Pagina 1 van 10
Vreemde Eend II
Geplaatst: vr 3 okt, 2014 22:10
door Thijs
Een paar maanden geleden heb ik een Namco Pony gekocht.
Helaas waren er totaal geen papieren bij en was het dus een uitdaging om bij de RDW een kenteken te regelen.
Deze week ben ik bij de RDW geweest en groen licht gekregen voor een kenteken.
Er is alleen een klein addertje onder het gras. Ik moet binnen 8 weken terug zijn met een APK-waardige auto.
Dat gaat nog wel een uitdaging worden...

Even afladen.

De keuring.
Wat ik nu precies ga doen weet ik nog niet.
Waarschijnlijk ga ik de auto toch maar APK-klaar maken en dan weer laten keuren.
Daarna zal ik het hele spulletje uit elkaar halen en gaan restaureren.
Nog een paar plaatjes voor de liefhebbers:

Geplaatst: vr 3 okt, 2014 22:24
door marcopr
Vroegen ze niet of je hem zelf gemaakt had?
Leuk uniek ding, ga je zeker volgen. Gave kleur.
Geplaatst: vr 3 okt, 2014 22:29
door schermer
Wat moet er allemaal gedaan worden voor een apk?
Re: Nog een vreemde Eend....
Geplaatst: za 4 okt, 2014 08:15
door Geert
Thijs schreef:
Er is alleen een klein addertje onder het gras. Ik moet binnen 8 weken terug zijn met een APK-waardige auto.
Dat gaat nog wel een uitdaging worden...
Zijn dat nieuwe regels ?
Onze AZ staat op NL kenteken, maar is beslist niet APK waardig!
We hebben hem in 2013 gekocht bij een handelaar, geschorst en zijn aan de restauratie begonnen. Het kan nog even duren voordat hij apk waardig is, dus verlengen we elk jaar de schorsing en gaan gewoon rustig door met opknappen.
Heb je het wel goed begrepen? Ik zou de RDW toch eens bellen, want volgens mij klopt dat verhaal niet !
Geplaatst: za 4 okt, 2014 09:39
door Bertje Beige
@Geert, met mijn AZU is het precies hetzelfde als jouw AZ, maar ik denk niet dat Thijs zich vergist, ze hebben er bij de RDW waarschijnlijk een andere reden voor dat dit kenteken eerst APK waardig moet zijn; auto kan b.v. wel eens van buiten de EU komen

Geplaatst: za 4 okt, 2014 17:38
door Thijs
Vroegen ze niet of je hem zelf gemaakt had?
Nee hoor, de keurmeester vond het een leuk ding. Hij had vroeger nog aan Eenden gesleuteld.
Vroegen ze niet of je hem zelf gemaakt had?
Ik vind het ook een prachtkleur. Origineel was hij trouwens onbestemd groen, lijkt wel wat een legerkleur.
Wat moet er allemaal gedaan worden voor een apk?
Eigenlijk alles. Ik had er totaal niet op gerekend dat er meteen een APK keuring bij moest.
De auto heeft zeker 10 jaar stilgestaan en wat de vorige eigenaar heeft gerestaureerd is op een wat bijzondere manier gegaan. Oftewel, een prutszooitje.
Code: Selecteer alles
Zijn dat nieuwe regels ?
Onze AZ staat op NL kenteken, maar is beslist niet APK waardig!
We hebben hem in 2013 gekocht bij een handelaar, geschorst en zijn aan de restauratie begonnen. Het kan nog even duren voordat hij apk waardig is, dus verlengen we elk jaar de schorsing en gaan gewoon rustig door met opknappen.
Heb je het wel goed begrepen? Ik zou de RDW toch eens bellen, want volgens mij klopt dat verhaal niet !
Het verhaal klopt wel. Jullie hebben meteen geschorst, dus was er een NL-kenteken.
Ik had niks-noppes-nada.
Er valt dus ook niks te schorsen.
Het is wat een lang verhaal om het traject helemaal uit te leggen maar het komt er op neer dat de APK-keuring aan de kenteken-keuring gekoppeld is.
Waarom is me een raadsel maar zo loopt dit traject.
@Geert, met mijn AZU is het precies hetzelfde als jouw AZ, maar ik denk niet dat Thijs zich vergist, ze hebben er bij de RDW waarschijnlijk een andere reden voor dat dit kenteken eerst APK waardig moet zijn; auto kan b.v. wel eens van buiten de EU komen Wink
Misschien is dat de reden. Heel formeel gezien kan ik niet echt bewijzen dat de auto uit de EU komt, tenminste niet met papierwerk.
Geplaatst: ma 6 okt, 2014 23:17
door Thijs
Tja en waar begin je dan?
Eerst maar eens een accu opgeladen en gemonteerd.
De verlichting controleren en aansluiten.
Verlichtingsschakelaar was verkeerd in elkaar gezet en er misten draden bij de knipperlichten.

Er is licht!
Iemand een idee of dit een Eendendynamo is of misschien Visa?
Op het schutbord zit nu een spanningsregelaar van een Dyane.

Geplaatst: di 7 okt, 2014 00:34
door SPOTeend
Leuke wagen Thijs. Ik vind het een bijzonder verhaal. Ik dacht echt dat je nooit en never een kenteken kreeg zonder de buitenlandse papieren. Of zijn ze in Friesland zo gemoedelijk

Geplaatst: di 7 okt, 2014 12:32
door Thijs
Het blijkt dus wel degelijk mogelijk een kenteken te krijgen zonder dat je papieren hebt.
De auto moet dan wel 30 jaar oud zijn en je hebt een factuur nodig om de herkomst aan te tonen.
In Friesland zijn ze wel gemoedelijk maar ook daar moeten ze zich aan de regels houden...

Geplaatst: di 7 okt, 2014 13:37
door gillis
nog even over die APK....
Een afkeur is ook een APK keuring, toch?
laat je hem gewoon zo keuren...afkeur...en dan schorsen!?
Geplaatst: di 7 okt, 2014 15:20
door RobM
gaaf ding, nog nooit eerder gezien.
Benieuwd wat je nog tegen gaat komen. Zou mooi zijn als je er weer papieren bij krijgt.
die dynamo:
volgens deze link:
http://www.ebay.com.au/itm/PARIS-RHONE- ... 1552020536
is het typenummer wat je ziet van de spanningsregelaar van een visa.
Gr Rob
Geplaatst: di 7 okt, 2014 22:28
door azuiper
ofwel een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar ?? en dan ook een losse spanningsregelaar op het spatbord ?? even goed controleren zou ik zeggen ! want 1 spanningsregelaar is voldoende ...
succes met je project !

Geplaatst: di 7 okt, 2014 23:26
door Thijs
Ja, die VISA-dynamo gaat er weer uit.
Bedankt Rob, ik had er niet aan gedacht even te googelen.
nog even over die APK....
Een afkeur is ook een APK keuring, toch?
laat je hem gewoon zo keuren...afkeur...en dan schorsen!?
Die APK-keuring is al geweest, samen met de kenteken-keuring.
Hij is dus afgekeurd (erg verrassend).
Nu heb ik dus 8 weken de tijd om de afkeurpuntjes op te lossen.
Vandaag de contactdoos van de trekhaak aangesloten.
De bedrading was in de achterlichten naar binnen gestoken, aansluiten was kennelijk niet nodig.
Een buitenspiegel gemonteerd. De originele zat een barst in.
Verder de draadboom uitgeplozen aan de voorzijde.
Ik heb in de buurt van de koplampen aan beide zijden 2 draden over.
Ik vermoed dat die voor mistlampen zijn. Maar die heb ik dus niet.
De draadboom is trouwens serieus anders dan van een Dyane.
Geplaatst: wo 8 okt, 2014 03:54
door André Post
Zo'n Visa dynamo is een fijn ding hoor.
Levert al vermogen bij lager toeren.
Je zou de ingebouwde regelaar kunnen verwijderen en de gewone regelaar gebruiken.
Zo heb ik meer dan 10 jaar gereden tot vorig jaar mijn Visa dynamo de geest gaf.
Geplaatst: wo 8 okt, 2014 07:29
door Thijs
Oh maar de dynamo mag wel blijven alleen heb ik geen idee hoe ik dat dan aan moet sluiten.