Pagina 1 van 2

Veerpotten ami vs 2cv

Geplaatst: di 20 jan, 2015 21:32
door Bull Frog Bleu
Wie weet wat de lengte is tussen de ophangpunten van een 2cv en ami8.

Zou graag de veerpotten vervangen door nieuwe rvs (2cv) exemplaren. Buiten dat de diameter anders is is ook de lengte anders?

Geplaatst: di 20 jan, 2015 22:25
door Bartje
Als ik me niet sterk vergis zijn de dikke veerpotten ook wat langer.
Ik heb geen vraagbaak van de 2cv hier, maar in m'n ami vraag baak staat dat de afstand tussen de veerpot montage punten van een ami6&8 chassis 599+/-1mm is.

Geplaatst: wo 21 jan, 2015 11:44
door Fastn
Veerpotten van een Ami zijn langer en dikker dan die van een Eend

Geplaatst: wo 21 jan, 2015 12:17
door Bull Frog Bleu
Dank voor de info tot zover.
Nu enkel nog uitvinden hoeveel langer ze zijn ten opzichte van een 2cv veerpot.
Dan laat ik een rvs buis maken die dat verschil kan overbruggen met 2cv veren erin.

Geplaatst: wo 21 jan, 2015 13:19
door schermer
Ik denk dat je de veren uit je oude veerpotten moet gebruiken. Zijn de veren van een ami namelijk niet stugger dan de 2cv? Anders hou je een heel slappe ami over.

Geplaatst: wo 21 jan, 2015 13:25
door DucKKnutsel
sja snapte het voordeel ook al niet helemaal.
Zekereen groot verschil in sterkte van de veer, daar kunnen dan natuurlijk zwaardere in, maja dan
is toch veel makkelijker om zelf dan een rvs pot te maken met de ami veren.
Die diameter is vast te krijgen in de handel anders laten walsen.2 deksels erop en klaar ben je.

Geplaatst: wo 21 jan, 2015 15:30
door Bull Frog Bleu
Het is inderdaad makkelijker de veerpotten van de Ami te behouden.
Echter komt er een lichte body op met vlakke bodemplaat.
Idee was/is om de body niet te verzagen maar er smallere potten onder te hangen.
Andere creatieve manieren zijn natuurlijk welkom :D

Geplaatst: wo 21 jan, 2015 18:18
door Fastn
Als ik het goed begrijp wil je een 2cv koets op een Ami chassis zetten
Als dat zo is moet je evengoed de koets aanpassen.
De bevestigingspunten van de carrosserie die in de vloerplaten zitten zijn
korter bij een 2cv dan bij een Ami dit ivm de langere veerpotten van de Ami
Als ik het mij goed herinner komen de voorste steunen van de 2cv carrosserie overeen
met die op het Ami chassis en kom je achter in de problemen omdat de steunen van de 2cv carrosserie boven de veerpotten komen te zitten.

Geplaatst: wo 21 jan, 2015 20:29
door Bertje Beige
Bestaan er eigenlijk alleen maar dikke en dunne veerpotten? De dunne zitten dan alleen onder (azu/250 bestel)eenden, mehari's en dyane's, maar de Ami's, AK 350/400 en de acadiane hebben dikke veerpotten. Die dunne zijn voor zover ik weet allemaal gelijk, maar is dat met de dikke ook zo? Of heeft de acadiane als enige langere trekstangen? :roll:

Geplaatst: wo 21 jan, 2015 20:53
door engbokho
De dunne zijn niet allemaal gelijk qua inhoud.

De trekstangen van (in ieder geval) de Ak350 en de Ami verschillen in lengte. (evenals de spoorbreedte achter maar dat is een ander verhaal)

Geplaatst: do 22 jan, 2015 00:16
door David
Bertje Beige schreef:Bestaan er eigenlijk alleen maar dikke en dunne veerpotten? De dunne zitten dan alleen onder (azu/250 bestel)eenden, mehari's en dyane's, maar de Ami's, AK 350/400 en de acadiane hebben dikke veerpotten. Die dunne zijn voor zover ik weet allemaal gelijk, maar is dat met de dikke ook zo? Of heeft de acadiane als enige langere trekstangen? :roll:
En de Azam heeft ook de Ami veerpotten. (Althans voor zover ik weet...)

Geplaatst: do 22 jan, 2015 07:13
door engbokho
En dan nog elleen de Azam6

Geplaatst: do 22 jan, 2015 09:41
door Bull Frog Bleu
Leuke wetenswaardigheden. Niet eerder zo in verdiept.
De mehari 4x4 heeft ook nog dikke veerpotten.

Naast de diameter van de veerpotten zijn ook de centreerbussen anders volgens mij.
In het verleden meende ik deze te hebben vastgezet met maat 46 vastgezet. Gelijk aan de 2cv.

Komt geen 2cv koets op want dan was het met twee bodemplaten van een azam6 opgelost maar een body met vlakke bodem van polyesther. Liefst houden we die vlak zonder er gaten in de zagen.

Weet iemand ook of de afstand tussen de buizen waar de draagarmen aan zitten dan ook anders is? Eerdere projecten op het forum met 2cv koetsen op ami basis geven enkel wijziging van de bodemplaten en de handremhevel weer.

Afbeelding

Geplaatst: do 22 jan, 2015 12:07
door dyane_maniac
ja die afstand is anders.

ook vermeld het werkplaatshandboek verschillende veren (kleine veerpot) voor verschillende jaargangen van de dyane (niet verder gekeken of dit voor de 2cv ook zo is. het verschil zal wel meevallen denk ik.

Geplaatst: do 22 jan, 2015 13:52
door AK350
Je zou ook nog een custom built veerpot kunnen maken,
Dan koop je een extra lang stuk rvs buis, en gebruik je b.v. 2cv veren en de ami trekstangen.
Maar uiteraard vantevoren eerst berekenen / beredeneren welke combinatie en lengte je nodig hebt.