Pagina 1 van 1
Tandjes poetsen bij terug naar 1 of achteruit...
Geplaatst: zo 11 jan, 2015 22:44
door Cap65
Wie weet meer, ik heb met de dealer meegereden en toen niets gehoord bij het schakelen. Als ik nu zelf rijd en terugschakel naar z'n 1 (of achteruit), dan hoor ik even wat geluiden. Soms niet, soms een beetje, maar soms ook vrij hard. Ondanks dat ik de koppeling extreem hard intrap.
Moet ik iets doen voordat ik naar z'n 1 terug ga? Tussengas? Alleen bij stilstand. Eerst naar 2 terug? Ik zie hier niet zo gauw een antwoord nog. Steeds wegtrekken vanuit z'n 2 gaat wel, maar lijkt me niet de oplossing toch?
Geplaatst: zo 11 jan, 2015 22:52
door TB
Het is belangrijk om de 1 pas in te schakelen wanneer je stil staat. En je moet de versnelling rustig inschakelen en niet geforceerd doen. Het moet een beetje op gevoel zegmaar.
Lukt dit niet dan kun je de vrije slag van het koppelingspedaal nakijken. Ook de verbindingsrubbertjes tussen de pook en de stang op de bak.
Geplaatst: zo 11 jan, 2015 23:02
door gillis
en weg trekken uit z'n 2e gaat je koppeling er snel(ler) aan...
Kraken is natuurlijk ook niet goed, zoals TB zegt, met een beetje beleid, zonder dat gaat meestal alles fout.
Geplaatst: zo 11 jan, 2015 23:03
door Cap65
OK, dat gevoel had ik al. Wat ik vermoedde is dus juist. Terug naar 1 alleen bij stilstand. Cheers.
Geplaatst: zo 11 jan, 2015 23:28
door AZL57
misschien moet ook je koppeling iets gesteld worden, maar inderdaad stilstaan voor 1 en achteruit,
Geplaatst: zo 11 jan, 2015 23:45
door schroef
Stationair toerental laten zakken werkt ook goed. Misschien draait ie iets te snel bij een warme motor. Probeer maar want meestal is dat afdoende
Geplaatst: ma 12 jan, 2015 07:01
door Geert
Als de dealer wel zonder geluiden kan rijden, moet het wel aan je rijstijl liggen.
Het is geen moderne auto, dus alles moet je met en beetje beleid en gevoel doen. gewoon rustig schakelen . Went vanzelf !
Geplaatst: ma 12 jan, 2015 08:09
door rusty
Idd ook opletten wat Geert zegt,
RUSTIG SCHAKELEN! t is geen moderne auto, rustig, met gevoel, van de ene naar de volgende versnelling. als je em te snel en geforceerd van de ene naar de volgende versnelling 'ramt' is je bak zo aan revisie toe!
ook op tijd je bakolie laten vervangen voor bakolie met de juiste kwaliteit!
veel plezier met je eendje!
greetzzzzzzzzzz
Rusty
Geplaatst: ma 12 jan, 2015 09:34
door DucKKnutsel
Je schakel pook moet mooi recht op staan in de auto als ze in de vrij staat?
Het kan zijn dat deze iets verdraait is dan valt i ook niet goed in de versnelling.
Geplaatst: ma 12 jan, 2015 16:24
door guido
voor je vanuit stilstand naar 1e of achteruit schakelt even heel kort in 2de zetten
==> gegarandeerd geen gekraak meer
dit zal je dealer dan ook gedaan hebben
vanuit beweging in 1e of achteruit ==> altijd gekraak. eerste versnelling is immers niet gesychroniseerd, en bij de achteruit draait vrijwel alles in de bak andersom (vandaar dat je die ook kan vastrijden in achteruit)