Pagina 1 van 1

Wat is de normale compressie van een 2cv 6?

Geplaatst: za 24 jan, 2015 18:18
door dezilverlinde
Beste allen,

Om de heftige olielekkage op te lossen van mijn acadiane heb ik vorige week een olievulpijp revisie wissel gedaan. Hierna een onderdruk meting gedaan. En de motor lijkt te blazen als deze op toeren komt. Verdacht worden de zuigerveren, het blowby effect kan zorgen voor overdruk in het carter. Hij perst de olie dan ook lustig naar buiten!

Ik heb een compressiemeter gekocht en had vandaag tijd om te meten. Motor warm laten lopen, helaas wel stationair... Geen zin om in de sneeuw te gaan spelen vandaag...
Ik meette een gemiddelde compressie van 6 bar voor cilinder 1 en 7 bar voor cilinder 2. Dit lijkt me wat weinig.
Welke compressie hoort een acadiane te hebben? Zit ik op het juiste pad om de problemen op te lossen?

Groetjes Frank

Geplaatst: za 24 jan, 2015 19:15
door Thijs
Heb je de gasklep wel volledig open gezet tijdens het meten?

Geplaatst: za 24 jan, 2015 19:41
door dezilverlinde
Wat bedoel je precies Thijs? Heb bougies eruit gedraaid, meter erin gedraaid. En vervolgens met de startmotor de motor 4 slagen laten maken. Hierna las ik deze compressie af. Wat deed ik verkeerd?

Geplaatst: za 24 jan, 2015 19:46
door TB
Thijs bedoelt dat de gasklep helemaal open moet staan om een goede meting te doen. Of zoals ik het lees, volgas.

Ik dacht dat 10-11 bar ok was, maar ben ik niet geheel zeker van. Vast wel iemand die het weet. Ik denk dat het ook wel via de zoekfunctie te vinden is.

Hier wordt aangegeven dat boven 9 bar nog ok is.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=767 ... compressie

En hier dat onder ideale omstandigheden ong. 11 bar gemeten moet worden.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=122 ... compressie

Geplaatst: za 24 jan, 2015 20:20
door dezilverlinde
Oke,

Dat wordt morgen dus een nieuwe meting. Met gasklep vol open! Ben benieuwd naar het verschil..

Geplaatst: zo 25 jan, 2015 11:56
door dezilverlinde
Nu opnieuw een meting gedaan.
Wederom met stationair 'warm' gedraaide motor. Niet optimaal lijkt me.
Ik heb nu volgas gemeten de waarde van cilinder 1 is 8 bar, cilinder 2 9 bar.

Wat ik niet weet is of dit wat zegt over de staat van de zuigerveren. Wat ik wel weet is dat ik in de hogere toeren een blazende vulpijp heb. (deze is gereviseerd). Wat zou wijs zijn? Eerst vulpijp maar vervangen door een nieuwe om uit te sluiten dat de vulpijp die er nu op zit niet goed is?

Graag wat wijze raad.. :wink:

Geplaatst: zo 25 jan, 2015 12:39
door TB
Afgaande op de info uit soortgelijke topics heb je wel reden om de boel open te maken. De compressie is niet meer zoals zou moeten, maar verontrustend vind ik het ook niet echt. Als ie verder gewoon goed rijdt, waarom zou je de boel dan open maken is mijn gedachte. Kan altijd nog!

Ik denk dat het wel mogelijk is dat er blow by gassen zijn die voor overdruk zorgen. Maar het kan ook zijn dat de kleppen aan slijtage onderhevig zijn en dat je hierdoor compressie verliest. Of een combinatie van beiden.

Wil je zeker weten dat die gereviseerde vulpijp niet de oorzaak is dan zul je een andere moeten proberen. Dat is nog steeds de goedkoopste en makkelijkste variant. Of een goede zien te lenen om te testen. Ik denk dat je het dan wel hebt uitgesloten.

Geplaatst: ma 26 jan, 2015 20:17
door dezilverlinde
Vandaag even begonnen met uitsluiten in mijn zoektocht naar de storing. Een nieuw type vulpijp gemonteerd, die met het stalen klepje. Kleine €.150,00 euro lichter maar verrassend resultaat! De motor heeft weer onderdruk in het carter. Stationair zoog hij de vloeistof zowat naar binnen. Met gas geven ging de motor ook niet echt over tot blazen. Het lijkt nu allemaal keurig binnen de norm te zijn nu. Als het weer wat beter is zal ik een proefrit maken waaruit blijken zal of de olie lekkage nu verholpen is!

Geplaatst: ma 26 jan, 2015 21:14
door TB
Ok, nou die heb ik er ook op zitten en zoog direct alles naar binnen toe waardoor ik gelijk de olie kon verversen omdat er dus water bij zat...

Gelukkig bij jou dus niet het geval.

Ik had eigenlijk het idee dat je een 'normale' vulpijp zou proberen omdat je dan gelijkwaardige spullen erop zou hebben.

Dat deze vulpijp nu de oorzaak maskeert zou ook nog kunnen. Dat ding zuigt zo hard namelijk. Ben wel benieuwd wat er gebeurt als je rijdt. Zou mooi zijn om rijdend eens te meten.

Geplaatst: ma 26 jan, 2015 22:37
door Ramon
8 en 9 is niet heel slecht hoor. ik heb jaren gereden met 4 en 6