Metdefranseslag schreef:Goedemorgen, bij de eendengarage waar ik langs ben geweest met mijn 635 werd gezegd dat ik 95 kon tanken en dan af en toe een beetje loodvervanger kon toevoegen.
Gr. Michel
Welke 2cv-specialist is dat? Euro 95 rijden met een A06-635-motor kan niet; je verwoest je motor. Het gaat hier om basiskennis die elke 2cv-specialist moet beheersen. Ik lees het vaker in advertenties van zogenaamden 2cv-'specialisten': "geschikt voor ongelood, kan dus rijden op Euro 95."
Hier worden twee zaken door elkaar gehaald: gelood en octaangetal. Dit hebben weinig met elkaar te maken (ja, in het verleden wel iets, maar dat is voor de 2cv-discussie niet interessant).
De feiten:
- Algemeen: lood zorgt voor koeling en smering van o.a. je kleppen. Oudere motoren hebben dit nodig (of loodvervanger). Af en toe loodvervanger is onzin; je moet het continu gebruiken.
- Moderne 2cv's met 602cc-motor van na 1970 zijn echter geschikt voor ongelood.
- Alle benzines zijn tegenwoordig ongelood: 95, 98, etc.
- Het RON-getal (91, 95, 98, etc.) is het octaangetal. Het is gerelateerd aan de compressie van je motor.
- 2cv-motoren hebben een hoge compressie en MOETEN op minimaal RON97 rijden * !
- Als je op RON95 rijdt, dan gaat je motor 'pingelen'; de benzine ontbrandt spontaan te vroeg en de ontploffing 'knalt' tegen je zuiger die nog richting de kop aan het bewegen is. Op termijn (dus niet binnen een dag of week) vernaggel je dus je cilinderkoppen en kleppen.
- ALLEEN de A06-642-, 644- en 664-motoren hebben een iets (verlaagde) compressie en kunnen op RON95 rijden. Slechts een paar procent (!) van de 2cv's hebben echter een A06-642-, 644- of 664-motor.
- Ook A06-642-, 644- en 664-motoren rijden beter en zuiniger op RON98-benzine. 98 heeft namelijk een hogere calorische waarde.
- Euro 98 bestaat niet. 98RON is er in veel soorten en namen: Super ongelood, Super Plus, Super met loodvervanger, BP Ultimate 98.
- Een A06-635 motor moet op minimaal RON97 (*). Er bestaan 602cc-motoren - meestal van Ami, Acadiane en Dyane - die een nóg hogere compressie hebben (AM2 bijvoorbeeld). Die moeten écht op 98.
- Let er in het buitenland op dat er RON98 op de pomp staat; de naampjes zijn daar doorgaans heel anders. Super in Duitsland is bijvoorbeeld Euro 95 bij ons.
Kortom:
- Zorg dus echt dat je echt 98 tankt.
- Lood of loodvervanger hoeft niet bij 602cc-motoren.
- Veel premium benzines zoals BP Ultimate zijn 98 of soms zelfs hoger (V-Power in Duitsland is bijvoorbeeld RON100). Maar sommige ook niet: bijv. Total Excellium is 95. Check het getal aan de pomp.
- * V-Power is 97 (officieel, bij de pomp staat 95); daar kan een 635 motor goed op rijden.
- Stel om de 20.000 km je kleppen. Niet vergeten.