Pagina 1 van 1

Wijzer accu in grijze gebied

Geplaatst: di 20 mei, 2014 09:27
door Twécévé
Vanochtend viel mijn oog opeens op de meter van de accu. De wijzer stond de hele tijd in het grijze gebied. Bij richtingaanwijzer aan en rem ingedrukt houden zakte de wijzer nog wat verder richting de min.

Afbeelding

Lijkt erop alsof de accu niet meer oplaadt? Paar dagen geleden 123 ontsteking gemonteerd dus zojuist, na de rit, even gecontroleerd of de V-snaar wel goed zit. Yep, dynamo draait vrolijk mee. Ik heb ook een week terug een electronische spanningsregelaar gemonteerd. Kan het daardoor komen dat de wijzer voortaan standaar in het grijze gebied staat of moet ik de conclusie trekken dat de accu idd niet meer oplaadt?

Geplaatst: di 20 mei, 2014 09:41
door Krummel
Hoi,

Ik had een paar weken geleden precies hetzelfde. Bij mij bleken de koolborstels van de dynamo 'op' te zijn.
Ik heb de oude even uit de dynamo gehaald, schoongemaakt en er even flink aan getrokken, zodat ze weer iets verder uitstaken. Sinds de montage werken de oude koolborstels nu alweer ong. 1000 km goed. Ik heb wel direct een nieuwe set gehaald en deze ligt nu op reserve in de auto.

Groet,

Wido

Geplaatst: di 20 mei, 2014 09:53
door Bull Frog Bleu
Kan ook aan de spanningsregelaar liggen.

Destijds gehad op de reis naar de Noordkaap en gelukkig een reserve mee.

Geplaatst: di 20 mei, 2014 10:06
door Twécévé
Bull Frog Bleu schreef:Kan ook aan de spanningsregelaar liggen.

Destijds gehad op de reis naar de Noordkaap en gelukkig een reserve mee.
Ik heb twee weken geleden een nieuwe gemonteerd (electronische ivm 123 ontsteking). De oude ligt nog in mn auto dus zou die er sowieso aan kunnen hangen.


Zeer domme vraag. Zijn dit de koolborstels uit een dynamo? Als dat zo is heb ik ze - getuige de foto- al eens een keer vervangen. Vreemd, kan me daar niets van herinneren.

Afbeelding

Maar goed, paar dagen terug heb ik 123 gemonteerd. Ga dan toch twijfelen of ik niet iets verkeerd met electra heb gedaan.

Zit deze gele draad van de minpool van de accu goed gemonteerd?

Afbeelding

Geplaatst: di 20 mei, 2014 10:17
door achtpeter
nou, ik vind dat zowel de accupool en -klem, het kabelschoentje en het draadeind wel even goed blank gemaakt mogen worden. Kan zomaar een hele volt schelen. En die koolborstelhouder ziet er een beetje vreemd uit; de koolborstels zouden even lang moeten zijn. Ik denk dat die achterste klemt in de houder.

Geplaatst: di 20 mei, 2014 10:24
door Krummel
Zo te zien, zijn dat de koolborstels uit een Iskra-dynamo. Die zouden inderdaad even lang moeten zijn.

Groet,

Wido

Geplaatst: di 20 mei, 2014 10:33
door Twécévé
Yep, op die foto zijn oude versleten koolborstels - foto vond ik in mn verzameling. Blijkbaar heb ik ze ooit jaren terug zelf al eens vervangen. Net even gekeken en heb er idd een Iskrad-dynamo in zitten.

Ook handig, als je wat aan je eend wilt doen dat dan net het licht in de parkeergarage het niet meer doet.

Afbeelding

Geplaatst: di 20 mei, 2014 10:46
door Twécévé
Kijk, ideaal zo'n forum. Ik vond het oude topic. Heb in 2009 de koolborstels zelf vervangen.

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=8561&start=0

Ik ga sowieso vandaag koolborstels bestellen, heb ik ze morgen in huis.

Geplaatst: di 20 mei, 2014 11:21
door 2cvmaarten
IK zou eerst eens meten wat je laadspanning is voor ik wat ging bestellen....

Geplaatst: di 20 mei, 2014 11:31
door Twécévé
Yep, maar geen kl**t verstand van stroom. Heb ook niks bij de hand om de laadspanning te meten en als ik het had snap ik er toch niks van. Moet toch eens kijken of mn 2cv club nog steeds cursus electra geeft.

Geplaatst: di 20 mei, 2014 11:40
door dyane_maniac
waar je geen verstand van hebt kun je verstand van krijgen. een multimeter kost een tientje ofzo. je zet m op voltage meten en houdt de twee prikkertjes tegen je accu polen. dan geeft de multimeter het voltage van de accu weer. Dit zelfde doe je met draaiende motor en als je gasgeeft. In het laatste geval moet de waarde op de multimeter ruim 14-15 V aangeven.

Geplaatst: di 20 mei, 2014 12:02
door Twécévé
Ga ik doen (spring zo effe op een fiets naar de bouwmarkt). Alleen als ik de eend nu start is de kans groot dat ik vanavond niet meer wegkom.

Heb de bedrading gecontroleerd, de V-snaar, ga zo de accupolen goed schoonmaken, heb de oude spanningsregelaar teruggezet en dan hopelijk nog voldoende stroom om vanavond aan te slaan en eens zien of dat al geholpen heeft.

Geplaatst: di 20 mei, 2014 14:01
door dyane_maniac
het kan zijn dat als de accu erg leeg is dat je met een flinke dot gas niet de 14,8v meet. bij voorkeur eerst de accu aan de lader en anders moet ie iig meer stroom leveren bij een flinke tik gas dan bij stationair

Geplaatst: di 20 mei, 2014 19:44
door Twécévé
Eend startte prima zojuist. Moest bij de brandweer zijn, die boden aan eend aan de lader te hangen. Voor de zekerheid eerst gemeten. Was 13,30 en bij draaiende motor 14,62. Accu zit dus helemaal vol terwijl meter inmiddels in de min staat. Massaprobleempje van de meter lijkt het.

Afbeelding