Pagina 1 van 2
Groen systeem, horen er rubbertjes op de remleidingen?
Geplaatst: ma 9 mar, 2015 18:34
door Ztorm
Hallo allemaal.
Heb remleidingen vernieuwd. Eend is van 86 dus groen systeem.(toch?)
Kon de wartels van de nieuwe leidingen mooi in de remcilinders etc draaien maar raak nu even in verwarring. Zag laatst ergens (weet even niet meer waar) dat er om de remleiding
waar hij bijvoorbeeld de cilinder ingaat nog een rubbertje zou moeten zitten.
Voor de afdichting?.
Ís dat voor zover jullie weten zo, ofkan ik het gewoon zo laten.?
Straks moet de koets erop en dan kan ik er niet meer zo goed bij als dat nog aangepast moet worden....
Wie weet dit?
Alvast bedankt!
Geplaatst: ma 9 mar, 2015 18:46
door Bertje Beige
Op de leidingen horen inderdaad leidingrubbertjes, en die moeten die wel geschikt zijn voor LHM, zoals deze:
http://citroparts.com/2CV/Brakes/Brake_ ... ml?lang=NL
Geplaatst: ma 9 mar, 2015 18:50
door AZL57
En als de oude er nog in zitten, die kun je met een schroefje eruit halen.
Geplaatst: ma 9 mar, 2015 19:09
door Ztorm
Dank voor de input.
Maar gatsie. Dat betekent dus alles los halen en die dingetjes er tussen frutselen.
Bij demontage ben ik zie niet tegengekomen...
Ik hoop niet dat ik alles nu te vast heb gezet.
Zit dit dan altijd in het groene remsysteem?
Geplaatst: ma 9 mar, 2015 19:10
door RobM
Ja. Ook in de andere remsystemen.
Wel even doen; je kan er nu nog goed bij. Heb je de oude remcilinders gebruikt? Dan zitten ze er misschien nog wel in.
Gr Rob
Geplaatst: ma 9 mar, 2015 19:27
door Ztorm
Hoi, nou dat wordt weer sleutelen...
Ik heb de remleidingen in de achterassen vervangen maar ben noch in het verdelertje, noch in de cilinders die wuppies tegengekomen...
Misschien heb ik ze wel platgedrukt nu, dat ze er nog inzaten misschien?
Nieuwe zie ik staan in 3,5 en 4,5 mm. Welke zou ik dan moeten hebben?
Geplaatst: ma 9 mar, 2015 21:13
door Hans B
3,5 mm.
Overigens kunnen leidingrubbers voor lhm (te herkennen aan het groene stipje) niet tegen dot 4 remvloeistof. Leidingrubbers voor dot 4 (meestal met rood stipje) zijn daarentegen wel bestand tegen lhm.
Geplaatst: wo 11 mar, 2015 15:32
door Ztorm
Probleem......
Ik krijg met geen mogelijkheid meer de remleidingen uit het verdeelblokje op de achteras.
Ook zitten ze ramvast in de wielremcilinders achter.
Bij demonteren ben ik niet die rubbertjes tegengekomen dus ik denk dat ze er nog inzitten maar dat is niet te controleren.
Wat is wijsheid. Zo laten of alles vernieuwen?
(Ik denk dat ik het antwoord al bedacht heb ....
)
Geplaatst: wo 11 mar, 2015 16:02
door Geert
Met een houtschroef ( kruiskop) kun je die rubbertjes er gemakkelijk uittrekken.
( inschroeven met de hand, uittrekken) .
Als de remleidingen niet uit het verdeelblok willen, zou ik alles eens goed inspuiten met WD 40 en een nacht laten staan . Soms zitten ze erg vast door corrosie.
Geplaatst: wo 11 mar, 2015 17:07
door David
Geen risico nemen met je remmen!!
Gewoon loshalen dat spul!
Persoonlijk zou ik niet lekker rijden met het idee dat het eventueel niet goed zou zitten. Met heel veel dingen maak ik mij niet zo'n zorgen, maar met remmen dus juist wel....
Geplaatst: wo 11 mar, 2015 17:51
door Boudewijn
Als je de remleidingen niet uit de wielremcilindeers kunt krijgen wil het wel eens helpen om de trommel er af het nemen, de stelnokken te verdraaien zodat de segmenten vrij komen van de cilinder en dan de twee bouten van de cilinder los te draaien.
Geplaatst: wo 11 mar, 2015 19:05
door Ztorm
Mannen, dank voor de reacties. Ze zitten echter niet vast door corrosie.
Ik heb de remleidingen door de achteras vernieuwd. De koets was er af dus dat kwam mooi uit.
Nu twijfelde ik over die rubbertjes. Dus ik dacht, toch maar alles weer los en checken en zonodig rubbertjes plaatsen.
De nieuwe remleiding echter heb ik zeker lekker vastgrdraaid in de cilnders en het remverdeelblokje.....
Ik ken het systeem van een eend niet. Bij andere autos pers je door de wartels goed aan te draaien de leiding vast in ..waar ze in moeten.
Nu krijg ik dus de nieuwe leiding er met geen mogelijkheid meer uit.de wartels zijn zo los maar de remleiding zelf zit muurvast in het verdeelblok en de remcilinders. Zelfs met een tang aan de leiding trekken en voorzichtig tikken met een hamer lost het niet op.
Zo kan ik dus niet controleren of de rubbertjes er al dan niet nog inzaten. Blijft alleen het opnieuw vervangen van de hele remleiding over.... Daar baal ik natuurlijk wel van...
Of iemand moet nog een gouden tip hebben?
Geplaatst: wo 11 mar, 2015 20:21
door AZL57
ik heb ze wel eens losgekregen door een hamersteel onder de leiding te steken en met een paar korte rukken met twee handen op je aan te trekken. De ronding van de steel voorkomt dat je de leiding dicht knikt.
Succes
Geplaatst: wo 11 mar, 2015 20:45
door Ztorm
De truuk met de hamer werd m ook niet.
Ik denk zomaar dat ik de boel vernaggeld heb door het zonder de afdichtingsrubbertjes kneiterhard aan te draaien.
Tja eerst lezen en dan doen... Komt voor mij net ff te laat.
Maar goed, ik heb mijn verdriet weggeslikt en de leidingen opnieuw besteld.
De hele boel gewoon doorzagen, op de werkbank de leidingen eruit halen en alles nieuw.
Meteen maar complete revisieset voor de achter en schijfremmen besteld.
Dan maar in 1 keer alles nieuw en goed. Inderdaad moet je het met remmen niei gaan avonturen. En na drie jaar stilstaan mag er ook wel weer eens wat nieuws in nietwaar?
Ik heb weer wat geleerd...
Dank voor jullie meedenken allemaal, beste sleutelkameraden..!
Geplaatst: wo 11 mar, 2015 21:27
door AZL57
Jammer