interval schakelaar op ruitenwisser

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 16 feb, 2015 18:14

Hier vindt je het schema van de Velleman kit.
http://www.velleman.eu/downloads/0/mini ... _mk111.pdf
Rechts onder staat het relais getekend. De Com aansluiting verbind je met de Bc aansluiting van de schakelaar. De NC aansluiting verbind je met de Bc aansluiting van de ruitenwissermotor. De NO verbind je met de plus, deze is het makkelijks af te takken van de N aansluiting van de schakelaar.

@Toon, je hebt dan waarschijnlijk ook een schakelaar met twee aansluitingen. Gebruik dan de contacten COM en NO van de Velleman print.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » zo 22 feb, 2015 23:00

Vanmiddag het Velleman kitje mk111 in elkaar gesoldeerd.

Nu de uitdaging nog, het aansluiten in de Eend..... :?
Eendracht maakt macht.

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Bericht door Sjaak S. » vr 6 mar, 2015 22:31

tijdje terug heb ik dit topic geopend, en ik kan nu zeggen:het is gelukt! Met dank aan allen, met name Boudewijn voor de reakties. Ik heb nu een (regelbare) interval schakelaar op een 4 polige motor, én een intervalschakelaar in mijn andere eend met een 2 polige motor. Ik heb van beide een schema getekend in "Jip en Janneke" taal wat ik met alle plezier naar belangstellenden wil mailen. ( ik heb nl geen idee hoe ik hier een tekening moet plaatsen)
groeten Sjaak
my other car is......... ook een eend.

Gebruikersavatar
toon beekers
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 10:22
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Bericht door toon beekers » za 7 mar, 2015 10:27

Hallo Sjaak,

Graag mailtje van je schema, voor de twee draad aansluiting, oude type.
Bij voorbaat dank.

MVG Toon
Méhari 1973 vert tibesti, mooi groen.
2cv6 special 1981.

HYvonne
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 5 dec, 2016 13:55

Vellemankit K2599

Bericht door HYvonne » wo 11 jan, 2017 22:42

Even een nieuw vuurtje onder dit topic.

Ik heb een Velleman kit K2599 gebouwd, dat is een ruitenwisserinterval die perfect werkt als de auto stilstaat, met de motor uit. De interval heeft 3 standen met intervallen van resp 15, 10 en 5 seconden. Zodra de motor loopt dan zijn die intervallen helemaal de weg kwijt, dwz op alle drie standen gaat de wisser ongeveer om de seconde. Het lijkt of dat alle intervallen ineens verkort zijn. Ik heb de stroom via de aansluiting van de normale ruitenwisserschakelaar aangesloten volgens
het schema wat hierboven staat.
Dus: als de motor niet loopt functioneert de interval zoals het hoort, met draaiende motor slaat deze " op hol". Heeft iemand enig idee welke fout ik kan hebben gemaakt of wat hier een oorzaak van kan zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Jacques

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » do 12 jan, 2017 18:23

Ik heb eens een elektro cursus gedaan, en een van de schema's die we toen in een test opstelling hebben gemaakt werkte bij mij niet. Op advies van de leraar een grote elco over de + en - van de voeding aan gesloten en het probleem was opgelost. Misschien ook voor jouw een oplossing, maar vraag mij niet hoe groot de elco moet zijn.
Het probleem zat in een niet geheel stabiele spanning, iets wat je ook hebt met lopende motor.
Schultenbräu das ist mein Bier !

HYvonne
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 5 dec, 2016 13:55

Bericht door HYvonne » vr 13 jan, 2017 10:08

OK Boudewijn,
ik ga hier mijn licht eens over opsteken en zal hier mijn bevindingen ook hier plaatsen.

HYvonne
Beginner
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 5 dec, 2016 13:55

Bericht door HYvonne » vr 13 jan, 2017 10:31

OK Boudewijn,
ik ga hier mijn licht eens over opsteken en zal hier mijn bevindingen ook hier plaatsen.

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re:

Bericht door bebe » zo 26 mar, 2023 12:45

Boudewijn schreef: ma 16 feb, 2015 18:14 Hier vindt je het schema van de Velleman kit.
http://www.velleman.eu/downloads/0/mini ... _mk111.pdf
Rechts onder staat het relais getekend. De Com aansluiting verbind je met de Bc aansluiting van de schakelaar. De NC aansluiting verbind je met de Bc aansluiting van de ruitenwissermotor. De NO verbind je met de plus, deze is het makkelijks af te takken van de N aansluiting van de schakelaar.
Pfff, 7 jaar later en ik zit hier nog eens mijn hoofd over te breken... Zet je de extra schakelaar, die je gebruikt om het Velleman relais in te schakelen, tussen de +12v ingang van het Velleman ding? Volledig los, parallel aan de originele schakelaar voor de ruitenwissers? De com aansluiting van het Velleman kitje komt dan aan de bc aansluiting van de originele schakelaar?
Ik voel me zo dom...
Eendracht maakt macht.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: interval schakelaar op ruitenwisser

Bericht door RobM » zo 26 mar, 2023 14:21

zo kan ie:



Afbeelding

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: interval schakelaar op ruitenwisser

Bericht door bebe » zo 26 mar, 2023 16:27

Bedankt Rob, maar nog wat te abstract voor mij. Wel fijn dat je de draadkleuren erbij geeft (begrijp dat die nog wel eens kunnen verschillen).

Vermoed dat ik het pas begrijp met een tekening van het Velleman ding, de aansluitingen daarvan, de extra schakelaar en waar die draden dan vervolgens aangeknoopt worden.
Nu zie ik een losse schakeling, wat is dan de schakeling, en een relais in jouw tekening, en dan ben ik de weg kwijt. Begrijp wel dat er op dat Velleman ding een relais zit dat uiteindelijk iets doet met no en nc, maar hoe sluit je nou no, nc, com, 12v en gnd aan. En waartussen komt dan die nieuwe aan/uit intervalschakelaar? Tussen 12v van het Velleman ding? Ik zoek eigenlijk een tekening op basisschool niveau...

In het verleden waarschuwingslichten, ruitensproeiermotortje etc. aangesloten, geen probleem. Deze gaat me echt boven de pet.
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: interval schakelaar op ruitenwisser

Bericht door Boudewijn » zo 26 mar, 2023 19:49

Je moet het eigenlijk zien als twee aparte schema's. Je hebt één schema voor de verbinding van de Velleman print met de ruitenwisser schakelaar en het aansluiten van de Velleman print op de 12 volt voeding is het andere schema.

Het schema voor de ruitenwisser schakelaar zie je hier onder.

Afbeelding

De Velleman print zelf heeft een plus en een min nodig. In de plus kabel zet je een schakelaar zodat je de interval ook uit kunt zetten.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: interval schakelaar op ruitenwisser

Bericht door bebe » zo 26 mar, 2023 19:51

Bedankt Boudewijn,

Duidelijk, nu gaat het me lukken
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: interval schakelaar op ruitenwisser

Bericht door Data58 » ma 27 mar, 2023 10:35

Als je deze schakeling toepast. Zo heb ik het ook aangesloten. Dan betekent dat wanneer je de ruitenwissers aan hebt deze schakeling niet actief is. Deze wordt alleen actief wanneer je de schakelaar voor de ruitenwisser uit hebt.
Zelf heb ik een potentiometer, dat is de regelbare weerstand (daarmee regel je het aantal keren wissen), met een schakelaar erachter gekocht. Dus je schakelt eerst de spanning voor je interval in en daarna regel je het aantal keren wissen.
Wil je weer naar normaal wissen. Dan interval uit en de ruitenwisserknop weer aan.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: interval schakelaar op ruitenwisser

Bericht door bebe » za 8 apr, 2023 13:00

Yes, we hebben een interval! Bedankt voor jullie hulp allemaal.
Eendracht maakt macht.

Plaats reactie