Dikkere massakabel ivm aansluiten versterker?

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
Plaats reactie
Joruhnt
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: do 21 feb, 2013 19:13
Locatie: Utrecht

Dikkere massakabel ivm aansluiten versterker?

Bericht door Joruhnt » do 5 feb, 2015 13:51

Hi,

Ik heb hier een 4-kanaals versterker die ik wil gaan inbouwenin mn eend.
Specs:
4 x 190 W output power.
4 channel PWM MOSFET Amplifier
2 Ohm stable stereo.
Super Bass.
Variable gain control.
High pass and low pass filter with variable crossover.
Fully protection system thermal/Short Circuit/Overloading.

Hier wil ik iig 2 speakers met max inputt 110w en nominale input 25w aanhangen en waarschijnlijk later nog es uitbreiden.

Is het hiervoor nodig om de massakabel (vanwege dat dunnere massakabeltje naar de koets) van de accu te vervangen voor een dikkere? Er zit nu een standaard massakabel in (van de jongens in Zutphen). Ik lees namelijk nergens dat iemand zijn/haar massakabel heeft vervangen, want die lijkt me niet geschikt voor al die extra ''jus'' die er straks doorheen moet of heb ik het mis??
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 5 feb, 2015 13:56

De massa-kabel is nu afgestemd op de startmotor...
Ga jij meer afnemen? :shock:

Joruhnt
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: do 21 feb, 2013 19:13
Locatie: Utrecht

Bericht door Joruhnt » do 5 feb, 2015 14:17

mmm, nog niet eens over nagedacht:P. In de versterker zitten 2 zekeringen van beide 20A dus dat komt niet eens in de buurt van het vermogen van de startmotor:) (200-250A?)
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 5 feb, 2015 17:04

Als je werkelijk 2x20A=40A gaat afnemen dan kan de dynamo (30A) het niet bijbenen en zal je accu leegraken.
Maar waarschijnlijk is de werkelijk stroom lager dan 2x20A.
Mocht je echt veel stroom nodig hebben dan is het plaatsen van een Visa-dynamo nog een optie (40A).

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » vr 6 feb, 2015 15:42

in principe is je koets massa, en die zit op je chassis en je chassis zit weer vast aan je versnellings bak en die heeft wel een dikke massa kabel.

Mijn advies zou zijn, trek een 20 mm2 voor de plus en eenzelfde dikte voor de min kabel vanaf de accu. De plus goed zekeren en dan is het helemaal in orde.

Ik had dat met 4 keer 50 mm2 gedaan, maar ik had een wat overdreven install.

In feite is dat kleine kabeltje echt bedoeld voor de massa van de koets, achter lichten, deel van dashboard en binnen verlichting te ondersteunen. Omdat de bak in rubber hangt en de koets vaak slecht massa maakt met de rest.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Joruhnt
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: do 21 feb, 2013 19:13
Locatie: Utrecht

Bericht door Joruhnt » vr 6 feb, 2015 17:35

Dank voor de reacties! Vandaag de boel aangesloten en we hebben geluid. Voor de bekabeling ben ik naar een caraudiozaak geweest en daar werd me verteld dat 10mm2 voor de voeding en massa voldoende was. Is 20mm2 wat ik minimaal nodig heb of kan het ook met 10mm2?

Verder viel me op dat ik een plop-geluid (niet heel hard, maar wel irritant) heb bij het uitschakelen van de radio en versterker (via remote). Op diverse forums lees ik verschillende oorzaken (slechte massa versterker en/of radio, versterker maak direct contact met koets etc.). De versterker heb ik op een houten plank staan dus die makt geen contact met de koets. De massa van de versterker moet ik nog checken en massa van de radio is volgens mij goed. Bedrading maakt ook nergens contact. Kan het nog iets anders zijn? Ik lees diverse keren dat je ook een schakelaar tussen de remote-kabel kan leggen om de versterker uit te schakelen en daarna de radio pas. Maar in een aparte schakelaar heb ik niet echt trek in (kvind het ook mooier als de versterker automatisch uitgaat:) ).
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 7 feb, 2015 21:55

deze site geeft info over kabeldikte http://www.12vhifi.nl/kabelframe.html

op de rest staat nog veel meer info.

zo'n plop kan komen door te dunne kabels naar de radio, die moet opeens een puls geven naar de versterker.

Een andere oorzaak die vaker voorkomt is een signaal kabel. Soms zitten de kabels net wat rot of is er een externe massa tegen de massa van de rca (signaal kabel buitenkantje van de aansluiting bv.)
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
Locatie: Rotterdam

Bericht door Maus0611 » do 30 apr, 2015 20:21

Ik heb een losse versterker zonder radio in de eend. Draadje vanaf het contactslot getrokken voor de schakeldraad van de versterker, en een 10mm2 kabel van accu naar versterker. De bron is een minijack-tulp kabeltje naar voren, met een telefoon eraan. Ook ik heb een plopje op het moment dat de versterker z'n relais inschakelt, enkele seconden na contact. Volgens mij niets geks. Je kunt wel proberen om het volume (of gain) op je versterker wat zachter te zetten.

Joruhnt
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: do 21 feb, 2013 19:13
Locatie: Utrecht

Bericht door Joruhnt » di 2 jun, 2015 15:53

Aangezien het fijn is als je uiteindelijk ook de oplossing voor een probleem terug kan vinden.
In mijn geval de 'plop' bij het uitschakelen van de radio (en dus versterker).

Bij het controleren van de aansluitingen bij de speakers bleek dat ik de plus en min had omgedraaid. Ik had dan ook de speakerkabels random aangesloten en niet gelet op plus/min(doh!). Bij het juist monteren van de kabels (plusuitgang versterker op plusingang speaker) was mijn 'plop' verdwenen en kan ik met een gerust hart mijn soundsystem uitzetten.

Nu nog een keer een subwoofer plaatsen voor de nodige bas, maar waar deze dan weer moet:S...

Das voor een volgende keer
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69

Plaats reactie