Pagina 1 van 3

Groot onderhoud Acadiane

Geplaatst: ma 22 sep, 2014 21:23
door Zuiderzeeeend
Na haar komst naar Nederland heeft Acadiane Daisy een kleine 3 weken voor de deur gestaan. Dat waren gelukkig 3 droge, warme weken, de klimaatklap kwam dus niet zo hard aan. In die periode ben ik begonnen met schoonmaken (kilo's klei heb ik eronder vandaan gespoten) en heb ik een aanvang gemaakt met conserveren. Daarover later meer.

Nu staat ze op stal en kan ik beginnen met... ja, met wat? Een restauratie wordt het niet, daarvoor is ze te goed. Maar de APK gaat in de huidige staat niet lukken. Deuren die tijdens het rijden hun eigen weg willen gaan bijvoorbeeld staan aan deze formaliteit enigszins in de weg.

Ik houd het maar op (heel) Groot Onderhoud. Zoiets heb ik nooit bij de hand gehad, mijn geklus aan auto's was altijd van incidentele aard. Nu niet meer, dus moet er een plan van aanpak komen, daar ik bang ben het werk anders niet te overzien. Nou heb ik mij de afgelopen tijd sufgepiekerd over zo'n plan van aanpak, om vervolgens tot de conclusie te komen dat me dat niet lukt. Te weinig kennis en ervaring.

Daar heb ik me dan maar bij neergelegd en heb vervolgens 4 aandachtsgebieden vastgesteld die mij door het proces heen moeten loodsen:
1 de technische aanpak om door de APK te komen
2 de conservering, nodig voor langdurig behoud in het Nederlandse klimaat (maar pekel gaat ze niet proeven)
3 verdere technische aanpak, niet direct APK-gerelateerd
4 cosmetisch herstel (zoals een nieuwe laklaag)

(Tussen deze punten is sprake van overlap, de scheidslijn tussen cosmetisch herstel en conserveren bijvoorbeeld is niet altijd even duidelijk).

Wat hierbij helpt is dat de aca is gestald in het magazijn van de Dyane Vereniging Nederland. Reuze handig, een hele berg onderdelen en evenveel parate kennis onder handbereik (en een hele dosis gezelligheid). Uitdaginkje: toegang alleen mogelijk op de 2e zaterdag van de maand. Maar daarbij helpt het modulaire karakter van de A-types: wat ik wil aanpakken schroef ik eraf en neem ik mee naar huis. Het moet wel heel bar zijn, wil dat niet in een Volvo passen.

Als eerste heb die weerbarstige deuren maar meegenomen. Wel fijn als dat weer goed functionerende exemplaren worden. En afrekenen met enige roest daarop. Eens kijken hoe ik dat ga aanpakken...

Wordt vervolgd!

Geplaatst: di 23 sep, 2014 12:19
door Oiseau blanc
Prima aanpak van dit project! Wil je een aca in het nl klimaat rijden, dan adviseer ik je wel de onderkant en holle ruimten goed te behandelen.

Bij mijn bestel heb ik de producten van RX gebruikt( RX5,7 en 10).
De binnenkant van het chassis is goed te doen met bijvoorbeeld de verfspuit o.i.d.

Succes en ben benieuwd naar de voortgang!

Geplaatst: di 23 sep, 2014 18:20
door dezilverlinde
Leuk om alles rond Daisy te volgen! Doe ik ook trouw.. Zelf heb ik de stadia reeds doorlopen, van opknappen en groot onderhoud. Leuk om te doen als je het gestructureerd aanpakt. Dan blijft het te overzien. Ik ben nu bij hoofdstuk invoeren en Apk aanbeland. De laatste dingetjes nog en dan op naar de RDW.
Conserveren moet ik nog doen. Chassis, onderkant, holle ruimtes. Dus eigenlijk alles wat je niet ziet. Nu ziet alles eronder nog okergeel van het Spaanse zand.
Laten doen kan ook. Kost €.850,00.
Ik overweeg om het zelf te gaan doen, weet nog niet met wat, en hoe..

Geplaatst: di 23 sep, 2014 19:54
door Zuiderzeeeend
@ Oiseau blanc: dank je wel! Onderkant en holle ruimten krijgen straks een gedegen behandeling. Ik ben er nog niet uit waarmee, internetresearch daartoe is nog in volle gang. Wat het uiteindelijk gaat worden is mede afhankelijk van de staat waarin bodem en hollle ruimten verkeren. Op het 1e gezicht lijkt deze goed, maar een nadere inspectie (endoscoop...?) is nodig.
De RX-producten hebben ook mijn aandacht. Ik lees veel goeds daarover, maar er gaat wel een wenkbrauw omhoog bij het kennelijk noodzakelijke licht laten aanroesten alvorens RX 5 toe te passen. Dat noopt ook tot volledig kaalhalen, lijkt mij, ik weet nu nog niet of de conditie van Daisy daartoe aanleiding geeft.

@dezilverlinde: ik vind het best wel spannend, zo'n project en ga die structuur hard nodig hebben. Gelukkig is een Aca geen heel complexe auto.
Ha, dat zand is wel herkenbaar. Daisy zat vol okerkleurige Provençaalse klei. Dat liet zich gelukkig gemakkelijk wegspuiten. Ik heb bewust wat laten liggen op de stoep, net of ze nog een beetje voor de deur staat. :D
Succes bij de RDW binnenkort! Ben benieuwd naar je ervaringen daar.

Geplaatst: di 23 sep, 2014 22:18
door Bertje Beige
RX werkt alleen maar op een (licht) aangeroeste ondergrond, daar hoef je je oogleden dus niet voor op te halen......
Ook ik heb mijn in 2009 uit Fr. gehaalde acadiane destijds zelf behandeld met RX.
Eerst goed afgespoten en daarna lang laten drogen.
Hier en daar gaten bijgemaakt, meen zowiezo voor het balkje onder de achterbumper, voetenbak en de aanslagen voor de achterdraagarmen op de binnenschermen.
Gewoon goed kijken en opletten en logisch verstand gebruiken.
Deurpanelen verwijderd, en ook zijn de ramen er uit geweest om daar beginnende roest te stoppen.
Het voorraam is niet verwijderd geweest, maar daar zit inmiddels wel een laag tectyl tussen (moet daar dan wel droog zijn natuurlijk :wink: )
Nu in 2014 ziet de onderkant er nog goed uit, wel wat beschadigingen door gebruik bijgewerkt, maar geen roest.
Auto staat zomers buiten, rijd niet vaak in de regen en al helemaal niet in de pekel.

Ik heb een compressor, dat werkt wel makkelijk, maar RX5 & 7 zijn met spuitbussen en een verlengslangetje prima te gebruiken.

De onderkant vol kwasten met RX 10 is rot werk, maar ik ben nu bezig met een AZU die ik ook met RX conserveer. Maar die carrosserie is los, en het is een genot om de carrosserie met RX 10 te behandelen als die op een zijkant ligt :D

Geplaatst: wo 24 sep, 2014 12:36
door Zuiderzeeeend
@Bertje Beige: je koopt dus voor een aanzienlijk bedrag middelen die je auto langdurig moeten conserveren. In de praktijk betekent dat: beschermen tegen roest. En die middelen werken alleen als je de ondergrond eerst (licht) laat roesten? Dat vind ik niet fijn. Ben ik bloedig aan het ploeteren om mijn Acadiane roestvrij te maken, kan ik haar vervolgens "licht laten aanroesten". :roll:

Ik hik ook een beetje aan tegen de gebruiksaanwijzing. Je hebt dus licht aangeroest staal nodig, daarover gaat RX5, gevolgd door RX10 (ik heb het nu over de bodem). En dan heb je een goede bescherming (mits de vereiste laagdikte in acht wordt genomen, uiteraard). Maar wat nu als de conservering van de bodem nog niet tot roest heeft geleid, maar wel aanvulling behoeft om in de toekomst roest te voorkomen? Als je in dat geval de RX-producten wilt gebruiken, ben je dan veroordeeld tot kaal halen, laten aanroesten en vervolgens smeren? Dan kies je toch een ander product?

Maar misschien denk ik te moeilijk. Ik begrijp uit jouw reactie dat de conservering met de RX-producten bevalt. Ik denk dat het gebruik van mijn Aca straks weinig verschilt met jouw rijpatroon.

De onderkant volkwasten is inderdaad niet iets waar ik naar uitkijk. Dat zal ook met het handje moeten gebeuren, ik heb helaas geen compressor. Ik kan mij voorstellen dat het daarbij erg handig is als de koets op een zijkant ligt. Is voor mij ook een overweging, dat vergemakkelijkt het conserveren van chassis en bodem aanzienlijk. En als ik dan ook het chassis eens helemaal kaal maak...

Geplaatst: wo 24 sep, 2014 12:49
door blanc/rouge2cv

Geplaatst: wo 24 sep, 2014 16:42
door dyane_maniac
maar met twee man draai je zo'n koets toch gewoon op z'n kant?!! daar heb je zo'n ding niet vopor nodig. als je dan 700 euro uit wilt geven koop dan een tweedehands 2 kolomsbrug.

Geplaatst: wo 24 sep, 2014 17:03
door Zuiderzeeeend
Naar zo'n kantelbrug kijk ik stiekem al jaren. Lijkt me berehandig. Heb er alleen geen plaats voor, ook niet in gedemonteerde toestand (die kantelbrug dan, hè).

Een 2 kolomsbrug is natuurlijk helemaal fantastisch, maar vanwege eerdergenoemd plaatsgebrek helaas geen optie (ik denk niet dat de buren het waarderen als ik deze op het garagedak plaats). Als ik nu eens een mooie sleutelruimte zou hebben...

Ik ben dus aangewezen op spierballen. Met 2 man op z'n kant draaien – ook een Acadiane? Ik stel mij voor dat de koets daarvan iets meer weegt dan die van een 2cv.

Geplaatst: wo 24 sep, 2014 17:49
door Bertje Beige
@Zuiderzeeeend, is de onderkant van jouw aca licht aangeroest, dan wel vliegroest?
Dan kun je er van uit gaan dat de binnenkant ook vliegroest heeft, ik ben er tenminste wel van uit gegaan.
En laten doen is een optie, maar dan moet je er ook maar vanuit gaan dat het goed gebeurt. Helaas heb ik hier zelf een minder goede ervaring mee :cry:
Nog even een tip; op de klep van het linker opbergvak heb ik een stukje brandstofslang gezet wat ik in de lengte heb doorgesneden, zo loopt het water van het zijbalkje tenminste niet het opbergvak in.
Ook heb ik in dat opbergvak nog een gaatje gemaakt zodat het eventuele water er weer uit kan, dat kan precies voor die balk langs (want daar wil je geen water in :wink: )

Geplaatst: do 25 sep, 2014 07:25
door Zuiderzeeeend
@Bertje Beige: de onderkant bevat geen waarneembare sporen van roest. Maar ik ga er niet vanuit dat de binnenkant van het chassis evenmin roest vertoont. Voor een adequate conservering wil/moet ik mij daarvan nog een goed beeld vormen, liefst met een endoscoop. Mocht daar vliegroest aanwezig zijn, dan zou ik de RX-producten kunnen gebruiken. Ik heb wel begrepen dat RX5 opdroogt, een product dat niet opdroogt en blijft kruipen geniet mijn voorkeur.

Dank voor je tip tegen mogelijke wateroverlast. Nadat ik Daisy had ontdaan van het vuil dat ze had verzameld na 12 jaar niet wassen (!) stond er inderdaad aardig wat water in dat opbergvak. Dat gaatje gaat er dus komen. Ik probeer te visualiseren hoe ik het stukje brandstofslang moet aanbrengen – als een soort dakgootje bovenlangs het paneel? Heb je daar misschien een foto van?

Geplaatst: do 25 sep, 2014 18:37
door Bertje Beige
Als je de klep opent dan zie je dat de klep iets breder is dan het scharnier; neem nu 2 cm. brandstofslang en snij dat open. Aan de linkerkant van de klep (daar waar het zijbalkje eindigt) kun je dit stukje brandstofslang op je klep schuiven. Als je de klep sluit dan zit het stukje slang klem tegen de carrosserie en daarmee is die opening nagenoeg afgesloten :)

Geplaatst: vr 26 sep, 2014 07:21
door Zuiderzeeeend
Duidelijk – dank je!

Geplaatst: vr 26 sep, 2014 18:02
door AZL57
Wij hadden rondom die bagagebak een deurrubber van een dyane gezet ging ook erg goed.

Geplaatst: vr 26 sep, 2014 22:37
door Zuiderzeeeend
Oh, dat lijkt mij ook niet verkeerd...