Verdorie.. olielekkage ontdekt bij monteren 1-2-3 ontsteking
Verdorie.. olielekkage ontdekt bij monteren 1-2-3 ontsteking
Verdorie. Begon ik vanochtend enthousiast aan het monteren van de 1-2-3 ontsteking. Blijkt dat de auto in het nokkenashuis lekt. Achter de onderbrekernok.
Ik wist dat er een olielekkage was. Had daarom al het hele blok schoongemaakt net. Dacht het dan wel te zien lekken op een aansluitpunt. Maar helaas.
Ik krijg alleen die onderbrekernok met geen mogelijkheid los..
Iemand tips?
Ik wist dat er een olielekkage was. Had daarom al het hele blok schoongemaakt net. Dacht het dan wel te zien lekken op een aansluitpunt. Maar helaas.
Ik krijg alleen die onderbrekernok met geen mogelijkheid los..
Iemand tips?
Spraakverwarrinkje? De onderbrekernok zit op het demontabele deel van het vervroegingssysteem. Dat haal je sowieso weg als je een 1-2-3 monteert. Bedoel je het deel dat vast op het uiteinde van de nokkenas zit? Inderdaad, dat krijg je met geen mogelijkheid los. Je hebt keuze uit berusten in de olielekkage of het blok splitsen.
ja.. pardon. Ik ben nieuwe eend-rijder. Nog niet zo bekend met alle termen en onderdelen. Ik bedoel inderdaad dat laatste stukje.achtpeter schreef:Spraakverwarrinkje? De onderbrekernok zit op het demontabele deel van het vervroegingssysteem. Dat haal je sowieso weg als je een 1-2-3 monteert. Bedoel je het deel dat vast op het uiteinde van de nokkenas zit? Inderdaad, dat krijg je met geen mogelijkheid los. Je hebt keuze uit berusten in de olielekkage of het blok splitsen.
Ik weet nu niet zo goed of ik de 1-2-3 durf te monteren. Als daar olie op komt kan ik die weggooien waarschijnlijk.
Ik heb net de vulpijp gedemonteerd en die helemaal schoon geblazen met lucht. Daar zit totaal geen vuiligheid in. Brandschoon.
Pff.. geen idee wat verstandig is.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 150
- Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
- Locatie: Oostvoorne
ligt er echt een plas of is het alleen erg vettig? Je kan het schoonmaken en dan de contactpuntjes terug zetten. Een aardig stuk rijden en dan controleren of het weer vettig is. Bij ons was het een beetje vettig. Maar wat wil je na 28 jaar niet schoonmaken. Als het erg is zou ik er wat aandoen. mits het budget het toelaat natuurlijk. want je zal als je toch bezig bent wel meer dingen gaan vervangen.
-
- Gebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
- Locatie: Alkmaar
Ik zou eerst de onderdruk van je motor meten. Daarmee weet je zeker of je vulpijp nog goed is. Wanneer je motor geen onder maar overdruk heeft kan er op de gekste plaatsen olie uit gaan lekken waaronder bij de nokkenas. Daarnaast zou ik uitkijken met allerlei reinigende toevoegingen, de kans is vooral groot dat je daarmee meer lekkage krijgt, of dat vastgekoekt vuil loskomt en ergens een belangrijke interne olieleiding verstopt.
zie ook:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=9514
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=9252 (de sticky bovenaan dit forum
)
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1344,d.ZWU
zie ook:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=9514
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=9252 (de sticky bovenaan dit forum

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1344,d.ZWU
Vandaag dus maar eens aan de slag gegaan met het plankje en het slangetje water. Conclusie. Motor blaast. Zuigt niet.
Kortom. Of olievulpijp of zuigerveren? ( of nog wel andere plekken). Maar de olievulpijp is een imitatie zoals ik die op 2cv shop zie staan. Verf bladdert op de buitenkant van het dopje. Dus die is zeker niet nieuw.
Ik ga dus maar eens starten met een nieuw vulpijpje. Op Eendenspul staat dese onder aanbiedingen (wel duur), maar met vijf jaar garantie.
Kortom. Of olievulpijp of zuigerveren? ( of nog wel andere plekken). Maar de olievulpijp is een imitatie zoals ik die op 2cv shop zie staan. Verf bladdert op de buitenkant van het dopje. Dus die is zeker niet nieuw.
Ik ga dus maar eens starten met een nieuw vulpijpje. Op Eendenspul staat dese onder aanbiedingen (wel duur), maar met vijf jaar garantie.
De eerste vraag is inderdaad, lekt het echt? Of alleen flink vettig.
Als je eend daar lekt. Dan heeft dat niet zoveel met je vulpijp van doen is mijn ervaring.
Hoe oud is de olie die erin zit?
Toevallig heel veel korte stukjes gereden?
Zit de juiste olie erin?
Als je eend daar lekt. Dan heeft dat niet zoveel met je vulpijp van doen is mijn ervaring.
Hoe oud is de olie die erin zit?
Toevallig heel veel korte stukjes gereden?
Zit de juiste olie erin?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Nee. Lekt echt..verkuilm schreef:De eerste vraag is inderdaad, lekt het echt? Of alleen flink vettig.
Als je eend daar lekt. Dan heeft dat niet zoveel met je vulpijp van doen is mijn ervaring.
Hoe oud is de olie die erin zit?
Toevallig heel veel korte stukjes gereden?
Zit de juiste olie erin?
Olie is 1 week oud. Ik heb de auto namelijk ook pas 1 week.. Ik heb deze week veel lange afstanden gereden (ca 100 km per rit). Er zit nu 10w 40 in van Total.
-
- Gebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
- Locatie: Alkmaar
Kijk meten is weten. Als hij echt alleen nog maar blaast dan is je vulpijp waarschijnlijk helemaal overleden. Hetgeen goed kan kloppen met de beschrijving die je geeft van zijn staat. Om de zuigerveren uit te sluiten kan je nog een compressie test doen. Ik zou het nu echter wel aan durven om een mooie nieuwe vulpijp erop te zetten. Zowel bij zuigerveren als bij een kapotte labyrinthkeerring bij je nokkenas zal je eigenlijk toch je hele motor moeten gaan reviseren(uitgebreide maar ook leerzame en leuke klus vindt ik). Een gereviseerde motor verdient natuurlijk ook een vulpijp in topstaat. Voor wat betreft de olie, naar mijn mening is die wat aan de dunne kant. De eende motor is heel lang geleden ontworpen toen ze nog niet zulke dunne olie maakten. Ik zelf gebruik daarom graag 20w50 maar hier zijn vele verschillende meningen over. Ook van 10w40 zou je motor niet moeten gaan lekken.
-
- Gebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
- Locatie: Alkmaar
10W40 in een eend? Schijnt te kunnen. Semi synthetisch.
Maar zou ik zelf niet doen.
Is dus ook erg dun. Mischien daarom lekken?
Zoals je mischien al gevonden hebt, zit daar een spindel en geen keering ofzo.
Al is de vulpijp nog zo gaar, daar lekt het nooit.
Maar zou ik zelf niet doen.
Is dus ook erg dun. Mischien daarom lekken?
Zoals je mischien al gevonden hebt, zit daar een spindel en geen keering ofzo.
Al is de vulpijp nog zo gaar, daar lekt het nooit.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
10W40 in een eend? Schijnt te kunnen. Semi synthetisch.
Maar zou ik zelf niet doen.
Is dus ook erg dun. Mischien daarom lekken?
Zoals je mischien al gevonden hebt, zit daar een spindel en geen keering ofzo.
Al is de vulpijp nog zo gaar, daar lekt het nooit.
Maar zou ik zelf niet doen.
Is dus ook erg dun. Mischien daarom lekken?
Zoals je mischien al gevonden hebt, zit daar een spindel en geen keering ofzo.
Al is de vulpijp nog zo gaar, daar lekt het nooit.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Dat had ik inmiddels ook begrepen. Wilde al 15w 50 of 20w 50 gaan halen. Moet alleen even kijken dat ik dan de oude olie af laat. Want mengen ben ik geen voorstander van.verkuilm schreef:10W40 in een eend? Schijnt te kunnen. Semi synthetisch.
Maar zou ik zelf niet doen.
Is dus ook erg dun. Mischien daarom lekken?
Zoals je mischien al gevonden hebt, zit daar een spindel en geen keering ofzo.
Al is de vulpijp nog zo gaar, daar lekt het nooit.
En olievulpijp komt er gewoon.
Ik hoop eigenlijk nog niet dat ik de motor moet reviseren. Want dan voel ik me toch wel enigzins opgelicht bij de aankoop.
Vandaag vulpijp gehaald bij Eendenapul. Monteren viel tegen. Om een of andere reden kreeg ik het ding niet echt lekker recht. Maar goed. Uiteindelijk na veel gevloek en de nodige boutjes en ringetjes die tussen het motorblok vielen en dus weer gezocht moesten worden is het gelukt.
Daarna alle sporen van olielekkage weggepoetst. Lange tijd stationair laten draaien en na een ritje eens op een andere plek in de garage geparkeerd. Na een paar uur nog geen olie te zien. Ik hoop dus dat dit de oplossing was.
Daarna alle sporen van olielekkage weggepoetst. Lange tijd stationair laten draaien en na een ritje eens op een andere plek in de garage geparkeerd. Na een paar uur nog geen olie te zien. Ik hoop dus dat dit de oplossing was.