Pagina 1 van 2

motor te warm?

Geplaatst: do 22 mei, 2014 23:57
door schermer
Gisteren het eerste ritje in 2 1/2 jaar. Al na een korte rit kwam er erg hete lucht uit de kachelpotten. Op dat moment was de olie nog niet eens heet(peilstok gevoeld) er kwam ook overal genoeg lucht door: achter de oliekoeler voelde ik ook genoeg (koele) lucht. Is het ontwenning? Hoe snel word het motortje warm? Na hwt ritje dat ik daarna deed (ietsje langer 15 MIN) was echt alles warm/ heet: motorkap/ dynamo enz waren ook erg warm. Of heb ik de laatste jaren gewooon teveel in moderne auto's gereden?

Geplaatst: vr 23 mei, 2014 09:25
door Gerard2cv
Aangezien het luchtkoeling is,bestaat er geen max. temperatuur voor.
En om de luchtvochtigheid uit de olie te krijgen moet die boven de 100°C
komen en daar zal je best een eind voor moeten rijden
Het is de bedoeling om s'zomers de kachel uit te zetten :D

Geplaatst: vr 23 mei, 2014 09:39
door DucKKnutsel
En je winterklepje er af zag er vorige week nog 1 met rijden. Of was jij dat? :D

Geplaatst: vr 23 mei, 2014 10:38
door vanVeller
De hete lucht van de verwarming komt van de uitlaat, niet van de olie!!! Dus als de motor al kort draait is er al warme lucht.

Geplaatst: vr 23 mei, 2014 17:08
door schermer
Haha nee, geen winterkapje. Bovenstaande weet ik/snap ik. Maar in mijn herrinnering duurde het altijd veel langer voordat er warme lucht uit kwam en dan ook niet zo heet als nu. Mijn vraag is dus meer, hoe lang duurt het voordat er warme lucht komt. Ik heb wel nieuwe(lees andere, niet verrotte) kachelpotten er op gezet. Dat zou ook e.a. kunnen verklaren.

Geplaatst: vr 23 mei, 2014 22:21
door Erasmo
schermer schreef:Haha nee, geen winterkapje. Bovenstaande weet ik/snap ik. Maar in mijn herrinnering duurde het altijd veel langer voordat er warme lucht uit kwam en dan ook niet zo heet als nu. Mijn vraag is dus meer, hoe lang duurt het voordat er warme lucht komt. Ik heb wel nieuwe(lees andere, niet verrotte) kachelpotten er op gezet. Dat zou ook e.a. kunnen verklaren.
Als het buiten koud is duurt het altijd te lang voor er warme lucht uit komt.

Geplaatst: ma 26 mei, 2014 08:57
door TimVS
Reed je met een raam of je ventilatieklep open?
Hierdoor creeër je een vacuum en word er meer warme lucht aangezogen vanuit de buizen. Hierdoor lijkt het sneller dat hij warm wordt.

Geplaatst: ma 26 mei, 2014 09:22
door schermer
Idd dat klopt ook. Dak en vetilatieklep stonden open. Samen met.goede kachelpotten zou dat alles.wel verklaren.

Geplaatst: ma 3 aug, 2015 14:06
door Dirk85
Een mooie topictitel om mijn vraag even te stellen. Ik heb dus nu sinds ruim een jaar mijn eigen 2CV(6). Gisteren, graad of 25/26 ben ik vanuit Weert over de snelweg naar Maastricht gereden. Keurig rond de 100 km/h op de teller.
Daarna een hele tijd door het Zuid-Limburgse heuvellandschap gereden (met terrasje tussendoor) en uiteindelijk uitgekomen in Valkenburg. Hier was het stervensdruk waardoor het nogal langzaam ging en veel stil staan.

Toen vroeg ik me eigenlijk af hoe lang mijn 2cv dit ging volhouden. Loopt een eend snel warm? Hoe merk ik dat?

Ter info. Ik heb zelf elektronische ontsteking, een nieuwe olievulpijp en bobine geplaatst. Daarnaast heeft de auto twee weken geleden bij een eendenspecialist een grote onderhoudsbeurt gehad.

De auto lekt na iedere langere rit wel een druppeltje olie. 20W50, mineraal.

Geplaatst: ma 3 aug, 2015 18:59
door verkuilm
Eend blok loopt zelden warm. 40 graden stationair gaat ook prima.
Mits oliekoeler goed schoon is.

Bij een burton zit geen eens een koelfan. Dan gaat het ook lang goed.
Maar die kunnen wel te heet worden.

Geplaatst: ma 3 aug, 2015 19:41
door David
verkuilm schreef:Eend blok loopt zelden warm. 40 graden stationair gaat ook prima.
Mits oliekoeler goed schoon is.

Bij een burton zit geen eens een koelfan. Dan gaat het ook lang goed.
Maar die kunnen wel te heet worden.
Een Burton geen koelfan?????????????

Dacht het toch echt wel :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Geplaatst: ma 3 aug, 2015 19:47
door David
Dirk85 schreef:Een mooie topictitel om mijn vraag even te stellen. Ik heb dus nu sinds ruim een jaar mijn eigen 2CV(6). Gisteren, graad of 25/26 ben ik vanuit Weert over de snelweg naar Maastricht gereden. Keurig rond de 100 km/h op de teller.
Daarna een hele tijd door het Zuid-Limburgse heuvellandschap gereden (met terrasje tussendoor) en uiteindelijk uitgekomen in Valkenburg. Hier was het stervensdruk waardoor het nogal langzaam ging en veel stil staan.

Toen vroeg ik me eigenlijk af hoe lang mijn 2cv dit ging volhouden. Loopt een eend snel warm? Hoe merk ik dat?

Ter info. Ik heb zelf elektronische ontsteking, een nieuwe olievulpijp en bobine geplaatst. Daarnaast heeft de auto twee weken geleden bij een eendenspecialist een grote onderhoudsbeurt gehad.

De auto lekt na iedere langere rit wel een druppeltje olie. 20W50, mineraal.
Een eend is een "overkoelde auto" de motor loopt bij een correcte afstelling en goedwerkende fan en koelbeplating eigenlijk nooit warm.

Wat wel kan is dat er door het "hot spot" onder carburateur, waar het spruitstuk loopt een zogenaamde vapour lock kan ontstaan.
Simpel gezegd, een luchtbel in de benzine ontstaan door de hoge temperatuur. Eenvoudig te verhelpen door of met kap open even laten staan, of een natte lap ertegen aan.
Maar feitelijk heeft dat niets te maken met het warm lopen van het motortje.
Dat zal bij normaal onderhoud eigenlijk bijna nooit warm lopen.

Dus maak je geen zorgen!
Een eend kan superveel hebben!!

Geplaatst: di 4 aug, 2015 09:30
door Dirk85
David schreef:
Dirk85 schreef:Een mooie topictitel om mijn vraag even te stellen. Ik heb dus nu sinds ruim een jaar mijn eigen 2CV(6). Gisteren, graad of 25/26 ben ik vanuit Weert over de snelweg naar Maastricht gereden. Keurig rond de 100 km/h op de teller.
Daarna een hele tijd door het Zuid-Limburgse heuvellandschap gereden (met terrasje tussendoor) en uiteindelijk uitgekomen in Valkenburg. Hier was het stervensdruk waardoor het nogal langzaam ging en veel stil staan.

Toen vroeg ik me eigenlijk af hoe lang mijn 2cv dit ging volhouden. Loopt een eend snel warm? Hoe merk ik dat?

Ter info. Ik heb zelf elektronische ontsteking, een nieuwe olievulpijp en bobine geplaatst. Daarnaast heeft de auto twee weken geleden bij een eendenspecialist een grote onderhoudsbeurt gehad.

De auto lekt na iedere langere rit wel een druppeltje olie. 20W50, mineraal.
Een eend is een "overkoelde auto" de motor loopt bij een correcte afstelling en goedwerkende fan en koelbeplating eigenlijk nooit warm.

Wat wel kan is dat er door het "hot spot" onder carburateur, waar het spruitstuk loopt een zogenaamde vapour lock kan ontstaan.
Simpel gezegd, een luchtbel in de benzine ontstaan door de hoge temperatuur. Eenvoudig te verhelpen door of met kap open even laten staan, of een natte lap ertegen aan.
Maar feitelijk heeft dat niets te maken met het warm lopen van het motortje.
Dat zal bij normaal onderhoud eigenlijk bijna nooit warm lopen.

Dus maak je geen zorgen!
Een eend kan superveel hebben!!

Top! Dan kan ik daar wat geruster over zijn! Ik zat nu al steeds de ruiken te luisteren en weer kleine stukjes laten uitdrijven zodat er beetje rijwind binnen kwam.

Bedankt!

Geplaatst: di 4 aug, 2015 23:34
door Spookeend
wat ook nog kan gebeuren......

de bobine kan wat warmpjes worden, ook al issie nieuw, en dan zou ie zomaar kunnen stoppen.

een eenvoudig redmiddel is de kleine 2 draadjes ff omwisselen op je bobine en rijden maar weer. Veel langzaam rijden, dan bouwt de warme lucht op daar en wordt ie echt heel warm hoor, maar dat is voor het blokje echt geen probleem!

Geplaatst: wo 5 aug, 2015 11:30
door David
Klopt, helemaal.

Bobine verhaal was ik idd vergeten.
Meestal de boosdoener bij slecht starten als het warm is!!

en wat je ook moet weten is: als ie slecht start bij hete motor, gaspedaal volledig intrappen NIET LOSLATEN en starten tot ie loopt!

(staat op veel plekken overigens prima beschreven!)

Succes weer!