Pagina 1 van 2

Advies gevraagd voor reis door Frankrijk

Geplaatst: do 12 feb, 2015 13:38
door Peter Parker
In september wil ik een paar weken door Frankrijk rijden met mijn eend. Dat vind ik best spannend, want ik ben Nederland nog niet uitgeweest. Wat adviseren jullie om mee te nemen voor reserve onderdelen?"Hebben jullie ook advies hoe ik mijn reis zou kunnen plannen. Iemand misschien zelf dit ooit wel eens gedaan?

Geplaatst: do 12 feb, 2015 13:45
door Tom Duckpower
ANWB pas met vervangende auto buitenland.. :lol:

Ik nam eerst altijd een bobine mee, dyamo, en wat ander klein spul.
Tegenwoordig alleen een bobine en een ventilator naast een standaard gereedschapsetje, met daarbij een pijpsleutel 14 voor de ventilatorbout.

Verder niks (meer)..

Reizen, ik ben al een paar keer gewoon met de eend lekker binnendoor door frankrijk gereden in juli/augustus. Niks geboekt of gepland van te voren, maar lekker van camping naar camping gereden. Altijd een plekje kunnen vinden op een camping. Zeker als je binnendoor rijdt kom je voldoende campings tegen.

Geplaatst: do 12 feb, 2015 14:03
door André Post
Inderdaad de bobine, extra setje puntjes en een setje gereedschap waarmee je het meeste los kan krijgen.
Wat fijn is als je campings op je navigatie hebt staan.
Om een uur of 4, 5 smiddags zoek je gewoon de dichtstbijzijnde camping op.
Het ergste wat ik dan had was dat een aantal campings niet meer bestonden.

Geplaatst: do 12 feb, 2015 14:31
door schermer
Ty wraps, ducktape (ook handig voor je tent), stukje koperdraad, 5 liter benzine en een flesje olie.

Geplaatst: do 12 feb, 2015 14:38
door RobM
wel eens met een eend naar en door de pyreneën en terug gereden. Alles over A en B wegen, zelfs route national vermeden. De tank is dan erg klein; een 5 liter tankje deed wonderen.
Remblokken vóór waren onderweg versleten maar die konden we bij het eerste beste citroën pompstation kopen. En van het kontaktslot brak een pin af; auto op stuurslot. Dus een vijl en hamer om het kontaktslot te mollen.

Als je een reisverzekering neemt met vervangend vervoer wel vantevoren cheken of ze je eend repatrieren. Eens met een defecte gerestaureerde Honda 750 f in de buurt van Bremen gestaan. Omdat de dagwaarde op papier te laag was wilde de ANWB het ding niet mee terug nemen. Gelukkig had de chauffeur die het vervangend vervoer kwam brengen verstand van motorfietsen.

Gr Rob

Geplaatst: do 12 feb, 2015 15:09
door Tom Duckpower
RobM schreef:Als je een reisverzekering neemt met vervangend vervoer wel vantevoren cheken of ze je eend repatrieren. Eens met een defecte gerestaureerde Honda 750 f in de buurt van Bremen gestaan. Omdat de dagwaarde op papier te laag was wilde de ANWB het ding niet mee terug nemen. Gelukkig had de chauffeur die het vervangend vervoer kwam brengen verstand van motorfietsen.
Mijn Ami uit 1968 (niet getaxeerd, dus dagwaarde zal nihil zijn) is na de wereldmeeting in spanje netjes gerepatrieerd vanuit Spanje naar huis. Ik kreeg netjes een nieuwe Honda Civic mee voor de resterende week vakantie.
Wellicht dat het met een motor anders is

Geplaatst: do 12 feb, 2015 15:31
door guido
spanningsregelaar wil ook al eens stuk gaan

en uiteraard een sleuteltje 11 niet vergeten

Geplaatst: do 12 feb, 2015 18:41
door supercees
verplicht mee in de auto in frankrijk: gevarendriehoek en een reflecterend vest voor elke inzittende. daarnaast, als je een navigatiesysteem meeneemt, deze mag niet de flitspalen kunnen aangeven. zit deze optie er op, dan is uitzetten van deze functie niet voldoende, het moet er echt af. zelf gaan wij elk jaar 3 weken naar frankrijk in de zomervakantie en vaak nog een weekje in mei of in de herfstvakantie. na jarenlang allerlei onderdelen meegenomen te hebben ben ik daar mee opgehouden, je hebt toch nooit het goede bij je of, beter nog, ze niet nodig gehad. mijn enige pech ooit onderweg in het buitenland (vele duizenden kilometers), was in schotland waar de ruitenwissermotor er mee ophield. wel altijd een jerrycan mee en die altijd gevuld houden, dat redt je echt af en toe. als je eend goed onderhouden is en je maakt in nederland ook gewoon je kilometers, dan gaat dat in frankrijk ook gewoon.

Geplaatst: do 12 feb, 2015 20:13
door Bertje Beige
Ik heb in Frankrijk gestaan met een gebroken gaskabel; kijk deze en ook de koppelingskabel even goed na voor vertrek!
En hoe zijn de koolborstels van de dynamo?

Geplaatst: do 12 feb, 2015 20:22
door David
Je kunt twee dingen doen:

1. Je neemt allerlei reserve onderdelen mee. (want je weet dan bijna zeker, dat er bijna altijd iets dufs kapot gaat wat je net niet bij je hebt, alles wat je bij je hebt blijft namelijk heel)

2. En dus neem je niets mee......want je gaat naar Frankrijk :lol:
Waar ik ook ooit in Frankrijk met de eend geweest ben, zodra ik de motorkap open deed had ik hulpvaardige Fransen om mij heen :lol:
En heel veel leuke contacten :wink:

Dus kies maar :lol: :lol: :lol:

Geplaatst: do 12 feb, 2015 22:01
door Dyane
Voordat je onderweg gaat gewoon veel zaken controleren of het goed is. Dat scheelt een hoop. Remolie vervangen, remblokken controleren etc.

Geplaatst: do 12 feb, 2015 23:05
door schermer
Gewoon gezond verstand. Hoeveel kilometer rij je per jaar? En dan zal in die paar weken vakantie je eend in ene totaal aan zijn eind zijn. Check van tevoren de belangrijke dingen en voor de rest? Maar de 5 liter benzine is echt handig. Vooral op de snelweg liggen de tankstations in het buitenland een stuk verder uit elkaar.

Geplaatst: vr 13 feb, 2015 09:37
door David
Dyane schreef:Voordat je onderweg gaat gewoon veel zaken controleren of het goed is. Dat scheelt een hoop. Remolie vervangen, remblokken controleren etc.
Lijkt mij handig dat je dit soort zaken altijd bij houdt......
Niet alleen voordat je op vakantie gaat......toch?

Geplaatst: ma 16 feb, 2015 20:34
door Peter Parker
Dank jullie wel voor de tips. De eend wordt goed onderhouden, maar ik ben zelf een beetje een schijterd op dit gebied. Het lijkt me gaaf om een reis met haar te maken op goed geluk. Voor mij ook een manier om even los te zijn van alle stress de afgelopen jaren. Werk en ziek zijn en voor je het weet ben je de 50 jaar voorbij.

Geplaatst: wo 18 feb, 2015 09:25
door Kulio
In Frankrijk moet je verplicht veiligheidsvesten in de auto hebben en bij pech moet je aan de veilige kant uitstappen. Je zal via Belgie Frankrijk bereiken. In Belgie is een brandblusser in de auto verplicht.

Kijk verder nog even op de ANWB site voor afwijkende Franse verkeersregels.