Pagina 1 van 1

! Wijziging in oldtimer keuring (België)

Geplaatst: ma 5 mei, 2014 12:04
door TimVS
Vanaf 1 mei 2014 zijn de regels ivm keuring voor "O" plaat gewijzigd.

Er een volledige keuring (uitgezonderd mileu keuriung) gedaan op voertuigen van na 1967.
Het komt er op neer dat oa ophanging, remmem op remmenbank, lichtafstelling,... worden gecontroleerd.

De nota met al de punten die controleerd worden vanaf heden.
http://www.bfov.be/images/dossiers/NL/4 ... 4.03nl.pdf

Geplaatst: za 6 sep, 2014 00:31
door SaXoKe
Kun je dan niet even goed een gewone keuring laten doen en jaarlijks terug gaan? Dan kan/mag het voertuig ook voor alle doeleinden gebruikt worden (vb woon-werk verkeer).

Als ik me niet vergis gaat de gebruikskost in principe niet veel hoger zijn dan van een oldtimer 2cv.

Geplaatst: za 6 sep, 2014 14:23
door guido
het verschil is dat je een auto, die gekeurd en ingeschreven is als oldtimer nog steeds goedkoper kan verzekeren.
heb ik mijn makelaar al meermaals mee om de oren geslagen, hoe zij het rijmen dat een voertuig dat slechts éénmalig wordt gekeurd verzekeringsmatig een lager risico op ongeval heeft dan een voertuig gekeurd en ingeschreven voor dagelijks gebruik.

Als ik op de jaarlijkse keuring bv een VW Golf van 2009 voor me heb staan onderga ik even later net dezelfde keuring als die wagen.
Noot 1: de mijne is 37 jaar oud.
Noot 2: de mijne is perfect in orde

nochtans betaal ik meer verzekering ...

Geplaatst: za 6 sep, 2014 18:18
door SaXoKe
Guido, wat bedoel je met "nogtans betaal ik meer verzekering"?

Bedoel je dat je meer verzekering betaald dan die met de golf van 5jaar oud?
Lijkt me straf, want dan zou ik eens op zoek gaan naar een andere verzekeingsmaatschappij

Geplaatst: za 6 sep, 2014 22:59
door guido
betaal meer verzekering voor inschrijving dagelijks gebruik dan als hij als oldtimer zou worden ingeschreven.

lijkt me niet meer van deze tijd,
- enerzijds gezien de beperkingen in gebruik zo goed als weggevallen zijn,
- anderzijds gezien mijn auto jaarlijks een strenge keuring moet ondergaan.

risico's qua gebruik zijn dus gelijklopend, maar mijn auto zou technisch beter in orde moeten zijn.

Vandaar ...

Geplaatst: za 6 sep, 2014 23:22
door SaXoKe
Ah ok, k denk dat k je nu wel begrijp.

Bij dagelijkse inschrijving betaal je idd meer verzekering, het gebruik ervan is juist t zelfde,
En
Technisch wordt ie jaarlijks nagekeken terwijl dat bij een oldtimer inschrijving niet is, en ie daardoor, als oldtimer inschrijving zonder periodieke keuring, een groter risico zou kunnen zijn.

Geplaatst: zo 7 sep, 2014 09:02
door voeteir
Er is nog een groot verschil tussen oldtimer keuring en inschrijven met gewone plaat.
Als je de eerste keer naar de keuring gaat en wil ischrijven met o-plaat dan kan je met nummerplaten van een auto die op jou naam ingeschreven is naar de keuring gaan.
Als je wil inschrijven met normale plaat dan ben je verplicht met ZZ-platen te gaan. En bijgevolg ben je verplicht iemand van een garage te betalen om met jou auto naar de keuring te laten gaan.

Geplaatst: zo 7 sep, 2014 09:29
door citrobe
SaXoKe schreef:Ah ok, k denk dat k je nu wel begrijp.

Bij dagelijkse inschrijving betaal je idd meer verzekering, het gebruik ervan is juist t zelfde,
En
Technisch wordt ie jaarlijks nagekeken terwijl dat bij een oldtimer inschrijving niet is, en ie daardoor, als oldtimer inschrijving zonder periodieke keuring, een groter risico zou kunnen zijn.
Bij Marsh maakt het niet uit hoor of je met O plaat of gewone plaat rijdt, tarieven zijn dezelfde. Ook bij Erard maakt men geen onderscheid daarvoor.

Geplaatst: zo 7 sep, 2014 09:31
door citrobe
voeteir schreef:Er is nog een groot verschil tussen oldtimer keuring en inschrijven met gewone plaat.
Als je de eerste keer naar de keuring gaat en wil ischrijven met o-plaat dan kan je met nummerplaten van een auto die op jou naam ingeschreven is naar de keuring gaan.
Als je wil inschrijven met normale plaat dan ben je verplicht met ZZ-platen te gaan. En bijgevolg ben je verplicht iemand van een garage te betalen om met jou auto naar de keuring te laten gaan.
Klopt. je kan wel met uw eigen platen een O plaat versieren, en dan met die O plaat nadien een volle keuring laten doen. Dan heb je geen ZZ plaat nodig.

Geplaatst: zo 7 sep, 2014 10:47
door voeteir
citrobe schreef:
voeteir schreef:Er is nog een groot verschil tussen oldtimer keuring en inschrijven met gewone plaat.
Als je de eerste keer naar de keuring gaat en wil ischrijven met o-plaat dan kan je met nummerplaten van een auto die op jou naam ingeschreven is naar de keuring gaan.
Als je wil inschrijven met normale plaat dan ben je verplicht met ZZ-platen te gaan. En bijgevolg ben je verplicht iemand van een garage te betalen om met jou auto naar de keuring te laten gaan.
Klopt. je kan wel met uw eigen platen een O plaat versieren, en dan met die O plaat nadien een volle keuring laten doen. Dan heb je geen ZZ plaat nodig.
Ja, op die manier kan het ook. Maar dan moet je 2x naar de keuring.

Geplaatst: zo 7 sep, 2014 11:31
door citrobe
voeteir schreef:
citrobe schreef:
voeteir schreef:Er is nog een groot verschil tussen oldtimer keuring en inschrijven met gewone plaat.
Als je de eerste keer naar de keuring gaat en wil ischrijven met o-plaat dan kan je met nummerplaten van een auto die op jou naam ingeschreven is naar de keuring gaan.
Als je wil inschrijven met normale plaat dan ben je verplicht met ZZ-platen te gaan. En bijgevolg ben je verplicht iemand van een garage te betalen om met jou auto naar de keuring te laten gaan.
Klopt. je kan wel met uw eigen platen een O plaat versieren, en dan met die O plaat nadien een volle keuring laten doen. Dan heb je geen ZZ plaat nodig.
Ja, op die manier kan het ook. Maar dan moet je 2x naar de keuring.
Kan je al een tijdje met de O plaat rijden, zelfs een jaar als je dat wil. Hangt er ook vanaf hoeveel de garage vraagt voor het gebruik van zijn nummerplaat en de tijd dat ie aanrekent om daar mee nr de keuring te gaan hé.

Geplaatst: zo 7 sep, 2014 21:09
door SaXoKe
dat van de inschrijving met de ZZ-platen is ook weer waar...
ach, ik ben er nog lang niet aantoe...

als ik even onbeschoft mag zijn, hoeveel verzekering betalen per jaar (in Belgie) aan de verzekering van je 2cv (of afgeleidde?)

Geplaatst: zo 7 sep, 2014 22:23
door voeteir
127€ 1 jaar onbeperkt rijden

Geplaatst: zo 7 sep, 2014 22:49
door SaXoKe
Voeteir, dat is ongeveer t zelfde als ik in n offerte kreeg en dat mn broer en pa betalen op hun 2CV en Lomax.