Pagina 1 van 1

mijn nieuwe electrisch schema

Geplaatst: wo 16 jul, 2014 00:12
door frenkie
Hoi, wie kan mij helpen hier nog verbeteringen of wijzigingen in aan te brengen? Ik ben geen elektronicus, maar het moet straks wel allemaal veilig en degelijk werken. Ik twijfel met name over de sterkte en het aantal zekeringen en of een en ander wel op een goede plek zit. Elke opbouwende kritiek is welkom!

Afbeelding

Mocht het plaatje te klein zijn, dan kan ik nog wel een pm sturen. Ik weet ff niet hoe ik het origineel hier kan plaatsen.

Geplaatst: wo 16 jul, 2014 08:37
door wusten-fuchs
:roll: NIKS aan doen !! zorg er gewoon voor dat al je stekkers schoon zijn ( schuurpapiertje ) en zet ze in het vet zekeringkast - contacten schoonmaken ,,invetten en de klemmetje,s waar de zekering in zitten iets strakker verbuigen verder is de electriek van een 2 cv nagenoeg probleemloos !!!!! dus ga niet liggen knoeien met allerlei ,,verbeteringen,, meestal word het aleen maar slechter

wel belangrijk voor een betrouwbare eend ,,,, goede startmotor dus geen china - zooi van 60 euro

electronische spanningsregelaar ,,,, koolborstels even op slijtage checken

goede bobine monteren evenals de kabels contactrol checken en wil je ,m waat onderhouds vrijer 123 ontsteking erin


dat was het wel :)

Geplaatst: wo 16 jul, 2014 19:09
door frenkie
De reden dat ik dit schema ze wil maken is JUIST omdat er altijd zoveel storingen bij een eend zijn, kijk maar eens op het forum. De bedrading van een eend is een rommeltje en de aarding meestal erg slecht. Ook de contactrol zorgt vaak voor veel problemen, daar ben ik na mijn 3 de contactrol wel achter.

Geplaatst: wo 16 jul, 2014 21:34
door AZL57
In 30 jaar heb ik alleen een afgefikte lichtschakelaar gehad door een slecht aangezet oogje dat heet werd een 4 of 5 tal defecte lampjes. En 2 setjes dynamo koolborstels. Voor de rest niets tijdens zijn 200.000km. Veel problemen komen door matig onderhoud en geknutsel. :wink:

Geplaatst: wo 16 jul, 2014 21:47
door Hans B
Helemaal waar AZL!
Een goed geconserveerde originele draadboom is probleemloos. Geknutsel eraan vrijwel altijd kansloos.

Geplaatst: wo 16 jul, 2014 22:32
door schermer
Er staat toch al een duidelijk schema op het forum? Dat heb ik gebruikt bij het uitpluizen van mijn draadboom. Ik heb er veel aan gehad. En inderdaad, zorg voor goedencontacten en schone stekkertjes dat scheelt veel gepuzzel.

Geplaatst: do 17 jul, 2014 15:56
door frenkie
Oke, dat is jullie mening. Dat mag natuurlijk, maar dat is niet de vraag die ik stel. Ik en veel anderen met hebben daar niet veel aan. Ik ga mijn schema en aansluitingen toch wel veranderen al zetten jullie het hele forum vol met jullie raad om niets te veranderen. Het is verspilde tijd en ruimte op dit forum.

Ik waardeer het zeer als jullie eens een keer een vraag beantwoorden ipv jullie mening te geven over het origineel houden van een eend. Iedereen heeft nu eenmaal andere wensen, accepteer dat gewoon. ik ga jullie toch ook niet vertellen wat je moet doen, maar als ik jullie kan helpen om een probleem op te lossen dan help ik graag, ook al wil ik dat zelf anders oplossen.

Het jammere hiervan is dat er nu weer een discussie aan lijkt te komen en mijn hulpvraag daarbij in het niet dreigt te verdwijnen

Geplaatst: do 17 jul, 2014 16:02
door frenkie
Ik zal er nog even bij vertellen dat er op dit moment GEEN bedrading meer in de Pick-up eend zit en dat ik sowizo nieuwe bedrading moet aanleggen. En dan wil ik het dus wel goed en zonder geklooi aangelegd hebben en dus niet op die prutmanier van citroen, die op elk draadje bezuinigd. Er mag best wat meer bedrading in hangen, als het maar zonder problemen werkt.

Geplaatst: do 17 jul, 2014 18:06
door schermer
Als je helemaal zelf een nieuwe draadboom maakt is dat natuurlijk prima. Als je vanaf nul begint kun je inderdaad meteen alles naar eigen idee en wensen maken. Dan meteen een paar extra zekeringen en bijvoorbeeld bedrading voor een radio. En meteen wat minder van die gare stekkerverbindingen, meestal de oorzaak van elektrische problemen.

Geplaatst: do 17 jul, 2014 18:33
door frenkie
precies, dat is de bedoeling! Ik wil werken met verdeelblokken, waardoor de anp aansluitingen dus ook niet meer in beweging zijn. dit kost nu eenmaal wel meer draad, maar de vebindingen zijn veel betrouwbaarder en stabieler.
:)

Geplaatst: zo 24 aug, 2014 21:45
door frenkie
Erg jammer dat er veel commentaar komt, maar dat er vervolgens niemand meer reageert. Wat is dat toch altijd op forums?? Ik en velen met mij zijn afhankelijk van kennis die beschikbaar is op een forum. Als ik begin over bedrading aanpassen hebben veel mensen het meteen over het standaard verhaaltje over vetten schuren en onderhoud. Alsof ik dat nog niet weet en mijn auto niet onderhoud. De meeste vragen op dit forum gaan volgens mij over electrische storingen en aarde problemen, dus waarom wordt ik afgestraft als ik dit goed wil aanpakken en veranderen??

Ik ben eigenwijs en ik heb niet altijd genoeg kennis, maar als anderen het goed uitleggen, liefst met eenvoudige schema's, dan kom ik een heel eind.
BVD

Geplaatst: zo 24 aug, 2014 23:27
door Thijs
Ik voel niet de behoefte te reageren omdat ik nooit elektrische problemen ondervind bij mijn A-types.
En als je op deze manier gaat reageren dan zal het zeker geen storm lopen met bruikbare reacties.

Geplaatst: ma 25 aug, 2014 03:38
door frenkie
Dit is dan ook meer voor de mensen die zich aangesproken voelen. Ik hoop dat de rest begrijpt dat het de bedoeling is om hier kennis met elkaar uit te wisselen en niet om elkaar terecht te gaan wijzen en op de vingers te gaan tikken, zo van: dat mag niet wat je doet of: het is anders dan gebruikelijk, dus niet normaal. Ik denk nu eenmaal oud of the box, wat niet kan is nog nooit gebeurd. Ik stel een gerichte vraag, maar krijg dan steeds van die standaard antwoorden.

Geplaatst: ma 25 aug, 2014 07:55
door Ronald
Dus eigenlijk ben je op zoek naar iemand die jouw schema begrijpt.
Die is er blijkbaar niet, of heeft geen behoefte om te reageren.
Wat bij mij, en ook anderen heb ik gemerkt, meestal wel werkt is dat er een (deel)probleem wordt aangepakt. En later in de 'discussie' volgt dan meestal wel een schematische weergave van wat er eigenlijk met woorden al was uitgelegd. Op die manier kunnen ook mensen die niet 'in the box' van jouw schema passen best wel vaak goede bijdrages leveren hoor.
Laat ik met mezelf beginnen:
Ik zie een berg gekleurde lijntjes onevenwichtig verdeeld op je tekening. Heel mooi en fleurig.
Maar wat stelt het e.e.a. nu voor? En waarom?
Ook zul je ooit dit schema moeten vertalen naar koperwerk. Waar komt wat? En waarom?
Ik denk dat als jij in staat bent om in vriendelijke Jip & Janneke taal jouw voornemens uit te leggen jij best wel hulp zou kunnen krijgen hoor.

Geplaatst: ma 25 aug, 2014 08:30
door frenkie
Ok, bedankt voor je reactie alvast, hier kan ik wel wat mee. Aller eerst begrijp ik zelf als geen ander dat de ene persoon in woorden denkt en de ander in plaatjes en kleuren. Ik ben zelf iemand die in de laatste categorie valt, want als je mij in woorden de werking van een aansluiting gaat uit leggen, dan snap ik er geen bal van. :wink:

Ik geef toe dat het plaatje iets te klein weergegeven wordt en dat het een wirwar van draden symbolen en kleuren is, maar wat ik getekend heb is het schema van mijn 2cv6 club special uit 1986. De bedrading loopt hier zoals die ongeveer bij mij in mijn auto wordt aangesloten. Dus alle gebruikers op de plek waar ze ook daadwerkelijk zijn bevestigd en alle draden in de juiste kleur, zodat ik bij evt storing alles snel kan vinden.