Pagina 1 van 3
Staat chassis?
Geplaatst: do 26 feb, 2015 22:16
door Jor
Hallo,
Ben beetje nieuw in het eendengebeuren en heb er 1tje op het oog.
Maar twijfel wat over het chassis...
Kunnen jullie jullie advies eens geven over de staat?
Thanks!
Jor
http://s581.photobucket.com/user/aroomw ... sort=3&o=0
Geplaatst: do 26 feb, 2015 22:21
door AZL57
Hij lijkt redelijk maar de iets golvende rand kan door roest veroorzaakt zijn. Goed checken met een schroevendraaier op mogelijk slechte plekken. Op een brug is het eenvoudiger.,
Geplaatst: do 26 feb, 2015 22:22
door blanc/rouge2cv
ziet er wel netjes uit maar zo kan je er niks van zeggen er kan zoveel aan de hand zijn wat je niet kan beoordelen op een foto
Geplaatst: do 26 feb, 2015 22:50
door DucKKnutsel
Heeft in ieder geval recent onderhoud gehad vers koper vet op de schokbrekers bouten trekogen mooi schoon.
Het lijkt of er aan gelast is links hoeft niet erg te zijn als het er maar in zit en niet op en dan dicht geklaait met tectyl.
Geplaatst: do 26 feb, 2015 22:51
door TB
Zie er zo niets raars aan, maar vermoed wel dat dit chassis al eens gewisseld is. Kan dat zo zijn? Of het is in onder handen genomen. Gezien de borging van de asbouten die los is geweest.
Dikke laag tectyl, kan er niet onder kijken. Bij asbevestiging in elk geval geen opbolling door roest.
Geplaatst: do 26 feb, 2015 23:02
door Jor
Bedankt voor jullie reacties!
Hij is inderdaad reeds uit elkaar geweest. Het koetswerk is helemaal opnieuw gespoten maar blijkbaar was er nog geen nood om het chassis te vervangen...
Er zouden wel 2 platen gelast zijn in het chassis... Dat is de info die de verkoper mij geeft...
Geplaatst: vr 27 feb, 2015 08:56
door Oiseau blanc
Het chassis ziet er nog redelijk uit. Mijn vermoeden is dat het chassis opengemaakt is om de binnenkant te inspecteren, vandaar de golvende rand.
Het belangrijk naar het voorste deel van het chassis te kijken. Als er problemen zijn, spelen deze zich meestal af aan de bovenzijde bij de voetenbak, en aan de onderzijde ter hoogte van de vooras. Kijken, krabben en steken met een schroevendraaier(mits akkoord van de eigenaar natuurlijk) maar!
Ik ben ook benieuwd wat die 2 metalen strips zijn aan de onderzijde...
Geplaatst: vr 27 feb, 2015 09:08
door Jor
De kleine plaat, nog niet ingesmeerd met antisteenslag is bedoeld om de bouten die de as vasthouden te borgen, zodat ze niet kunnen losschroeven bij het rijden is mij verteld...
Geplaatst: vr 27 feb, 2015 09:12
door RobM
Hij is uit elkaar geweest, dus is er aan gelast of het chassis is gewisseld. Dan
heel, heel erg goed kijken if het nummer nog wel origineel is. En niet zelf ingeslagen. Het nummer moet op de rechter voorpoot van het chassis zit, kijken of er aan die poot gelast is , en kijken of. Er zowel voor als achter het nummer een Chevron, zo'n citroen tekentje staat.
Zei de ervaringsdeskundige die eens een eend heeft mogen slopen omdat ie dacht: ach, dat zal toch wel goed zitten?
Gr Rob
Geplaatst: vr 27 feb, 2015 09:21
door TB
Als het een origineel chassis betreft dan moet het met het nummer goed zitten. Tenzij.... er een ander nummer ingelast is oid. Gewoon goed kijken.
Heeft de verkoper geen foto's van het werk dat eraan gedaan is? Dan zou je de staat van t chassis kunnen beoordelen voordat eraan gelast werd.
Geplaatst: vr 27 feb, 2015 09:32
door Jor
Hij wordt gekeurd verkocht voor dagelijks gebruik. (in België) Dus ik vermoed dat daar ook wel naar het chassisnummer gekeken wordt dan? En dat ze daar met de schroevendraaier op pad gaan, niet?

Geplaatst: vr 27 feb, 2015 10:30
door dyane_maniac
ik weet niet hoe de belgische keuring is, maar de NL-se keuring kijkt alleen naar de juistheid van het nummer in de zin van klopt wat er staat met wat er in de papieren staat. niet of het het originele nummer is.
ik ben vooralsnog iets voorzichtig met durven te zeggen dat het chassis er redelijk uitziet. van de buitenkant kan het er best goed uitzien allemaal.
ik zou echt even zelf met een schroevendraaier stevig en hard prikken. ook een goeie is met vlakke hand of hamer op de onderkant van chassis een klop geven. hoor je dan geritsel van roest dan is dat geen goed teken
Geplaatst: vr 27 feb, 2015 10:34
door Jor
Ik heb nog eens extra navraag gedaan bij de verkoper en hij verteld me ook dat de holle ruimten behandeld zijn tegen roest. Geen idee hoe je daar aan kan?...
Geplaatst: vr 27 feb, 2015 10:55
door Oiseau blanc
Holle ruimten van het chassis zijn te behandelen door met een verfspuit met bijvoorbeeld RX5 of/en 7 door de spuiten.(spuitbus met slangetje kan natuurlijk ook). Dergelijke behandeling is essentieel bij dagelijks gebruik.
Geplaatst: vr 27 feb, 2015 13:09
door RobM
Jor schreef:Hij wordt gekeurd verkocht voor dagelijks gebruik. (in België) Dus ik vermoed dat daar ook wel naar het chassisnummer gekeken wordt dan? En dat ze daar met de schroevendraaier op pad gaan, niet? :-)
Van België heb ik geen verstand.
In Nederland: bij de apk wordt gekeken of het correcte nummer er in staat. En bij de rdw (waar jij gaat komen voor import) gaan ze kijken of het originele nummer er nog in staat.
De aanname " hij is gekeurd dus het zal wel kloppen". Is dus niet waar.
Dit lijkt altijd ontzettend gezeur maar je zal de eerste niet zijn die zijn pas gekocht eend niet kan gebruiken maar alleen ter decoratie in de tuin kan zetten.
Gr Rob