Loskomende bougie
Loskomende bougie
Ik heb een bougie die steeds loskomt, is er een product waarmee men de bougie mag insmeren zodat die vast blijft zitten maar die toch terug los kan gemaakt worden. De schroefdraad lijkt niet beschadigd. Ik kan natuurlijk nieuwe bougies steken maar de huidige zijn nog in zeer goede staat. Wat doe ik het best?
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Inderdaad eerst proberen met een nieuwe bougie. Een bougie "nog in goede staat" heeft allicht een geplette ring op het contactvlak. Enne: uiteraard de nieuwe bougie erin bij koude motor, de eerste paar slagen met de hand of met een stukje tuinslang op de isolator. Geen kit of Loctite op de schroefdraad, liever een mespuntje kopervet.
Afgezien van dat alles: wat bedoel je met loskomen? Laat hij zich wel goed vastdraaien en knalt hij er dan uit? Of voelt de schroefdraad bij het indraaien al lam/dol aan?
Als de draad inderdaad beschadigd is, dan is een helicoil idd een goede oplossing. Of, als je de kop niet wilt demonteren, een schroefhuls van Midlock. De reparatiesetjes van dat merk zijn goedkoper en makkelijker.
Afgezien van dat alles: wat bedoel je met loskomen? Laat hij zich wel goed vastdraaien en knalt hij er dan uit? Of voelt de schroefdraad bij het indraaien al lam/dol aan?
Als de draad inderdaad beschadigd is, dan is een helicoil idd een goede oplossing. Of, als je de kop niet wilt demonteren, een schroefhuls van Midlock. De reparatiesetjes van dat merk zijn goedkoper en makkelijker.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
Ik zou een helocoil (laten) plaatsen..
In het verleden is de bougie er bij mijn blok ook een keer uitgevlogen. Toen opnieuw er in kunnen zetten en lange tijd geen probleem gehad.
Toen ie de tweede keer eruit vloog was het niet meer te redden en vloog de bougie er meteen uit bij het starten.
Helocoil zit er nu een 4 tal jaren in zonder problemen.
In het verleden is de bougie er bij mijn blok ook een keer uitgevlogen. Toen opnieuw er in kunnen zetten en lange tijd geen probleem gehad.
Toen ie de tweede keer eruit vloog was het niet meer te redden en vloog de bougie er meteen uit bij het starten.
Helocoil zit er nu een 4 tal jaren in zonder problemen.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Neem dan toch maar eenis een nieuwe bougie.Nirvana01 schreef:Ik kan de bougie goed vastdraaien maar na een rit komt hij terug los, hij schiet er niet uit maar hij zit gewoon lis. Ik kan de bougie met de hand eruit draaien.
Het nieuwe dichtingsringetje heeft nog veerkracht en houdt de bougie beter op de plaats.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Bij mij heeft de Midlock huls het slechts anderhalve week uitgehouden, nadat de bougie er uitgevlogen was.Tom Duckpower schreef:Ik zou een helocoil (laten) plaatsen..
In het verleden is de bougie er bij mijn blok ook een keer uitgevlogen. Toen opnieuw er in kunnen zetten en lange tijd geen probleem gehad.
Toen ie de tweede keer eruit vloog was het niet meer te redden en vloog de bougie er meteen uit bij het starten.
Helocoil zit er nu een 4 tal jaren in zonder problemen.
Vorige week is de huls geplaatst door de plaatselijke garage, en ik heb gezien dat ze de huls met een borgmiddel hebben vastgezet.
Net een stukje 100 gereden op de A50 Ravenstein-Oss, ging goed, vervolgens nog even gas gegeven, bij 110, net voor afslag Oss-Oost, knalde de bougie er weer uit. Midlock huls helemaal aan gort...
(Wellicht al te strak aangedraaid door de garage)?
Op 1 cilinder met 40 km/uur over de vluchtstrook verder naar huis gereden (ca. 10 kilometer).
Wat mis je de alarmlichten dan. Ga ik eerst maar eens inbouwen.
Ik ga nu toch maar voor een andere cilinderkop, deze vertrouw ik niet meer.
Eendracht maakt macht.
Maar om een helicoil te plaatsen dient de kop gedemonteerd te worden?AZL57 schreef:Bussen werken niet lekker een helicoil is beter die snijdt zich vast in het metaal. De bussen hebben nogal een de neiging er met de bougie uitgedraaid te worden....
Mogelijk kun je de kop nog redden met een helicoil als niet te veel origineel materiaal is gesneuveld.
Eendracht maakt macht.
Loctite zit om de schroefhuls (helicoil, midlock huls) die in het bougiegat draait, niet om de bougie zelf...backfire schreef:Loctite? Een bougie heeft een ring welke als dese nieuw is dat moet opvangen. Loctite op een bougie in een aluminium kop lijkt mij niet slim.
Laatst gewijzigd door bebe op za 9 aug, 2014 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Eendracht maakt macht.