Pagina 1 van 1

probleem met koppeling

Geplaatst: do 12 jun, 2014 21:44
door voeteir
Ik heb nu al een paar honderd km met de dyane gereden en heb een eigenaardig probleem.
Als ik de auto start en ik trap de koppeling in dan kan ik makkelijk naar 1ste schakelen.
Nadat ik een aantal km gereden heb gaat dit niet meer zo vlot. Het lijkt alsof de koppeling niet helemaal ontkoppelt. En bij het schakelen naar 1ste is er wat gekraak. (ja ik sta dan volledig stil)

De volgende dag is er bij het vertrekken teurg hetzelfde fenemeen. In het begin geen probleem, na wat km's moeilijk in 1ste schakelen.

Er is een centrifugaal koppeling aanwezig maar die lijkt direct te pakken als de motor draait. (toerental waarschijnlijk nog niet goed afgeregeld). Ik denk niet dat dit iets met het probleem te maken heeft.
Ik gebruik nog steeds de oude koppelingskabel.

Ik heb er al veel over nagedacht maar kan niet direct een oorzaak van dit fenomeen bedenken.

Heeft iemand een idee alvorens ik de motor en bak terug demonteer?

Geplaatst: do 12 jun, 2014 22:07
door Michiel van G.
Dit klinkt als iets met de drukgroep - net alsof die niet lekker over de priseas schuift.
Maar, nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet zeker weet of dit bij een centrifugaalkoppeling kan.

Wat ik wel weet, en dat is uit de DAF-wereld, dat de exemplaren met een schoentjeskoppeling (waarbij de schoenen door middel van een veer in de startpositie worden geduwd) versleten zijn, en daardoor altijd licht aangrijpen. Hierdoor is er dus altijd een beetje verbinding en klinkt er gekraak bij het selecteren van een richting.

Dus iets met die veren (als een Dyane dat ook heeft) of een te hoog toerental zou de veroorzaker kunnen zijn.

Re: probleem met koppeling

Geplaatst: vr 13 jun, 2014 08:57
door Gerard2cv
voeteir schreef: Er is een centrifugaal koppeling aanwezig maar die lijkt direct te pakken als de motor draait. (toerental waarschijnlijk nog niet goed afgeregeld). Ik denk niet dat dit iets met het probleem te maken heeft.
Zorg dat dit toerental als hij terug gezakt is zo langzaam is dat de centrifugaalkoppeling vrij blijft en met de vertrager ingeschakeld wel gekoppeld is

Geplaatst: vr 13 jun, 2014 13:54
door dyane_maniac
het is wel geen oplossing voor het probleem, maar een hoop gekraak in de eerste versnelling is te voorkomen door eerst naar z'n twee te schakelen en dan de eerste.

Geplaatst: vr 13 jun, 2014 15:36
door voeteir
We hadden daarnet een boodschap te doen een paar dorpen verder. Ideaal weer en afstand om eens te testen.
En inderdaad als ik stilsta, dan naar 2 en van 2 naar 1 is er geen gekraak.
Lijkt mij wel een mooie oplossing voor het probleem.

Het niet correct werken van de centrifugaal koppeling komt wel in orde.