Pagina 1 van 1

Welke carburator voor AK2 motor

Geplaatst: do 29 mei, 2014 19:27
door pedro
Hoi folks


Weet er iemand welk nou dé correcte carburator is voor een AK2 M28/1 motor?


Graag hoor ik wat jullie :wink:

Geplaatst: vr 30 mei, 2014 08:01
door AZL57
Enkele of dubbele carburateur?

Geplaatst: vr 30 mei, 2014 10:16
door pedro
Volgens hetgeen wat ik opgezocht heb zou het enkel traps zijn. Het probleem is , sommige bronnen geven aan dat je een pics 34 4, 5 en 6 kan gebruiken, andere geven aan dat je enkel pics 34 4 of 5 kan gebruiken. Dus ja, wat is het nu :?

Geplaatst: vr 30 mei, 2014 10:31
door AK350
De olving geeft voor een dyane 6 van 1969 tot 1971 ook 34 PICS 4 of 5 weer

De 34 staat voor de diametervan de gasklep

Waar 4 of 5 voor staat weet ik niet

Geplaatst: vr 30 mei, 2014 10:39
door pedro
De Dyane is van 1971. Dus het zou dan eigenlijk niet uitmaken of het 4 , 5 of 6 is dan? Ik zg net op MP een carburator aangeboden voor een AK2 , een 34 pics 6.

Geplaatst: vr 30 mei, 2014 13:39
door AK350
Er staat ook een 34 PICS 5 op mp:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... -8-72.html


Ik zie nu ook dat de 34 PICS zowel op de 435CC en 600CC word toegepast

De hoofdsproeier bij 435CC is 155 en bij 600cc 160
stationaire sproeier 40 / 42,5

Voor de rest zie ik geen verschillen in de vraagbaak

Repere 101 en 102 is 435cc
Repere 103 en 104 is 600cc

Zo te zien in beschrijving staat op het aangehechte aluminium plaatje 101 dus deze is inderdaad voor 435CC

Geplaatst: vr 30 mei, 2014 13:45
door AK350
Hier is de informatie die je nodig hebt, de 104 is voor centrifugaal koppeling, de 103 is de juiste.
of de 6 / 123
Op mijn Mehari 1972 zit 34 PICS 6 (103) en mijn 2CV 1975 34 PICS 10 (193) ook AK2 blok.

http://www.citroendyane.nl/techniek/f_carburateurs.html


Ik weet niet of je ook nog de gasplank hebt en het juiste spruitstuk voor enkeltraps carburateur ?
Ligt er natuurlijk aan of alles origineel moet zijn of ook wat mag afwijken ?

Let bij een 2e hands enkeltraps carburateur wel op de speling van het asje van de gasklep, deze hebben vaak veel speling en rijden minder prettig.

Geplaatst: vr 30 mei, 2014 22:08
door pedro
Ak350: echt super hartelijk dank voor de gedane moeite!!!! Kan ik enorm waarderen.


Normaal hoort er in de Dyane een gasplank thuis. Deze was gewijzigd naar een hangend gaspedaal zo er nog wel meer "gewijzigd" is aan de auto. De bedoeling is wel er terug aan gasplank in te voorzien. Er stak ook een Visa motor in die eruit is gehaald en verkocht. Ik had de AK motor recent gekocht dus of het spruitstuk het correcte is, weet ik niet, er zat geen carburateur op toen ik de AK motor kocht. Heel de auto is een puzzel, alles opnieuw zoeken en passen.

Ik weet wel dat het spruitstuk héél roestig was want de cilinderkoppen staken vol roestschilfers.

Geplaatst: vr 30 mei, 2014 23:32
door AZL57
Dat is normaal roest en roet uit het spruitstuk vallen in de cilinders na lange stilstand. Veel motoren sneuvelen omdat iemand gaat proberen ze te starten zonder eerst in de koppen te kijken. De rommel blokkeert dan kleppen en zuigers.
Voor zover ik weet is het verschil tussen de 435 en 602 carburateurs inderdaad alleen de sproeier bezetting. De codes zijn eigenlijk een soort citroen bestelnummers zodat je meteen een complete voor de betreffende auto geschikte carburateur hebt.
Succes met je revisie.

Geplaatst: za 31 mei, 2014 17:37
door pedro
Ook jij dank je wel AZL