Restauratie Vert Bamboo 1976

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Pijnenburg
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: di 14 aug, 2012 20:03
Locatie: Brabant

Restauratie Vert Bamboo 1976

Bericht door Pijnenburg » vr 23 jan, 2015 10:08

Goedemorgen,

Graag wil ik jullie op de hoogte houden van de restauratie van mijn 2CV. Het betreft een Eend uit 1796 in de kleur Vert Bamboo. Deze versie is er één met een 602 cc- motor en een geheel bruin interieur (KM-teller, dashboard, deurpanelen, etc.).

De Eend is reeds vijf jaar in ons bezit en we hebben hier al vele kilometers mee gereden. (hij heeft ook menig land in Europa mogen bezichtigen) Dit ondanks dat het geen auto is voor dagelijks gebruik. De Eend komt alleen uit zijn slaapvertrek in de mooiere periodes van het jaar, mits goed weer. Want regen, daar heeft hij een hekel aan!

Waarom de restauratie:
Ondanks dat de Eend er op het eerst oog nog keurig uitziet, heeft hij toch moeten zwichten voor de roestduivel. Zowel bodemplaten, dorpels, binnenschermen, als staartstukken, zijn in meer of mindere maten aangetast.

Aangezien dat "onze" Eend een graag geziene gast in onze familie is, zien we hem dan ook het liefst in een topconditie. We willen hem graag nog jaren gebruiken voor vakanties, toertochten, en dagritjes of gewoon om lekker te toeren.

Vandaar ook de keuze voor een restauratie, dan kan onze Eend deze wensen ook in de toekomst waarmaken.

Start van de restauratie

Afbeelding

Vorige week, 16 januari 2015, hebben we een koets naar huis gehaald voor de start van de restauratie.
Deze koets bleek op bepaalde punten, technisch, erg goed te zijn (voor- en zijramen, naden in bovenronding en A-, B- en C-stijlen). Echter op een aantal punten was het ook echt een wrak (dorpels, bovemplaten, staartstukken).
Toch is voor deze koets gekozen, gezien het feit dat een Eendenkoets beter roest kan hebben aan de onderzijde (plaatwerk is goed verkrijgbaar en zéér goed passend), dan aan de bovenzijde. Ook met het oog op uitvoering, want als je wilt is al het plaatwerk verkrijgbaar. Echter gaat de (de)montage dan onze pet te boven.

In de afgelopen jaren is door mij het e.e.a. aan plaatwerk bij elkaar gesprokkeld, waardoor al het benodigde plaatwerk aanwezig is om de koets geheel te restaureren. Denkend hierbij aan nieuwe: bodemplaten, dorpels, voetenbak, reservewielbak, staartstukken, etc, etc...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wat is het plan:
Na het strippen van de koets, zal de koets worden verstevigd. Dit om te voorkomen dat de koets in elkaar zakt, na verwijderen van grote delen plaatwerk.
Na het verstevigen, wordt al het geroeste plaatwerk verwijderd. Dit zal echter in etappes gebeuren, om e.e.a. aan maatvoering te behouden en de stevigheid in de koets te garanderen.
Na het verwijderen van dit plaatwerk, worden alle roestige delen gestraald en voorzien van een zinkprimer.

Na deze voorbewerkingen, zal er een start gemaakt worden met de montage van het nieuwe plaatwerk. Dit totdat de koets weer in een geheel nieuwe staat is. Waarna deze naar de spuiter kan voor een nieuwe lik verf.

Maar zover is het nog lang niet, tot die tijd zal ik jullie op de hoogte houden van alle benodigde bewerkingen.

Mochten jullie vragen of opmerkingen hebben, hoor ik deze graag.

Tot de volgende keer...
Laatst gewijzigd door Pijnenburg op do 9 aug, 2018 11:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » vr 23 jan, 2015 11:29

Leuk!
Fijn dat deze eend zo gekoesterd wordt .
Veel succes met de restauratie!

Ik wist niet dat er in 1796 ook al 2CV's waren :wink:

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » vr 23 jan, 2015 15:38

ik ga je in ieder geval volgen (ga er zelf ook aan beginnen na de winter) succes

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » vr 23 jan, 2015 15:55

Leuk om te volgen. En een lekker kleurtje!!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 23 jan, 2015 18:37

Succes! Leuk om te volgen.

Hoe ver ga je met de restauratie? Alleen de koets en plaatwerk? Of ook een chassiswissel? Of is dat niet nodig? Zo ja, laat de boel dan bij de rdw schouwen voordat je de eend uit elkaar trekt.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1875
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 23 jan, 2015 18:57

TB schreef:Succes! Leuk om te volgen.

Hoe ver ga je met de restauratie? Alleen de koets en plaatwerk? Of ook een chassiswissel? Of is dat niet nodig? Zo ja, laat de boel dan bij de rdw schouwen voordat je de eend uit elkaar trekt.
en als je dat inderdaad gaat doen.... dan krijg je een probleem als je de nieuwe gerestaureerde koets wil gaan gebruiken. Je mag van de RDW óf de koets óf het chassis vervangen, maar niet beide.



Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » vr 23 jan, 2015 21:03

Dat klopt. Of je moet kunnen aantonen met een rekening of kenteken waar de nieuwe koets en chassis vandaan komt

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » vr 23 jan, 2015 21:05

Mwoa, het blijft toch een eend. Dus je zou het aluminium plaatje van de oude koets op de nieuwe kunnen zetten. Dan veranderd die op papier niet. Is misschien niet helemaal zoals het hoort. Maar als je je eigen koets helemaal opknapt met elk plaatwerkdeel dat er te koop is heb je eigenlijk ook een andere, nieuwe koets, op het kleine stukje boven de voordeuren na. De 1/3 regel is eigenlijk alleen lastig wanneer je een kitcar bouwt.

Pijnenburg
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: di 14 aug, 2012 20:03
Locatie: Brabant

Bericht door Pijnenburg » vr 23 jan, 2015 21:37

Zoals het er nu voorstaat gaan we eerst de koets restaureren. Het chassis lijkt op het eerst oog in goede staat, maar mochten hier toch grote problemen opduiken dan kan hier nog een wijziging ingebracht worden.

Leuk dat iedereen zo positief reageert!

Pijnenburg
Beginner
Beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: di 14 aug, 2012 20:03
Locatie: Brabant

Bericht door Pijnenburg » vr 23 jan, 2015 22:00

Vandaag hebben we de Eend gestript van de laatste onderdelen (kabelboom, hoofremcilinder, laatste raamjes, etc...). Hierna hebben we met een aantal metalen staven een constructie in de koets gelast, dit om de stevigheid te garanderen bij het verwijderen van grote delen plaatwerk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het aanbrengen van de verstevigingen, is de slijptol ter hand genomen om de eerste sneden te maken.

Hierbij zijn de dorpels, bodemplaten, voetenbak, paravan's en voorraamframe verwijderd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen weer verder...

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1875
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 23 jan, 2015 23:03

Pijnenburg schreef:Zoals het er nu voorstaat gaan we eerst de koets restaureren. Het chassis lijkt op het eerst oog in goede staat, maar mochten hier toch grote problemen opduiken dan kan hier nog een wijziging ingebracht worden.
Daar gaat deze waarschuwing nu juist over:als je de boel 1maal uit elkaar heb geschroefd dan krijg je geen voertuig-identificatie meer. En krijg je op je nieuwe chassis geen herinslag van je chassisnummer.

Het is jouw eend, en het klink misschien allemaal een beetje zeurderig, maar straks ben je een jaar klussen en een paar mille verder, en mag het ding niet meer de weg op.

De opmerking ' het is maar een eend dus het zal zo'n vaart niet lopen' Komt niet van iemand die bij de rdw werkt, daar maken ze geen onderscheid tussen merken.

Tip: laat hem Schouwen en labellen voordat je demonteert, achteraf lukt het niet meer .

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1875
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 23 jan, 2015 23:09

schermer schreef:Mwoa, het blijft toch een eend. Dus je zou het aluminium plaatje van de oude koets op de nieuwe kunnen zetten. Dan veranderd die op papier niet. Is misschien niet helemaal zoals het hoort. Maar als je je eigen koets helemaal opknapt met elk plaatwerkdeel dat er te koop is heb je eigenlijk ook een andere, nieuwe koets, op het kleine stukje boven de voordeuren na. De 1/3 regel is eigenlijk alleen lastig wanneer je een kitcar bouwt.
Twee keer meegemaakt dat de rdw haast met een vergrootglas bestudeerde of dat plaatje wel op de originele koets zat en er niet 'gesjoemeld'. Was. Als bij de rdw blijkt dat het ' niet helemaal is zoals het hoord'. Dan nemen je het kenteken in en kan je je eend alleen nog als museumstuk gebruiken.

Ik reageer misschien een beetje fel maar het wordt nogal eens vergeten en dat komt er over een jaar een mislukt restauratieproject op marktplaats.

gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 23 jan, 2015 23:20

RobM ik begrijp je reacties volkomen. Beter vantevoren goed regelen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Jan2cvservice
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 jan, 2015 16:04
Locatie: Zwiggelte

Bericht door Jan2cvservice » vr 23 jan, 2015 23:45

Beter ff naar de rdw want ik heb het deze week weer meegemaakt!!

Iemand met een vals chassisnummer, valt door de mand
Kenteken in beslag genomen, meneer brengt u het chassisdeel met het oude nummer maar even langs krijgt u dan een rdw chassisnummer en uw kenteken terug. Geloof mij deze meneer heeft nu een gerestaureerde
Eend die alleen nog geschikt is als plantenbak.
De koets, het kenteken en ook nog eens een gegalvaniseerde chassis
Horen allen niet bij elkaar!

Ik zou de groene koets gewoon bij het geheel houden.
Blij dat ik eend.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » za 24 jan, 2015 08:18

Ik had voor de originaliteit ook de groene koets gerestaureerd.
De blauwe ligt nu ook behoorlijk uit elkaar.
Bij apk wordt enkwl gekeken naar kloppende nummers maar bij rdw kan dergelijke actie een plantenbak opleveren
Citroén rolls better than a Rolls!

Plaats reactie