Pagina 1 van 2

Ashoes zelf vervangen?

Geplaatst: di 3 mar, 2015 11:21
door Twécévé
Mijn 2cv staat momenteel bij de Citroen dealer voor APK. In een ashoes zit een gaatje. Deze kunnen ze - na goed schoongemaakt te hebben- met een speciale kit dichtmaken. Dit kost 40 euro.

Is het vervangen van een ashoes een beetje zelf te doen? Ik heb namelijk wel eens van mensen gehoord dat ze alles aan de eend zelf doen behalve het vervangen van de ashoezen. Omdat het een vies en vervelend karweitje is. ??

Geplaatst: di 3 mar, 2015 11:38
door GJ2CV
Ashoesen zijn prima te vervangen. Ik vind het nog leuk ook. Lekker vet.
De wielzijde gaat het snelste kapot. Deze kost ongeveer 8 euro.
De reparatie duurt ongeveer 30 min
Succes

Geplaatst: di 3 mar, 2015 12:07
door RobM
ja, is een eitje.
wielzijde: ashoes vooraf binnenstebuiten drukken

Gr Rob

Geplaatst: di 3 mar, 2015 12:08
door Twécévé
Smerig werkje dus maar goed te doen

Geplaatst: di 3 mar, 2015 13:54
door blanc/rouge2cv
Jeetje 40 Euro voor een beetje schoonmaken van de hoes en een druppeltje lijm .
Gewoon zelf doen leer je ook weer wat van je 2CV en het is heel makkelijk te doen en vervang gelijk alle 2 de hoezen van de as .
Motorkap en scherm verwijderen, wiel eraf , even op de handrem om je wielmoer los te maken , en aan de bakzijde los maken dan is ie er tussen uit en kan je de hoezen vervangen , pas op met de nieuwe hoezen als je ze over de as trekt dat je dat niet met een scherp hulpmiddel doet anders heb je er zo een gat in gewoon een beetje vet en gepast erover heen trekken .
Doe je best .

Geplaatst: di 3 mar, 2015 16:17
door jorisvdh2cv
moterkap er af voor een hoesje te vervangen ? dat is nergens voor nodig



gr joris

Geplaatst: di 3 mar, 2015 16:20
door RobM
ik kon bij mijn vorige eend de as zo loskrijgen:
-auto op de krik tot wiel helemaal vrij is
-stuur in uiterste stand ( zelf even kijken welke)
-nu wil de steekas uit de kant van het wiel.

maar ik weet niet of dat standaard is.

Gr Rob

Geplaatst: di 3 mar, 2015 16:34
door dyane_maniac
ik zou m anders bij de remschijf losmaken en niet die grote moer. Als je die moer loskrijgt door m alleen op de handrem te zetten dan zat ie niet op het juiste moment vast. ik meen uit mn hoofd iets van 40kgm. oftewel best wat werk.

maar volgens mij werkt opkrikken en insturen ook idd

Geplaatst: di 3 mar, 2015 16:38
door Tom Duckpower
Ik haal alleen spatbord er vanaf...
As los bij de bak.. Dat deel van de wielzijde afhalen en dan de hoes wielzijde vervangen met de as nog in de naaf.. heb je iets meer stevigheid.

half uurtje per kant is voor mij haalbaar

Geplaatst: di 3 mar, 2015 18:07
door DucKKnutsel
En als je helemaal geen gereedschap zin of tijd hebt en je wilt toch die apk, plak je er gewoon een bande plakker op werkt tijdelijk prima. 40 euro niet goed wijs mijn en denk toch bijna alle apk mannen zou zoiets gewoon gratis doen.

Geplaatst: di 3 mar, 2015 21:44
door Thijs
Om ashoezen te vervangen hoef je helemaal geen wielen of spatborden te verwijderen.
Als je een Dyane hebt word je hier vanzelf creatief in.
Mocht je de aandrijfassen bij de remschijven losdraaien let dan op dat deze moeren en bouten op het juiste moment en met Loctite vastgezet moeten worden.
Een andere mogelijkheid is nog het motorblok een beetje op te tillen met een krik en het chassis ook aan 1 kant op te krikken tot het wiel van de grond is.
Dan kun je de as zo uit elkaar pakken.
Koop trouwens de beste ashoezen die je kunt krijgen dan hoef je niet gauw weer (en doe ze bij voorkeur allemaal aan die zijde).

Geplaatst: di 3 mar, 2015 22:22
door blanc/rouge2cv
De motorkap en scherm haal ik altijd weg om lekker de ruimte te hebben en is een fluitje van een cent .

Geplaatst: di 3 mar, 2015 23:55
door Thijs
Bij een Dyane!?

Geplaatst: wo 4 mar, 2015 10:23
door blanc/rouge2cv
Thijs schreef:Bij een Dyane!?
Nee bij een 2CV want daar gaat deze topic over

Geplaatst: wo 4 mar, 2015 11:56
door dyane_maniac
Thijs schreef: Mocht je de aandrijfassen bij de remschijven losdraaien let dan op dat deze moeren en bouten op het juiste moment en met Loctite vastgezet moeten worden.
is dit zo?? Nog nooooit gedaan. gewoon goed vastdraaien. Ik kan me ook echt niet voorstellen dat deze op moment vastmoeten. okay ze moeten vast genoeg, maar iets vaster dan het minimale moment kan m.i. geen kwaad.

okay als de handleidingen iets anders zouden zeggen ga ik niet anders adviseren, maar m.i. is dit bij deze bouten nou niet echt van belang