Pagina 1 van 1
Trekstangoog wil niet los
Geplaatst: vr 9 mei, 2014 22:24
door Thijs
Bij het verwijderen van de rechter draagarm loop ik tegen een probleem aan.
De trekstang krijg ik niet uit het oog gedraaid.
Ik heb er al een griptang op staan maar het draaien gaat veel te zwaar.
De eerste millimeter ging prima maar het gaat steeds zwaarder.
Nu ben ik bang dat er iets kapot gaat als ik door wurg met die tang.
Toevallig heb ik vorige week de andere veerpot verwijderd en daar zat ook 1 oog erg vast. Toen zat het zo vast dat de trekstang afbrak.
Dat wil ik nu zien te voorkomen.
Wie heeft de gouden tip?
Uiteraard is de auto opgekrikt aan de voorzijde.
Geplaatst: vr 9 mei, 2014 22:39
door schroef
uiteinde van het trekoog roodheet stoken, stang stukje draaien en blijven herhalen tot hij los gaat. NIET de trekstang heet maken
Geplaatst: vr 9 mei, 2014 22:44
door Thijs
Dat is inderdaad wel een idee. Alleen heb ik alleen maar een soldeerbrander....
Geplaatst: za 10 mei, 2014 00:52
door RobM
trekstangoog doorslijpen ca 1 cm achter het oog.
daarna trekstangoog in de lengte doorslijpen tot je net de schroefdraad niet raakt
moerensplijter er op en de rest van het oog breekt.
je kan evt het trekstangoog aan beide zijden in de lengte doorslijpen, dan is de sterkte er wel af.
Gr Rob
Geplaatst: za 10 mei, 2014 08:55
door Gerard2cv
Thijs,ik begrijp dat je de draagarm wil demonteren.Niet de veerstang.
Laat iemand op de voorbumper zitten en zet een Visegriptang op de veerstang tegen de veerpot,Dan kan je het kantelmes zo demonteren en hoef je na afloop geen hoogte te stellen
Geplaatst: za 10 mei, 2014 10:12
door Thijs
Rob, bedankt voor de gouden tip!
Alleen had Gerard de platina tip.....
maar net te laat....
Maar nu is de boel al kapot.....
Ik heb dus het oog afgeslepen en daarna in de lengte een sleuf in geslepen op twee plekken.
Omdat ik geen moerensplijter heb heb ik aan de voorzijde een oude schroevendraaier in de sleuf geslagen en na een poosje was het 'krak'.
Daarna kon ik de restanten er zo af draaien.
(die zwarte buis is de LPG-leiding......)
Nu moet ik dus een nieuw oog monteren. Met de tip van Gerard was het nog makkelijker gegaan en geen nieuw oog nodig.
Maar nu weet ik ook wat het probleem eigenlijk is met die trekogen. Het schroefdraad is maar een centimeter of 3 en daarachter is het ruimer.
In die open ruimte kan de trekstang lekker roesten.
Vervolgens probeer je de trekstang er uit te draaien maar dan moet al die roest door dat fijne schroefdraad gedraaid worden. Dit gaat je dus nooit lukken.
Heetstoken of WD40 heeft geen nut in dit geval.
Geplaatst: za 10 mei, 2014 11:08
door RobM
ah, zie nu pas dat het om de demontage van de draagarm ging.
ik was van de restauraties: dan moet de hele boel toch uit elkaar en draaibaar gemaakt.
goedmakertje: ik heb nog wel een trekstangoog liggen, als je nog eens over de A28 in zwolle komt....
Gr Rob
Geplaatst: za 10 mei, 2014 12:48
door Thijs
Ik rijd regelmatig langs Zwolle maar een oog had ik zelf ook nog wel liggen.
Helaas heb ik nu een andere uitdaging.
Na het schoonmaken van het roestige deel van de trekstang krijg ik het 'nieuwe' oog er niet meer op.
Het deel waar het zo roestig was draait hij wel overheen maar wanneer ik bij het goede deel schroefdraad kom dan gaat het veeeel te zwaar.
Volgens mij heeft dat roestige stuk nu het schroefdraad in het nieuwe oog beschadigd en er een soort van nieuwe draad in getapt waardoor het niet over het goede draad wil.
Het proberen van twee andere trekogen geeft geen beter resultaat....hmmmm...
Het oude trekoog is trouwens van het ronde type en daarin loopt het gat helemaal tot in het oog waar het kantelmes komt.
De zeskantige ogen zijn dicht in het gat van het kantelmes. Daardoor kan er dus geen water en vuil in komen was bij de ronde dus wel kan.
Daardoor roest het dus en krijg je de trekstang er niet uit.
Mijn andere auto's hebben zeskantige trekogen waardoor ik nooit problemen hiermee heb gehad.
Geplaatst: wo 21 mei, 2014 22:54
door Thijs
Na veel gedoe heb ik uiteindelijk de trekstang ca. 4cm afgeslepen.
Dat lijkt erg veel maar in het trekoog zit maar een centimeter of 3 aan draad en de rest is loos.
De zeskantige trekogen zin langer dan de ronde ogen waardoor ik het oog er verder op moet draaien en in dus vers draad heb.
Probleem opgelost.
Draagarmen zitten er ook weer op.
Stuurkogels van nieuw vet en rubbers voorzien.
Morgen alleen de wagenhoogte nog afstellen en dan zou zij mee naar de Dyanerit van zondag kunnen en natuurlijk naar de France Nationale.