Restauratie 2CV4 1973
Geplaatst: do 28 aug, 2014 22:32
I had het al in mijn voorstellen topic gezet, maar eigenlijk gaat het hele project hier meer thuis horen.
Updates gaan hier volgen en niet meer in mijn voorstel topic.
Hoe het begon:
ik was dus in 2009 aan het rond kijken voor een 2CV en het is niet te geloven, maar op een gegeven moment is de zoektcht stil komen te liggen....
We zijn inmiddels 5jaar verder (op enkele weekjes na) maar de 2CV is er eindelijk gekomen!
Maandagavond 18 augustus werd de 2CV mooi afgeleverd bij de werkplaats van mijn broer (Duck-tuc hier op het forum). Hij belde me meteen op om te zeggen dat ik toch eens moest komen kijken, hij had de koop van de eeuw gedaan. En ja hoor, daar stond ze dan, een beige 2CV4 uit 1973.
Meteen zei mijn broer dat hij 2 keuzes had met deze 2CV, de eerste was om haar zelf op te maken en haar dan door te verkopen, de tweede was, haar aan mij verkopen zodat ik ook eindelijk terug een 2CV had.
Na het overleg thuis, werd de 2CV4 de mijne.
Dus nu na de aankoop kan de restauratie beginnen
zaterdagmiddag, 23 augustus 2014
Mijn vrouw is werken en de kids zijn flink, papa kan aan zijn 2CV gaan sleutelen. Thuis een koffer vol gereedschappen meegenomen en vol goede moed naar de 2CV vertrokken.
De kinderen kunnen zich bezig houden door mij te helpen, en dat doen ze met volle overgave!
Om te beginnen gingen we een keer alle rotzooi die meegeleverd werd met de 2CV een keer eruit halen. Daarbij kwam ik erachter dat de vorige eigenaar nu wel 2 grote wielsleutels moet missen. Lauren en Leander (de kinderen) konden hun plezier niet op. Alle rommel mochten ze op een hoop gooien, de goede onderdelen op een andre hoop.
Daarna begon de echte demontage, als eerste ging de motorkap eraf, de voorste spatborden en de achterste deuren volgden al snel.
Ook de achterste "3e" zijruitjes wilde ik even gedemonteerd hebben om te kijken of er daar veel roest (of zelfs rot) onder zou zitten. Tot mijn grote spijt zitten er onder het linker raampje (chauffeurskant) toch 3 te slechte plekjes die eruit gehaald moeten worden.
Het complete interieur inclusief de mattenset ging er ook uit en zo had ik een goede kijk op de bodem en het chassis. Aan de rechter kant is er ooit aan de bodem "gewerkt" en dat is niet echt op de goede manier gedaan. Dus die slechte stukken wil ik er ook uit gehaald hebben.
Bij verdere controle bleek er aan de achterlichten ook een stukje redelijk "krokant" te zijn, dus dat gaan we ter zijner tijd ook vervangen.
Het hele verhaal is te volgen op
www.tom-thijs.be
en op
www.facebook.com/2cv4restauratie
Mijn kinderen helpen goed met demonteren!
noemen ze dit roest?
Zo ziet ze er nu ongeveer uit (de voorbank is er intussen ook uit.)
Meer foto's en tekst:
www.tom-thijs.be
Updates gaan hier volgen en niet meer in mijn voorstel topic.
Hoe het begon:
ik was dus in 2009 aan het rond kijken voor een 2CV en het is niet te geloven, maar op een gegeven moment is de zoektcht stil komen te liggen....
We zijn inmiddels 5jaar verder (op enkele weekjes na) maar de 2CV is er eindelijk gekomen!
Maandagavond 18 augustus werd de 2CV mooi afgeleverd bij de werkplaats van mijn broer (Duck-tuc hier op het forum). Hij belde me meteen op om te zeggen dat ik toch eens moest komen kijken, hij had de koop van de eeuw gedaan. En ja hoor, daar stond ze dan, een beige 2CV4 uit 1973.
Meteen zei mijn broer dat hij 2 keuzes had met deze 2CV, de eerste was om haar zelf op te maken en haar dan door te verkopen, de tweede was, haar aan mij verkopen zodat ik ook eindelijk terug een 2CV had.
Na het overleg thuis, werd de 2CV4 de mijne.
Dus nu na de aankoop kan de restauratie beginnen
zaterdagmiddag, 23 augustus 2014
Mijn vrouw is werken en de kids zijn flink, papa kan aan zijn 2CV gaan sleutelen. Thuis een koffer vol gereedschappen meegenomen en vol goede moed naar de 2CV vertrokken.
De kinderen kunnen zich bezig houden door mij te helpen, en dat doen ze met volle overgave!
Om te beginnen gingen we een keer alle rotzooi die meegeleverd werd met de 2CV een keer eruit halen. Daarbij kwam ik erachter dat de vorige eigenaar nu wel 2 grote wielsleutels moet missen. Lauren en Leander (de kinderen) konden hun plezier niet op. Alle rommel mochten ze op een hoop gooien, de goede onderdelen op een andre hoop.
Daarna begon de echte demontage, als eerste ging de motorkap eraf, de voorste spatborden en de achterste deuren volgden al snel.
Ook de achterste "3e" zijruitjes wilde ik even gedemonteerd hebben om te kijken of er daar veel roest (of zelfs rot) onder zou zitten. Tot mijn grote spijt zitten er onder het linker raampje (chauffeurskant) toch 3 te slechte plekjes die eruit gehaald moeten worden.
Het complete interieur inclusief de mattenset ging er ook uit en zo had ik een goede kijk op de bodem en het chassis. Aan de rechter kant is er ooit aan de bodem "gewerkt" en dat is niet echt op de goede manier gedaan. Dus die slechte stukken wil ik er ook uit gehaald hebben.
Bij verdere controle bleek er aan de achterlichten ook een stukje redelijk "krokant" te zijn, dus dat gaan we ter zijner tijd ook vervangen.
Het hele verhaal is te volgen op
www.tom-thijs.be
en op
www.facebook.com/2cv4restauratie
Mijn kinderen helpen goed met demonteren!
noemen ze dit roest?
Zo ziet ze er nu ongeveer uit (de voorbank is er intussen ook uit.)
Meer foto's en tekst:
www.tom-thijs.be