Verdorie.. olielekkage ontdekt bij monteren 1-2-3 ontsteking

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Verdorie.. olielekkage ontdekt bij monteren 1-2-3 ontsteking

Bericht door Dirk85 » wo 20 aug, 2014 11:31

Verdorie. Begon ik vanochtend enthousiast aan het monteren van de 1-2-3 ontsteking. Blijkt dat de auto in het nokkenashuis lekt. Achter de onderbrekernok.

Ik wist dat er een olielekkage was. Had daarom al het hele blok schoongemaakt net. Dacht het dan wel te zien lekken op een aansluitpunt. Maar helaas.

Ik krijg alleen die onderbrekernok met geen mogelijkheid los..

Iemand tips?

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » wo 20 aug, 2014 11:59

Spraakverwarrinkje? De onderbrekernok zit op het demontabele deel van het vervroegingssysteem. Dat haal je sowieso weg als je een 1-2-3 monteert. Bedoel je het deel dat vast op het uiteinde van de nokkenas zit? Inderdaad, dat krijg je met geen mogelijkheid los. Je hebt keuze uit berusten in de olielekkage of het blok splitsen.

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Dirk85 » wo 20 aug, 2014 12:13

achtpeter schreef:Spraakverwarrinkje? De onderbrekernok zit op het demontabele deel van het vervroegingssysteem. Dat haal je sowieso weg als je een 1-2-3 monteert. Bedoel je het deel dat vast op het uiteinde van de nokkenas zit? Inderdaad, dat krijg je met geen mogelijkheid los. Je hebt keuze uit berusten in de olielekkage of het blok splitsen.
ja.. pardon. Ik ben nieuwe eend-rijder. Nog niet zo bekend met alle termen en onderdelen. Ik bedoel inderdaad dat laatste stukje.

Ik weet nu niet zo goed of ik de 1-2-3 durf te monteren. Als daar olie op komt kan ik die weggooien waarschijnlijk.

Ik heb net de vulpijp gedemonteerd en die helemaal schoon geblazen met lucht. Daar zit totaal geen vuiligheid in. Brandschoon.

Pff.. geen idee wat verstandig is.

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Titatommeke » wo 20 aug, 2014 13:20

ligt er echt een plas of is het alleen erg vettig? Je kan het schoonmaken en dan de contactpuntjes terug zetten. Een aardig stuk rijden en dan controleren of het weer vettig is. Bij ons was het een beetje vettig. Maar wat wil je na 28 jaar niet schoonmaken. Als het erg is zou ik er wat aandoen. mits het budget het toelaat natuurlijk. want je zal als je toch bezig bent wel meer dingen gaan vervangen.

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Dirk85 » wo 20 aug, 2014 16:14

Ik heb het inderdaad maar schoongemaakt en de orginele spullen weer teruggezet. Nu eens met reiniger in de tank en misschien in de motorolie om te kijken of er ergens iets vacuums niet goed zit.

Over paar duizend kilometer nog maar eens alles loshalen.

Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Frank Terpstra » wo 20 aug, 2014 16:53

Ik zou eerst de onderdruk van je motor meten. Daarmee weet je zeker of je vulpijp nog goed is. Wanneer je motor geen onder maar overdruk heeft kan er op de gekste plaatsen olie uit gaan lekken waaronder bij de nokkenas. Daarnaast zou ik uitkijken met allerlei reinigende toevoegingen, de kans is vooral groot dat je daarmee meer lekkage krijgt, of dat vastgekoekt vuil loskomt en ergens een belangrijke interne olieleiding verstopt.
zie ook:

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=9514
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=9252 (de sticky bovenaan dit forum ;))
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1344,d.ZWU

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Dirk85 » vr 22 aug, 2014 22:52

Vandaag dus maar eens aan de slag gegaan met het plankje en het slangetje water. Conclusie. Motor blaast. Zuigt niet.

Kortom. Of olievulpijp of zuigerveren? ( of nog wel andere plekken). Maar de olievulpijp is een imitatie zoals ik die op 2cv shop zie staan. Verf bladdert op de buitenkant van het dopje. Dus die is zeker niet nieuw.

Ik ga dus maar eens starten met een nieuw vulpijpje. Op Eendenspul staat dese onder aanbiedingen (wel duur), maar met vijf jaar garantie.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door verkuilm » za 23 aug, 2014 10:48

De eerste vraag is inderdaad, lekt het echt? Of alleen flink vettig.

Als je eend daar lekt. Dan heeft dat niet zoveel met je vulpijp van doen is mijn ervaring.
Hoe oud is de olie die erin zit?
Toevallig heel veel korte stukjes gereden?
Zit de juiste olie erin?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Dirk85 » za 23 aug, 2014 13:36

verkuilm schreef:De eerste vraag is inderdaad, lekt het echt? Of alleen flink vettig.

Als je eend daar lekt. Dan heeft dat niet zoveel met je vulpijp van doen is mijn ervaring.
Hoe oud is de olie die erin zit?
Toevallig heel veel korte stukjes gereden?
Zit de juiste olie erin?
Nee. Lekt echt..

Olie is 1 week oud. Ik heb de auto namelijk ook pas 1 week.. Ik heb deze week veel lange afstanden gereden (ca 100 km per rit). Er zit nu 10w 40 in van Total.

Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Frank Terpstra » za 23 aug, 2014 14:32

Kijk meten is weten. Als hij echt alleen nog maar blaast dan is je vulpijp waarschijnlijk helemaal overleden. Hetgeen goed kan kloppen met de beschrijving die je geeft van zijn staat. Om de zuigerveren uit te sluiten kan je nog een compressie test doen. Ik zou het nu echter wel aan durven om een mooie nieuwe vulpijp erop te zetten. Zowel bij zuigerveren als bij een kapotte labyrinthkeerring bij je nokkenas zal je eigenlijk toch je hele motor moeten gaan reviseren(uitgebreide maar ook leerzame en leuke klus vindt ik). Een gereviseerde motor verdient natuurlijk ook een vulpijp in topstaat. Voor wat betreft de olie, naar mijn mening is die wat aan de dunne kant. De eende motor is heel lang geleden ontworpen toen ze nog niet zulke dunne olie maakten. Ik zelf gebruik daarom graag 20w50 maar hier zijn vele verschillende meningen over. Ook van 10w40 zou je motor niet moeten gaan lekken.

Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Frank Terpstra » za 23 aug, 2014 14:37

Ohja er zijn dus meerdere mensen waarbij de oplossing voor lekkage(niet alleen vettigheid) bij de nokkenas keerring een nieuwe vulpijp was( zie oa een van de links die ik eerder poste), zeker gezien het alleen maar blazen van je vulpijp lijkt dit me nu toch de meest voor de hand liggende oplossing.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door verkuilm » za 23 aug, 2014 23:47

10W40 in een eend? Schijnt te kunnen. Semi synthetisch.
Maar zou ik zelf niet doen.
Is dus ook erg dun. Mischien daarom lekken?

Zoals je mischien al gevonden hebt, zit daar een spindel en geen keering ofzo.

Al is de vulpijp nog zo gaar, daar lekt het nooit.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door verkuilm » za 23 aug, 2014 23:50

10W40 in een eend? Schijnt te kunnen. Semi synthetisch.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Dirk85 » zo 24 aug, 2014 10:18

verkuilm schreef:10W40 in een eend? Schijnt te kunnen. Semi synthetisch.

Dat had ik inmiddels ook begrepen. Wilde al 15w 50 of 20w 50 gaan halen. Moet alleen even kijken dat ik dan de oude olie af laat. Want mengen ben ik geen voorstander van.

En olievulpijp komt er gewoon.

Ik hoop eigenlijk nog niet dat ik de motor moet reviseren. Want dan voel ik me toch wel enigzins opgelicht bij de aankoop.

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Dirk85 » ma 25 aug, 2014 21:52

Vandaag vulpijp gehaald bij Eendenapul. Monteren viel tegen. Om een of andere reden kreeg ik het ding niet echt lekker recht. Maar goed. Uiteindelijk na veel gevloek en de nodige boutjes en ringetjes die tussen het motorblok vielen en dus weer gezocht moesten worden is het gelukt.

Daarna alle sporen van olielekkage weggepoetst. Lange tijd stationair laten draaien en na een ritje eens op een andere plek in de garage geparkeerd. Na een paar uur nog geen olie te zien. Ik hoop dus dat dit de oplossing was.

Plaats reactie