Pagina 1 van 2

Anti-roest behandeling

Geplaatst: za 25 okt, 2014 23:46
door AZL57
Vandaag mijn 57er 2cv van een antiroest behandeling laten voorzien met Mike Sanders vet. Een smerig karwei maar het ziet er goed uit. Eens benieuwd hoe het zich gaat houden. Hij moet nu ook s'winters gaan rijden. Eerst werd de hele onderkant met WD40 afgewassen?? Zag er al mooi uit ;-) Het vet werd met een speciale spuit op 150 graden in alle holle ruimtes en in alle randjes aan de onderkant gespoten. Je ziet op de gekste plaatsen vet dampen uit gaatjes komen. Een carrosserie is toch niet zo erg dicht. De hele onderkant van de auto was daarna min of meer geel. Dit zijn de luchtbelletjes die zich in de was vormen door de perslucht van het spuiten. Daarna werd de onderkant nog eens onderhanden genomen met een hetelucht pistool. De was werd nu weer grotendeels transparant en vloeide mooi egaal uit. Foto's volgen zodra ik ze krijg toegestuurd.

Geplaatst: zo 26 okt, 2014 07:33
door Geert
Doet me denken aan RX 7, dat is ook geel als het onder druk ingespoten wordt en wordt later doorzichtig.
Maar gewoon op kamertemperatuur.

Ga je hem nu als dagelijks vervoer gebruiken ?

Geplaatst: zo 26 okt, 2014 08:47
door AZL57
ja dat was het plan, ben benieuwd. Ben al 2 weken allerhande kleine dingetjes aan het repararen. Gelukkig heb ik wel veel onderdelen voor die ouwe dingen liggen anders werd het een stuk lastiger. Heb gisteren op de brug gezien dat de 2e demper nogal kaduuk is van onder heeft ie meer weg van een zeef. Dus weer een knutselwerkje erbij. Dit is het beest trouwens Afbeelding

Geplaatst: ma 27 okt, 2014 21:50
door Zuiderzeeeend
Interessant! Ben erg benieuwd naar de foto's.

Alleen... afwassen met WD40? Wat is daar de achterliggende gedachte van? Lijkt mij niet bevorderlijk voor de hechting van het vet. Maar kan me natuurlijk vergissen. En 150 graden, dat is wel erg heet. Wie heeft de behandeling uitgevoerd?

Geplaatst: ma 27 okt, 2014 22:22
door AZL57
Ik was ook verbaasd, maar het vet hechtte prima. Trouwens ze hadden de wd40 in een sproeifles en niet in een spuitbusje. Het is uitgevoerd door de RetroGarage in Stolberg Duitsland. We zijn toch een 4 a 5 uur intensief bezig geweest.

Geplaatst: di 28 okt, 2014 08:47
door backfire
150 graden klopt wel hoor, als je mike sanders vet gebruikt.

Geplaatst: do 30 okt, 2014 13:23
door Zuiderzeeeend
Ik dacht dat 120, max 130 graden de norm was voor het vet van Mike Sander.

Ik verdiep me in alle mogelijke manieren om straks mijn Acadiane te conserveren. Korrosionsschutzfett van Mike Sander vind ik een interessante optie. Ik vraag mij daarbij steeds af in hoeverre dit vet daadwerkelijk doordringt in -specifiek- felsnaden. Zou het hete vet door de perslucht en het warmtegeleidende vermogen van het staal waarop het wordt aangebracht niet erg snel afkoelen en dan weer vaste vorm aannemen, wat goed penetreren van felsnaden verhindert?

Het lijkt erop dat dit aan de orde was in deze test: http://www.auson.se/sites/default/files ... y_uk_0.pdf
Daarbij past wel de kanttekening dat het vet op een lagere temperatuur dan 120 graden is aangebracht. Wellicht is dat de reden dat Korrosionsschutzfett daar minder scoort. En misschien is dat op te lossen door (afhankelijk van de temperatuur van de te behandelen auto) de temperatuur van het vet te verhogen naar 150 graden?

Overigens is een van de verkoopargumenten van dit vet is dat het bij hoge buitentemperaturen zacht wordt en weer gaat kruipen, zodat eventuele nieuwe roesthaarden in de kiem worden gesmoord. Dat is in de test niet gebleken: "Baking sunshine hasn't caused it to move."

Food for thought dus...

Geplaatst: do 30 okt, 2014 15:14
door dyane_maniac
over dat weer gaan kruipen als het warm wordt: ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik heb om die reden (en het feit dat ik het zelf wil doen en dat in dat geval dat mike sanders vet me erg lastig en gevaarlijk lijkt) een pot fluid film liquid ar gekocht. dit is ook een vet maar wordt bij lagere temperatuur "vloeibaar"

Geplaatst: do 30 okt, 2014 16:26
door Peter Parker
Wat een mooie eend!

Geplaatst: do 30 okt, 2014 16:53
door AZL57
ja de hitte luistert nauw. Ook de spuit apparatuur en de sondes stonden in een hete lucht verwarming van 130 graden. Daardoor geen stollingverschijnselen in de slangetjes en spuitkoppen. Zij hadden zelf een speciale kar gebouwd met ingebouwde verwarming en frietenbakapparaat met aftapkraan en zelfs in die kraan hadden ze een elektrische verwarming moeten aanbrengen tegen verstoppingen.

Geplaatst: do 30 okt, 2014 19:36
door Zuiderzeeeend
Mooi, op dat gebied geen half werk dus. En werd de auto zelf (naast het reinigen van de bodem met WD40) nog geprepareerd (holle ruimten schoonmaken, drogen, verwarmen etc.)?

Geplaatst: do 30 okt, 2014 21:12
door AZL57
nee maar hij was niet erg nat/vies hij had een 15tal jaar binnen gestaan. Ik denk dat het hete vet ook het water wel verdampt. Maar het was ook nog lekker warm in de garage. Ze hadden ook een mercedes van een boer gehad die had 2 dagen reiniging nodig gehad.

Geplaatst: vr 31 okt, 2014 15:28
door azuiper
vergeef mij de directe vraagstelling, maar wat kost zo'n behandeling totaal ??

Geplaatst: vr 31 okt, 2014 19:35
door AZL57
het beest onder behandeling
Afbeelding
Lekker vettig
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: vr 31 okt, 2014 21:09
door RobM
heeee, mannen in witte pakken.......



Strak werk!

Gr Rob