Pagina 1 van 1
Fuseepennen en aandrijfassen smeren?
Geplaatst: di 26 aug, 2014 16:12
door Dirk85
Beste eendrijders,
Ik ben een nieuwe eendrijder. Bij mijn eend zit verder geen onderhoudshistorie. Daarom wil ik nu graag het normale onderhoud uitvoeren. Daarbij hoort ook het smeren van de fuseepennen en de aandrijfassen.
Op de website lees ik:
Smeer de fuseepennen, en de schijfstukken van de aandrijfassen door met vet.
Er zitten bij fuseepennen en op de aandrijfassen speciale vet nippels.
en
De wiellagers invetten. De achterwiellagers kan je smeren door de doppen er af te trekken en te vervangen door plastik doppen als die er niet al opzitten.
Hoe pak ik dit aan? Is er iemand met ervaring? Heb ik speciaal gereedschap nodig? De zoekfunctie op dit forum hielp me niet zo heel erg goed.
Geplaatst: di 26 aug, 2014 17:37
door achtpeter
Je hebt een handvetspuit nodig om de fuseepennen en aandrijfassen door te smeren. Zo één waar vetpatronen in kunnen. kost ca. 2 tientjes. En idealiter een garagekrik met een dwarsbalkje om de 2 voorwielen tegelijk van de grond te krijgen. Doorsmeren heeft nl het meeste effect als je na een paar slagen met de vetpomp de wielen naar links en rechts laat uitzwaaien. Wijst zich verder vanzelf. Die quote over de achterwiellagers lijkt me wat vergezocht. Aan een boerenkar worden de wiellagers gesmeerd door er van buitenaf een klodder vet in te duwen. Aan onze auto's worden de wiellagers bij montage goed in het vet gezet en met een keerring beschermd. Trouwens, waarom alleen zo'n advies voor de achterwiellagers? in de voorwielnaven zitten precies dezelfde
Geplaatst: di 26 aug, 2014 20:52
door André Post
Bij veel eenden zit tegenwoordig een plastic kapje over het achterwiellager, is dus gemakkelijk wat vet in te proppen.
Keerring zit daar maar aan een zijde
Geplaatst: wo 27 aug, 2014 13:52
door Dirk85
Ok. Duidelijk.
Iemand nog een tip waar ik zo'n handvetspuit koop? (ken het hele apparaat namelijk niet

)
Geplaatst: wo 27 aug, 2014 14:05
door schroef
Je kunt zo'n spuit kopen bij een goede automaterialenwinkel of bij een winkel waar ze botenspul verkopen, en natuurlijk ook online
Geplaatst: wo 27 aug, 2014 14:12
door André Post
Bij de betere automaterialen handel of gereedschap.
Kijk ook even op de Kroon olie website voor product advies voor welk vet aanbevolen is.
Neem minstenes een vetsoort met EP specificaties, gewoon standaard vet is veel te licht voor fusee gebruik.
Geplaatst: wo 27 aug, 2014 19:10
door verkuilm
Met EP specs? aha dat wist ik ook nog niet.
Had wel het idee dat je wat duurder vet moet nemen.
Anders valt het er erg snel vanaf en tussen uit.
Geplaatst: wo 27 aug, 2014 21:45
door dyane_maniac
tip: koop een vetspuit met een fexibele slang ipv een vaste
Geplaatst: vr 29 aug, 2014 16:17
door Ramon
of een op lucht... dat werkt pas tof!!
Geplaatst: vr 29 aug, 2014 16:24
door dyane_maniac
in de tijd dat de compressor genoeg lucht heeft ben ik al klaar met alles volspuiten met vet

Geplaatst: ma 1 sep, 2014 19:46
door TB
Op lucht, leuk maar met een handpomp gaat t prima. Zo vaak hoeft t ook weer niet.
EP klassificatie is inderdaad voor de fusees geschikt. Kroon heeft dit in het assortiment.
Volgens mij mag er in de aandrijfas schuifstukken gewoon universeel smeervet. Ik gebruik gewoon t zelfde als de fusees. Kan geen kwaad.
Vergeet niet de kantelmessen/ trekogen te smeren.
Geplaatst: do 15 jun, 2017 16:16
door Pjotr007
Sinds kort ben ik Mehari eigenaar en hoor geklapper wanneer ik naar links draai. Dat zou dus speling op mijn linker cardan zijn.
Daarom heb ik een vetspuit gekocht en ben mijn cardans aan het smeren geweest.
hoeveel vet kan in zo'n cardanas? Ik heb de indruk dat ik kan blijven pompen aan de linker zijde, terwijl aan de andere kant al vrij snel een tegendruk opbouwt.
Waar gaat dit vet naar toe?
Dank, P
Geplaatst: do 15 jun, 2017 19:48
door André Post
Als je de as vol vet spuit komt dat in het schuifstuk en kan deze niet meer inschuiven bij het inveren.
Daar hoeft maar steeds een beetje bij.
Geklapper duidt meestal op een versleten homokineet aan de wielzijde, bij jou waarschijnlijk links.
Nu je een vetspuit hebt, gebruik hem ook voor de fusee pennen.
Goed gesmeerde fusee pennen kunnen vele tonnen aan kilometers aan.
Gebruik daarvoor wel een goed heavyduty vet, gewoon universeel vet redt het niet in de fusees.