Pagina 1 van 1

Eend trilt boven de 100 km/h

Geplaatst: ma 29 sep, 2014 22:57
door Rosco91
beste forumleden.

Na jaren in de Dyane van de familie te hebben gereden (waarin ik helaas van de weg af ben gereden, total loss) heb ik nu eindelijk mijn eerste eigen auto, een eend, 1979.

Meteen heb ik een probleempje, waar ik graag de hulp van de kenners bij wil..

Boven de 100 km/h begint de auto ontzettend te trillen.. zakt de snelheid, zakken de trillingen.. Is dit bij iemand bekend?

Alvast bedankt voor het meedenken..

Ps.. een eend hoort te kunnen knipogen. Hiervoor wil ik een extra draad trekken met een drukschakelaar. Nu is dit vrij simpel te realiseren wanneer de verlichting uit staat. Even een parallel draad trekken, drukschakelaar ertussen en klaar. Nu vraag ik mij af of iemand ook een geniale ingeving heeft hoe hetzelfde knipoogeffect bereikt kan worden, met 1 schakelaar, waarmee zowel een knipoog gegeven kan worden als de verlichting aan en uit staat.. Ik ben benieuwd...

Geplaatst: ma 29 sep, 2014 23:18
door schermer
Misschien moet je de wielen eens laten balanceren. Dat kan niet bij de kwik flut. Daarvoor kun je het beste naar een goede eendengarage gaan.

Geplaatst: di 30 sep, 2014 07:44
door Michiel van G.
Inderdaad. Mijn Dyane had het ook.
Als de hele auto trilt zijn het de achterwielen. Trilt alleen het stuur zijn het de voorwielen.

Ik heb de hele boel laten balanceren (achter ook nieuwe banden) en daarmee is het een enorm stuk beter geworden!

Geplaatst: di 30 sep, 2014 08:08
door AZL57
je kunt ook knipperen als de auto van contact af staat want je verlichting werkt toch ook zonder contact.
Voor het trillen kijk ook eens naar de binnenkant van de velgen. Roest tussen de delen kan golven vormen of heel stom modder in een velg heb ik ook al eens gehad.

Geplaatst: di 30 sep, 2014 10:59
door RobM
dat met die knipogen kan je oplossen door een schakelaar met een maak- en een breekcontact te gebruiken: het maakkontakt op linker koplamp aansluiten en het breekcontact op de rechter. Als je dan de chakelaar bedient dan knippert er altijd 1 lamp.

qua bedrading van de eend zou ik dat allemaal niet doen: je moet eenhele bos draad aanleggen en de boel is al niet zo heel fantastisch afgezekerd. Bij kortsluiting is de kans op brand groot.
Maar dat advies vroeg je niet.

Gr Rob

Geplaatst: di 30 sep, 2014 11:32
door DucKKnutsel
Tjek ook eerst eens ff de fusees en de stuurkogels. nieuw vet in de fusees en stuurkogels kan al een wereld verschil maken.

Geplaatst: di 30 sep, 2014 21:12
door AZL57
duitse eenden hadden een knipperschakelaar. Niet meer dan een draadje van de plus op de lichtschakelaar naar de grootlicht aansluiting via een schakelaar met een lange poot op het dash. Zie rechts boven.
Afbeelding