CB

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
2cvFred
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 9 apr, 2003 12:04
Locatie: Aalst - Belgie

CB

Bericht door 2cvFred » wo 23 apr, 2003 14:27

Ik heb net een CB (bakkie zoals jullie nederlanders het zo mooi noemen :-) gekocht om te monteren in m'n geitje. Ik heb hem al even proberen aansluiten (gewoon op het dashboard met de antenne ernaast) maar ik had gigantisch veel storing. Ik veronderstel dat ik er best nog een of ander filter tussen bouw.

Maar waar plaats ik best de CB? En waar de antenne(wel wat schrik van vandalisme)?

Enige tips van geitrijders die al een CB ingebouwd hebben?

Fred

PS, CB is een premier CB2000, antenne een President Kentucky

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » wo 23 apr, 2003 15:37

jij hebt blijkbaar ook last van "ruis", ik heb daar ook last van bij mijn toerenteller.
Wat voor filter gebruik je om die ruis van het electrische motorcicuit te onderdrukken?

Kan ik ook gewoon alleen een condensator plaatsen?

plop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 11 apr, 2003 12:46
Locatie: Meppel
Contacteer:

Een

Bericht door plop » do 24 apr, 2003 08:11

antenne met een magneet is wellicht de oplossing voor je als je schrikt van het vandalisme in Geitenland...

Ik had in het begin ook last van ruis op mijn bakkie en radio, bleek dat ik niet ontstoorde bougiekabels in mijn eend had zitten. Nieuwe bougiekabels erop en een klaar is de geit.

Plop

2cvFred
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 9 apr, 2003 12:04
Locatie: Aalst - Belgie

Bericht door 2cvFred » do 24 apr, 2003 14:53

Nog geen filter geplaatst, geen idee welke dat zou moeten zijn? Ik ga alvast gaan voor ander bougiekabels, meer nieuws volgt..

Ik heb intussen toch gekozen voor een inbouw antenne, die van president zijn vrij makkelijk demonteerbaar als ik m'n geit in een "risicogebied" parkeer. Nu heb ik gelezen dat een antenne best achteraan geplaatst wordt. Is dat dan echt zo? Waar is jullie antenne gemonteerd?

plop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 11 apr, 2003 12:46
Locatie: Meppel
Contacteer:

palmabak

Bericht door plop » do 24 apr, 2003 18:40

Ik heb dus een antenne met magneet die ik gewoon op de motorkap heb staan, ja goed je hoort een heel klein beetje de motor er door heen. Dit jaar naar de wereldmeeting gaat ie achterop de kofferdeksel (weer een voordeel van een palmabak)

Plop

TheSeend
Moderator
Berichten: 174
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 18:13
Locatie: Dublin

Re: palmabak

Bericht door TheSeend » za 3 mei, 2003 14:45

plop schreef:Ik heb dus een antenne met magneet die ik gewoon op de motorkap heb staan, ja goed je hoort een heel klein beetje de motor er door heen. Dit jaar naar de wereldmeeting gaat ie achterop de kofferdeksel (weer een voordeel van een palmabak)

Plop
Het is heel belangrijk voor het zenden dat je een goede metalen ondergrond hebt. Beknibbel zeker niet op een antenne. Alleen met een goede antenne krijg je goed ontvangst en, mits goed afgesteld, een goede zending.

Let wel op dat Belgen in Belgie een zendvergunning moeten kopen. Nederlanders die in Belgie hun bakkie gebruiken hoeven dat uiteraard niet. Verder is het van belang dat je niet met elk bakkie overal mag zenden. Zo is de FM verboden in Duitsland en moet je op de AM. Ook frankrijk heeft zo iets, maar regelmatig politie zien rijden en staan daar, zonder dat ze mij een blik waardig keurden met mijn antenne.
En dan nog: Je ne parle francaise, en ik ben een domme hollander...

Daniel
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen

2cvFred
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 9 apr, 2003 12:04
Locatie: Aalst - Belgie

Bericht door 2cvFred » wo 9 jul, 2003 00:07

Tijdje geleden al ondertussen, even aanvullen voor de volledigheid:

De bak is ondertussen ge-upgrade naar een president harry (lang leve ebay), de antenne heb ik achteraan op de (safari) bumpers gezet. Geen filters of andere zooi ertussen,... Op toeren komt er wel wat storing tussen, maar mits wat friemelen met de squelch is het best werkbaar.

The key to success is zeker en vast de aarding van de antenne, zorg voor goede ondergrond, of desnoods een verbinding (draadje) van je antenne naar een goed massapunt (bij mij: bevestigingsmoeren van de achterbumper).

Zeker aan te raden is een "swr-meter" (kost enkele euro's en is poepsimpel in gebruik), daarmee kan je de antenne afstellen, en dat scheelt hem ook weer een pak.

Aan verguningen doe ik niet mee, ben al vele keren tegengehoud door de arm van de wet voor allerlei controles, maar nog nooit heeft een flik mijn CB een blik waardig gegund.

Ondar
Beginner
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 6 jun, 2003 09:19
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Ondar » wo 9 jul, 2003 09:58

Wat betreft antennes?

Je hebt van die kleine (+/- 30 cm) maar ook enorme joekels meer dan een meter
of toch maar de euro middenweg.

is er groot verschil tussen een oude 2 hands en een nieuwe moderne,
Want kwa prijs verschilt het niet zo veel.
Ondar Eendrijder en Dyanerijder
www.ondar.nl

2cvFred
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 9 apr, 2003 12:04
Locatie: Aalst - Belgie

Bericht door 2cvFred » wo 9 jul, 2003 10:14

Ondar schreef:Wat betreft antennes?

Je hebt van die kleine (+/- 30 cm) maar ook enorme joekels meer dan een meter
of toch maar de euro middenweg.
Ik ben er zeker nog geen expert in, maar wat men mij altijd verteld heeft is: hoe groter hoe beter. Ook: hoe hoger hoe beter --> voor de montage dan.
De man van de CB shop hier in de buurt (Gent/belgie) raadde mij ook merk-anttene's aan (president, sirio, ...), naar verluid zouden die een beter rendement halen.. Natuurlijk kan dat ook sales-bullshit zijn
Ondar schreef: is er groot verschil tussen een oude 2 hands en een nieuwe moderne,
Want kwa prijs verschilt het niet zo veel.
Mij lijkt het alsof de CB techniek de laatste tien jaar niet veel vooruit is gegaan. President bijvoorbeeld verkoopt nog steeds modellen die 10 jaar geleden uitgebracht zijn, en het zijn nog steeds zeer goede toestellen. Je moet nu ook geen antiek stuk gaan kopen met lampen dat enkel op AM werkt ofzo.

Zoals al eerder gezegd in de deze thread, besteed uw euro's beter aan de antenne dan aan de CB. Ik heb hier nu twee toestellen liggen: een "goedkope" premier CB2000 en een "dure" President Harry. De duurdere heeft wat meer opties (kan ook op AM, mic gain, ANB filter) en is steviger gebouwd. Maar om gewoon wat recreatief te zeveren volstaat die goedkopere ook zeker!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 9 jul, 2003 23:27

Ik zit met enkele vargen omtrent de aanschaf avn een bakkie. Ondar stelt deze ook en wordt naar deze topic verwezen. Ik heb het gelezen, maar kan nog steeds niet vertellen welke bak ik het beste kan aanschaffen. wel welke antenne. :wink:

Wat voor bakkie is aantrekkelijk om in een eend te bouwen, niet te duur maar wel met voldoende functies.
Hoeveel kanalen moet je hebben. Op marktplaats gooien ze namelijk met verschillende aantallen.

kortom: Wat is een goed bruikbaar bakkie voor in een 2cv, het liefst voor een zo laag mogelijke prijs??? :roll:
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een bakkie??? :roll:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » do 10 jul, 2003 00:45

ik zou een nieuw bakkie kopen, 40 kanaals is meer dan voldoende en ipv 0,5W zou ik geloof ik 4W aan zendvermogen nemen

als je een 2e hands bak koopt kan je wel het risico lopen dat de eindtor opgeblazen is. Als je namelijk gaat zenden zonder antenne kan je je eindtor opblazen.

Over antenne weet ik ook niet veel. Ik heb gewoon de 1e de beste antenne met magneetvoet gekocht en die werkt prima.

Een externe speaker is wel aan te raden !!

Marcel

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 10 jul, 2003 12:17

Duintje schreef:ik zou een nieuw bakkie kopen, 40 kanaals is meer dan voldoende en ipv 0,5W zou ik geloof ik 4W aan zendvermogen nemen

als je een 2e hands bak koopt kan je wel het risico lopen dat de eindtor opgeblazen is. Als je namelijk gaat zenden zonder antenne kan je je eindtor opblazen.

Over antenne weet ik ook niet veel. Ik heb gewoon de 1e de beste antenne met magneetvoet gekocht en die werkt prima.

Een externe speaker is wel aan te raden !!

Marcel
Met deze info kan ik bij een winkel aankomen Bedankt.
Ik denk dat ik maar een nieuwe haal. Ik ben nog zo'n leek in dit gebeuren. Ik weet niet eens hoe ze precies werken. Ik ben dus makkelijk op te lichten. Dan maar wat euro's meer en garantie. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » do 10 jul, 2003 13:33

ik heb destijds ook een nieuwe gekocht. kostte geloof ik 170 Gulden met antenne.
Een 40 kanaals met 4W zendvermogen.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 10 jul, 2003 23:00

Kan iemand mij globaal uitleggen hoe zoiets werkt. Zitten alle eendenrijders op het zelfde kanaal, of moet je eerst als een gek al die 40 kanalen of???

Ik ben hierin echt een hele grote leek!!! :oops:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » vr 11 jul, 2003 00:28

Kanaal 9 is het oude hulpverlenings (nood/politie ) kanaal
Kanaal 14 is het sociaal OH kanaal (ouwehoer kanaal)
Kanaal 19 is Chauffeurskanaal (meestal lekker rustig)
kanaal 22 wordt meestal bij het Ei gebruikt volgens mij

ik gebruik zelf kanaal één(d) nog wel eens om te ouwehoeren...

verder mag je het zelf weten en moet je dus ook ook de kanalen aflopen...

Veel plezier

Marcel

Gesloten