Vragen m.b.t. dorpel inlassen

Stel hier je vragen over lassen.
Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 3 mar, 2015 11:29

Nou, de dorpel zit er in. Helemaal passen deed het niet. Maar op een andere manier dan hier wellicht genoemd wordt.

De bout voor het voorspatbord is op de oude plek gekomen in de paravan. De gaten voor de gordelbevestiging kwamen daarme precies uit. Alleen het boutje voor het achterspatbord kwam niet goed uit. Deze zat circa 1,5 centimeter te ver naar achter en zit dus achter het spatbord verstopt nu.

Het gat in de paravan zat niet helemaal op de juiste plek (er zijn al eens eerder dorpels vervangen). Die zou feitelijk circa 1,5 naar voren moeten. Dan zou het boutje voor het achterspatbord ook op de goede plek komen. Echter zouden dan de bevestingspunten voor de gordel totaal niet aansluiten bij het gordelstuk wat op de bodemplaat zit. Nog vergeleken met een andere eend: de gordelbevestigingspunten op de bodemplaat zaten precies op de goede plek dus dat was het probleem niet.

Ik heb de dorpels bij een eendenboer besteld (circa 65 per stuk) - dus weet niet wie de fabrikant is. Het zijn zincor dorpels met bout voor het voorspatbord, bevestingspunten voor de gordel en boutje voor het achterspatbord.

Afbeelding

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » di 3 mar, 2015 17:05

Is altijd lastig als er al eerder plaat werk is vervangen.
Zoals we allemaal weten was dat niet altijd van de beste kwaliteit. Nu tegenwoordig de pas vorm steeds dichter bij origineel komt en dat is naar mijn mening zeker het geval.
Moet je dus weer smokkelen aan alle kanten om het weer aan sluitend te maken op het oude..
Als je de hele onder kant in 1 x zou doen zou je de koets diagonaal van maat kunnen veranderen. Maar kan het niet zien van af hier en er zijn nog tien tal andere factoren waar het aan zou kunnen liggen. Van alle kanten 2 mm en je hebt zo een centimeter verschil aan het eind.
Als de deuren maar weer een beetje normaal dicht gaan dan heb je het goed gedaan want dat valt lang altijd niet mee.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Davistev
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 25 dec, 2016 14:32

Bericht door Davistev » zo 8 jan, 2017 18:11

Hallo ik zit dit even te lezen omdat ik ook aan een nieuwe dorpel toe ben.
Ik ben een beginner ! Ik snap dat de dorpel aan de b en c stijl moet vast gelast worden. Maar aan de uit einde van de dorpel zit aan de ene kant de moer van de spatborden en aan de andere kant vraag ik mij af waar wordt uiteinde aan vast gemaakt ?

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » zo 8 jan, 2017 18:21

Ik snap je vraag niet helemaal, aan beide kanten zit namelijk een bout/moer voor een spatbord.

De voorkant van de dorpel (A-stijl, voorspatbord) zit origineel gepuntlast aan de onderkant van de parafan, de naar binnen staande flens van de voetenbak en het verticale plaatje dat vast zit aan de deurbevestigingsplaat.

De achterkant (C-stijl, achterspatbord) zit aan de onderkant met de binneste felsnaad gepuntlast aan de koets (onderkant van de koker van de achterbank). Dit is echt een roestlocatie, deze las ik vaak alternatief vast. De bovenkant van de dorpel valt in de uitgehapte c-stijl en zit hier met een rups aangelast

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » vr 21 jul, 2017 11:19

ook ik ga aan de dorpel beginnen, en ben me aan het in lezen...

Denk dat het wel gaat lukken met alle goede tips, alleen vraag ik me af;
ik heb de achterdeur er nog in zitten (origneel met rubber&popnagel bescherming nog in goede staat) Moet de deur er uit, of is het handig dat hij er in blijft (tijdens het hele proces of....

Dus, deur er helemaal uit, tijdelijk uit of lekker laten zitten, dat is de vraag...
onder druk wordt alles vloeibaar

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 21 jul, 2017 14:30

Als de dorpel er uit is dan hangt de achterdeur aan de b stijl die alleen bovenaan vast zit. Dat lijkt me niet goed. Ik zou de deur er uit halen. Als de nieuwe dorpel op zijn plaats wordt gehouden met griptangen even het deurtje er in om te passen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » vr 21 jul, 2017 17:31

Voordat je de dorpel er uit haalt, eerst verstevigingen er in lassen om de b-stijl op zijn plaats te houden. Daarvoor is het ook handiger als de deuren er uit zijn.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Plaats reactie