ik de draagarm ondersteun zodat 'ie niet functioneert als klankkast)
motor lekt olie
uitlaat is lek
dimlicht lijkt wel 2 gloeiende spijkers
en volgens de CT is de schokdemperbevestiging achter niet best en verkeert de gehele stuurinrichting in een 'mauvais état'. Vooral de axiale speling van het stuur is fors.

Daarnaast nog een waslijst kleinere zaken als deurscharnieren en -sloten, ruitenwissers en -sproeier, claxon en ga zo maar door.

Dus.

Nou bedenken hoe we dat in korte tijd gaan fixen. Niet alles is nodig voor de terugreis, maar bijvoorbeeld wel die wiellagers... Er is hier niets anders voorhanden dan de originele krik. Heb daarmee Daisy opgekrikt (sjemig, dat geeft een hele nieuwe invulling aan de term 'wankel'), vervolgens op een boomstam laten zakken en niet veel verder gekomen. Kroonmoeren zitten muur- en muurvast.
Voor vandaag is het even mooi geweest, morgen verder.

Ik ga mij nu storten op het plaatsen van foto's. De how-to gaat uit van ImageShack, TinyPic en PhotoBucket. Maar dat moet toch ook met iCloud of Flickr kunnen?

Geplaatst: za 26 apr, 2014 01:32
door AK350
De achterwiellagers kun je evt. nog proberen te smeren, je kunt dan het best de remtrommel achter demonteren.
Kun je meteen ook de remcilinders en voeringen checken.
Voor de moer van de remtrommel heb je eigenlijk dop 44 nodig...

Als de motor heel erg lekt kun je proberen dit te verhelpen, anders een grote kan olie meenemen en onderweg tijdig controleren.

Uitlaat is zo gekocht, en redelijk eenvoudig te vervangen, lekkage bij de halve maanklemmen kun je natuurlijk wel proberen te verhelpen.

Heb je dimlicht met de oude accu getest of met goede accu en lopende motor ?

Veel succes met het opknappen van de meest essentiële zaken voor een veilige terugreis

Geplaatst: za 26 apr, 2014 14:35
door TB
Dat is wel een kleine tegenvaller, maar wel te doen lijkt me. Maar dan heb je wel het juiste gereedschap nodig.

Misschien is het laten vervangen van die wiellagers een betere optie. Vlakbij Cassis toch?

Het stuurhuis klinkt niet echt fijn, maar van afstand is niet goed te beoordelen of je ermee naar huis kunt rijden.

En de banden, hoe staat het daarmee?

Geplaatst: za 26 apr, 2014 23:14
door Zuiderzeeeend
Vandaag op zoek geweest naar het juiste gereedschap, lees: dop 44. Nergens voorhanden, maar iedereen wil 'm wel graag voor me bestellen. Helaas koop ik daar nu niet zo veel voor. In Cassis hebben ze dop 44 wel (à € 91!), maar ze zijn tot mijn stomme verbazing niet open op zaterdag. Had ik even eerder moeten checken...
De locale garagist heeft 'm ook, maar leent hem niet uit. Hij wil wel met alle liefde de wiellagers vervangen. Over 2 weken ben ik dan aan de beurt, spoedgevallen doet hij niet aan.

Maandagochtend dus direct naar Cassis en vragen of ze daar wel met enige spoed wiellagers willen vervangen. Als dat niet lukt, ontstaat een lastige situatie. De lagers zijn in zodanige staat dat 1300 km rijden niet verantwoord is en ik moet woensdag weer aan het werk. Te krappe planning dus.

@AK350: er staat een goede accu in, licht is getest met lopende motor. Ik ga de bedrading, contacten etc. maar eens nalopen. En wat de olielekkage betreft: ik durf het wel aan met een kan olie aan boord.

@TB & Boudewijn: banden (Nankangs) hebben geen droogtescheurtjes en ruim afdoende profiel.
Ik vraag mij af hoe de lieden van de CT tot hun oordeel over de stuurinrichting zijn gekomen. De letterlijke tekst is dat deze en alles wat ermee samenhangt in een slechte staat verkeert. Maar hoe kun je dat zien als dat alles is verborgen onder een dikke laag Provençaalse klei? De forse axiale speling van het stuurwiel lijkt veroorzaakt te worden door het ontbreken van een rubberen ring direct onder het stuurwiel. Als dat alles is... Ze stuurt verder prima.

Gisteravond ben ik nog druk geweest met een poging om foto's te plaatsen. Dat ging niet helemaal goed. Ik heb ze eerst geüpload naar TinyPic (toch maar) en wilde ze daarna in dit topic plaatsen. Maar toen waren de (netjes getagte) foto's opeens onvindbaar op TinyPic.

*zucht*

De aanhouder wint...

Geplaatst: zo 27 apr, 2014 01:59
door DucKKnutsel
Dit blijven toch de mooiste avonturen spannend allemaal. Ik denk dat je je over die lagers niet zo heel druk moet maken tenzij er erg veel speling op zit. die herrie komt waarschijnlijk door een hand vol roestpunten op de lagerschaal. dop er af en veel kruipolie in spuiten. Als de achter rem een beetje remt en de lagers met een proef ritje niet heet worden zou ik in eerste instantie de trommel laten zitten. De slechte verlichting zit 'm waarschijnlijk in de stekkertjes. Veel succes.