Pagina 1 van 1

Welke benzine voor een 2CV6 van 1985?

Geplaatst: za 3 jan, 2015 18:46
door Cap65
Ik begrijp dat het nogal een discussiestuk is, maar ik kan hier geen eensluidend antwoord vinden: wat voor benzine gaat er nu eigenlijk in een 2CV6 van 1985? Ik begrijp hier en daar Euro98, maar ook dat dat nog nauwelijks te krijgen is. Een Eendengarage verkoopt dan weer wonderlijke flesjes zodat je Euro95 kunt tanken zonder schade aan de motor op te lopen. Wie weet het juiste antwoord?

Geplaatst: za 3 jan, 2015 20:40
door Bertje Beige
Ik tank zelf 98, maar als je een Eend hebt uit de latere bouwjaren, (1986 en later) dan hebben die een iets lagere compressie waardoor ze 95 kunnen hebben.
Als je het typenummer van je motor hier vermeld dan kunnen we je meer vertellen.
Maar dan moet het nog wel een originele motor zijn. Als er ooit nieuwe zuigers en cilinders zijn geplaatst, hebben die vaak weer een hogere compressieverhouding waardoor je beter 98 kunt tanken.
Het flesje van je specialist zal wel een octaanverhoger zijn. Die maakt van 95 dan 98 en voorkomt daarmee pingelen.
Dat pingelen is schadelijk voor de motor. Als je 98 moet tanken maar je wilt 95 tanken, dan kun je ook de ontsteking iets verlaten. Ik weet alleen niet precies hoeveel :oops:

Duidelijk :?: :wink:

Geplaatst: za 3 jan, 2015 20:45
door Cap65
Ik doe er dus gewoon het beste aan een tank te zoeken die nog Euro98 verkoopt?

Geplaatst: za 3 jan, 2015 20:51
door Bertje Beige
Ik vind van wel, maar zoveel Eendrijders, zoveel meningen..... :?
BP en Q8 verkopen nog 98.

Enne, veel plezier met je Eend en welkom hier :D

Geplaatst: za 3 jan, 2015 20:58
door Cap65
OK, dan ga ik daar eens even buurten ;-)

Geplaatst: za 3 jan, 2015 21:17
door pieterc
Sinds kort levert de Esso in het zuiden ook 98 RON.

Geplaatst: zo 4 jan, 2015 00:14
door David
Ik heb mijn 85 er in 1988 gekocht.
Rij al op 95 vanaf het moment dat het beschikbaar was.
Motor heeft 150.000 gedraaid en is als nieuw.
Nooit een revisie gehad......

Geplaatst: zo 4 jan, 2015 08:27
door Kulio
Ik tank sinds een paar jaar gewoon Euro 95 met mijn Dyane uit 1983. Daar zal dezelfde motor inzitten als jouw Eend uit 1985. De motor kan er gewoon tegen, de kleppen zijn bestand tegen de hogere temperatuur. Toevoegen van het spul uit een flesje is niet nodig.

Daarvoor kocht ik Euro 98. Dat is wat duurder en ik merkte totaal geen verschil tussen beide benzines.

Geplaatst: zo 4 jan, 2015 12:00
door backfire
ik zal het nog maar eens herhalen, ik heb hier een oud instructie boekje van een 2cv4/6

De motor is ontworpen voor superbenzine met octaan gehalte van RON94, dus euro95 is meer dan voldoende. Het is volgens het boekje zelfs toegestaan om "gewone" benzine te gebruiken, met de opmerking dat als de motor te veel gaat pingelen, dat je dan over moet stappen naar superbenzine.

De huidige brandstof euro95 is vergelijkbaar met de vroegere superbenzine qua RON gehalte en dus klopvastheid.

Waar ik eerder op zou letten is dat je niet te vaak E10 tankt, dat spult tast rubber aan, de 2cv is daar niet voor ontworpen. Denk daarbij aan benzinetank, leidingen, membramen. Overigens merk je dat niet meteen.

Het boekje is vn 1976 en beschrijft de AYA2 en AK2 motoren.

Geplaatst: zo 4 jan, 2015 13:33
door gillis
mijn kennis/inbreng:
Ander puntje is lood (vervanger) koeling van kleppen.
Na dat de loodvrije benzine geïntroduceerd werd kwam er de S6 motor (ergens rond '85 - '86 schat ik, op je kenteken te zien met "S6" vermelding) en volgens mij ook aan het koelhuis (rubber/kunststof i.p.v. staal) .
Die zijn dus geschikt voor ongelood (hebben ook een iets lager compressie...heb ik me laten vertellen...).
Oudere motoren hebben dan of nieuwe gekoelde kleppen en geharde schotels nodig of loodvervanger als toevoeging aan de tank..

Of....zit ik er helemaal naast?! :roll:

Geplaatst: zo 4 jan, 2015 13:40
door Titatommeke
Zelf rij ik altijd op 95. Zelf hebben wij een A06/664 motor. Deze kan volgens de vraagbaak op 95 lopen. De volgende zouden dat ook zonder problemen moeten kunnen: A06/644 en A06/642. Bij andere motoren kan het wel, maar 100% zekerheid dat er geen pingelen optreed kan niet gegeven worden.
Een keer RON102 geprobeerd bij de firezone om de hoek. Kon geen verschil merken. E10 is ook schadelijk voor je carburateur. Het aluminium kan namelijk niet tegen de ethanol.

Geplaatst: zo 4 jan, 2015 17:49
door André Post
Voor zover bekend zijn alle A type motoren van na 1970 geschikt voor loodvrij.
Er zijn geen wijzigingen geweest in onderdeel nummers voor de kleppen sinds die tijd.
Dit volgens onze 2CV.nl oud monteur Gerard Maas.
Zelf rijd ik nu meer dan 160000km met een motor van de sloop met in ieder geval 1 kop uit de jaren 70.
Bij het kleppen stellen hoeft er nooit veel versteld te worden.
Ook rijd ik meestal Euro95, alleen op vakantie als het echt warm gaat worden merk ik wat pingelen.
Dit voor de Mehari, de 18PK heb ik wel al aan allebei de koppen een uitlaatklep moeten vervangen vanwege overmatige slijtage, waarschijnlijk door oververhitting.
Ook hier nooit loodvervanger bij gemikt.
Het grappige is dat het jaren goed gaat, zonder overmatige slijtage en in ene keer gaat het fout.

Geplaatst: zo 4 jan, 2015 20:35
door Cap65
Vanmiddag even bij de BP gekeken en die hebben ongelood Euro98 op de tap. Dat moet dus goed genoeg zijn?

Geplaatst: zo 4 jan, 2015 21:12
door TB
Ja, dan gaat het goed.

Heb je al wel naar het typeplaatje op je motorblok gekeken? Ik vermoed dat het een a06/635 zal zijn gezien het bouwjaar 1985. Maar als er toch wel een 's6' blokje in ligt met iets lagere compressieverhouding dan is het zonde om de duurdere 98 te tanken.

Geplaatst: zo 4 jan, 2015 21:13
door Cap65
Ik krijg de auto deze week. Totdat ik het plaatje tegenkom weet ik in ieder geval wat te doen ;-)